برای آنکه بدانیم تقاضا چیست؟ باید گفت به تعداد کالاهایی گفته میشود که مصرفکنندگان میخواهند آنها را بخرند و نیز قدرت خرید آنها را با قیمتهای مختلف دارند. تقاضای کالا یا خدمات ارتباط مستقیمی با عرضه در میان تامین کنندگان دارد. تقاضا برای محصولات تا قیمت مشخصی ثابت باقی میماند. با این حال، پس از این مرحله، وقتی خریداران متوجه شوند که محصول بیش از حد گران است. در آن صورت تقاضا کاهش پیدا میکند.
تعریف تقاضا
تقاضا برای کالا یا خدمتی خاص نشاندهنده مقادیر مختلفی از آن کالا یا خدمت است که متقاضیان حاضر هستند در قیمتهای مختلف و در دوره زمانی معین، بابت آن هزینه پرداخت کنند. به شرط ثابت بودن و نیز سایر عوامل و شرایط تاثیر گذار.
عوامل موثر بر مقدار تقاضا چیست؟
این عوامل، از عوامل برونزا هستند. و تعدادی از آن ها را میتوان به صورت کمی اندازهگیری کرد.
البته بخشی از آنها را هم به صورت کیفی بر رفتار مصرفکننده در هنگام تقاضا، تاثیر میگذارند.
- قیمت کالا
- درآمد مصرفکننده
- قیمت کالاهای مرتبط (قیمت کالاهای مکمل یا قیمت کالاهای جانشین)
- قیمت انتظاری
- تعداد متقاضیان بالقوه
- عامل زمان
- شرایط آب و هوا
- تبلیغات
- سن مصرفکننده
- جنسیت مصرفکننده
- محدودیت وجود کالا یا خدماتی خاص
- سن مصرفکننده
- جنسیت مصرفکننده
- مد
- سلیقه مصرفکننده
- رنگ، طعم و ساختار کالا
در ادامه، عوامل موثر را دقیقتر، بررسی میکنیم.
اثر قیمت ( قانون تقاضا چیست ):
از مهمترین و شناخته شده ترین عوامل اثرگذار بر میزان تقاضای یک کالا به شمار میرود. و بسته به نوع کالای تعریفشده، قیمت کالا میتواند اثر مثبت یا منفی بر تقاضای آن ایجاد کند.
اصولاً، با افزایش قیمت یک کالا، تقاضا برای آن کاهش پیدا میکند. البته، کالاهایی وجود دارند به نام کالای گیفن که نقضکننده قانون تقاضا هستند که البته در کشور ما بنا به دلایلی مشخص و فرهنگ متفاوت گاهاً شاهد عکس این ماجرا هستیم.
اثر درآمد مصرفکننده:
افزایش یا کاهش درآمد، بصورت مستقیم بر آن موثر است. اغلب افراد با افزایش درآمد، افراد مصرف و تقاضای خود را افزایش میدهند.
درآمد خریدار و در واقع قدرت خرید، تقاضای محصول را در روند عرضه و تقاضا تعیین می کند. افزایش درآمد باعث افزایش قدرت خرید و در نتیجه افزایش تقاضا بخصوص کالا های غیر ضروری ایجاد خواهد کرد. در حالی که کاهش درآمد باعث کاهش قدرت خرید و در نتیجه کاهش تقاضای غیر ضرور میشود. همچنین، رابطه مشخصی بین درآمد و کیفیت محصول هم وجود دارد.
تقاضا برای کالاهای باکیفیت با افزایش درآمد، افزایش یافته. در حالی که برای کالاهای بیکیفیت کاهش مییابد. با این حال، اگر درآمد کاهش پیدا کند، تقاضا برای کالاهای باکیفیت نیز کاهش مییابد و در نتیجه، برای کالاهای ارزان به مراتب افزایش پیدا میکند.
اثر قیمت کالاهای مکمل:
کالاهای مکمل کالاهایی هستند که یکدیگر را تکمیل میکنند و با یکدیگر، مصرف میشوند. از شناختهشدهترین نمونه کالاهای مکمل میتوان به چای و قند یا مسواک و خمیرداندان اشاره کرد. کفش و جوراب، مانتو و روسری از دیگر نمونهها، هستند.
به این صورت که ممکن است افزایش قیمت یکی به کاهش تقاضا برای دیگری منجر شود، زیرا افزایش قیمت استفاده ی هم زمان از هر دو محصول را دشوار خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر قیمت کارتریجهای چاپی دو برابر گردد، استفاده از چاپگرها نیز گران خواهد شد. بنابراین تقاضای چاپگرها کاهش خواهد یافت.
اثر قیمت کالاهای جانشین:
کالاهای جانشین، کالاهایی هستند که میتوانند به جای یکدیگر، استفاده شوند. زمانی برای کالایی، کالای جانشین داریم که در عدم حضور کالای اول، بتوانیم از کالای دوم استفاده کنیم. برای نمونه، انواع نان ها جانشین یکدیگر، به شمار میروند. در این فرآیند اگر کالای خاصی گران شود، تقاضا برای کالاهای جایگزین افزایش پیدا میکند. به عنوان مثال، اگر قیمت گوشت قرمز زیاد شود تقاضا برای گوشت مرغ و ماهی بالا می رود.
اثر قیمت انتظاری:
یعنی انتظارات افراد بر میزان تقاضای آنها در زمان فعلی اثرگذار باشد. برای مثال، اگر افراد انتظار افزایش قیمت دلار ایالات متحده آمریکا را در دو ماه آینده، داشته باشند، تقاضای خرید آن در زمان فعلی، افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر اگر خریداران معتقد باشند که در آیندهی نزدیک این محصول کمیاب، غیرقابلدسترس یا گران خواهد شد، تقاضا برای آن محصول افزایش خواهد یافت. با توجه به انتظارات خریداران، آنها محصولات بیشتری را در این زمان خریداری کرده و انبار خواهند کرد. بنابراین، ارتباط واضحی بین تقاضای فعلی و قیمتگذاری در آینده وجود دارد.
اولویت خریدار:
تغییر گرایش در جامعه مد و همچنین تغییر در آداب و رسوم اجتماعی، در سلیقهی مصرفکنندگان برای خرید محصولات تأثیر میگذارد. از محصولات محبوب تقاضای بیشتری میشود، اما با تغییر گرایشها این تقاضا به سرعت تغییر خواهد کرد.
اندازهی بازار:
اندازهی بازار تعیینکنندهی تعداد خریدارانی است که محصولات موجود را میخرند. اگر اندازهی بازار کم باشد، تعداد خریداران محدود میشوند و تقاضای کالاها کاهش پیدا میکند. با گسترش بازار، خریداران بیشتری برای محصولات وجود خواهند داشت را و تقاضا برای آنها افزایش خواهد یافت.
حال با توجه به توضیحات بالا چه مکانی است که در آن بتوان راحت تر نسبت به درخواست و تقاضای کالا یا خدمت مورد نیاز اقدام کرد؟
در چه مکانی می شود تعداد تقاضاها را یکجا دید و بر اساس آن اقدام به عرضه کالا کرد؟
یکی از نیروهای اقتصادی در بازار، تقاضا است. همچنین، از مهمترین اهداف اقتصاد، برطرفکردن نیازها با توجه به امکانات محدود است.
در حقیقت، فرد نیاز به یک کالا یا خدمات تقاضا را احساس میکند و تقاضا برای آن کالا را تا جایی ادامه مییابد که مصرفکننده با مصرف آن احساس سیری کند.
در نتیجه، از یک طرف عامل تقاضا ناشی از نیاز به مصرف کالاست و از طرفی دیگر مصرفکننده تا آنجا کالای موردنیازش را تقاضا میکند که از مصرف آن احساس رضایتمندی کند و بدون توجه به محدودیتها تا نقطه سیری آنرا تقاضا کند.
مطلوبیت تقاضا چیست؟ و چه زمانی اتفاق می افتد؟
از مهمترین، انگیزههای ایجادکننده تقاضا مطلوبیت یا رضایتمندی است. از نظر مصرفکننده یک کالا تا زمانی ارزش دارد که بتواند با آن رفع نیاز کند و تا جایی کالا را مصرف میکند که با آن به احساس رضایتمندی و مطلوبیت برسد. در واقع، مصرفکننده برای کالایی که بیشترین نیازش را برطرف کند، ارزش بالاتری قائل میشود.
رضایتمندی یا رضایت خاطری که مصرف کننده از مصرف کالا یا خدمات بدست میآورد، مطلوبیت نامیده میشود. درجه رضایتمندی بدستآمده از مصرف یک کالا یا خدمت همان مطلوبیت است. درواقع بر اساس معیار رضایتمندی یا مطلوبیت، میتوان منحنی تقاضا را استخراج کرد.
تابع تقاضا چیست؟
به زبان ساده، تابع تقاضا نشاندهنده رابطه میان مقدار تقاضا و عوامل موثر بر آن، است.
مقدار کالا و خدماتی که تقاضاکنندگان با توجه به قیمت کالا درخواست میکنند تابع تقاضا را تشکیل میدهد.
ما فضایی ایده آل را به شما پیشنهاد می دهیم که در آن بتوانید تقاضا های مورد نیاز کالا یا خدماتی که نیاز دارید را با سایرین به اشتراک بگذارید و از این طریق بتوانید عرضه کننده ای را بیابید که کالا یا خدمت مورد نیاز شما را با شرایط بهتری برای تان فراهم کند.
فرآیند ثبت تقاضا در تموک چگونه است؟
فروشندگان، تولید کنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات می توانند، کالا و یا خدماتی که برای فروش ارائه می دهند را به عنوان درخواست تقاضا در سامانه تموک بیزینس ثبت کرده . با انجام این عمل کالا و خدمات خود را در معرض دید خریداران و مصرف کنندگان بصورت گسترده قرار داده اند. در نتیجه بازاری بسیار بزرگتر را تحت پوشش خود قرار داده اند. برای آشنایی بیشتر با خدمات رایگان در تموک بیزینس راهنمای جامع اپلیکیشن صنعتی تموک بیزینس را مطالعه کنید.