امروز 19 اردیبهشت 1403 00:05

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 19 اردیبهشت 1403 00:05

با بسته‌بندی جذاب و خلاقانه فروش خود را بالا ببرید.

4 نکته مهم در بسته‌بندی کالا و تأثیر آن در بازاریابی و فروش

هدف اولیه از بسته‌بندی کالا در ابتدا تنها محافظت از محصول در برابر صدمات خارجی بود. اما با گذشت زمان، بسته‌بندی با حفظ هدف اولیه به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی هم تبدیل شد. بسته‌بندی از روش‌های مؤثر در جلب‌توجه ناخودآگاه مشتری‌ها است و نقش کلیدی در تصمیمات خرید مصرف‌کنندگان دارد. پس می‌تواند روی فروش موثر باشد! صنعت بسته‌بندی جهان وسیع، پویا و بسیار خلاقانه است. طراحی خوب، رنگ‌های شفاف و چشم‌نواز  یک کالا مشتری را ترغیب می‌کند تا به سمت اش بیاید و آن را بخرد. در این مطلب قصد داریم با اهمیت بسته‌بندی و تأثیر آن در بازاریابی و فروش بیشتر آشنا شویم.

رنگ‌ها بر تصمیم‌گیری خرید تأثیر می‌گذارند.

رنگ‌ قدرتمندترین جنبه طراحی است.  مارک‌ها را می‌توان از طریق یک طرح رنگی زیبا به‌ منظور جذب مشتری- تشخیص داد. سال‌های زیادی است که شرکت‌ها بر چگونگی تأثیر رنگ بر تصمیمات خرید تحقیق و بررسی می‌کنند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که 85 درصد خریداران به دلیل رنگ بسته‌بندی، محصول موردنظرشان را خریداری کرده‌اند.

رنگ زرد باعث شادی می‌شود. رنگ صورتی زیبایی و حساسیت را برمی‌انگیزد. رنگ سیاه نشان‌دهنده‌ی قدرت است و در اغلب محصولات لوکس و گران‌قیمت به‌کاربرده می‌شود. استفاده از رنگ‌های روشن برای جذابیت بیشتر مخاطبان جوان است زیرا باعث می‌شود محصول کمتر جدی و سرگرم‌کننده به نظر برسد. سایه‌های قهوه‌ای و خاکستری مردانگی را افزایش می‌دهد و بنابراین برای محصولات مردانه بسیار مناسب است.

استفاده از رنگ‌های مختلف برای معرفی کالاهای متفاوت یک مارک خاص

به‌وضوح، رنگ‌هایی که یک شرکت برای بسته‌بندی انتخاب می‌کند بر انتخاب مشتری‌ها برای خرید تأثیرگذار است.

همواره شرکت‌ها باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا رنگ‌های استفاده‌شده برای بسته‌بندی‌شان به‌گونه‌ای است که مصرف‌کننده محصول را به خاطر آورد و بخواهد دوباره آن را خریداری کند یا خیر؟

نقش مواد بسته‌بندی کالا چیست؟

مواد به‌اندازه دیگر پارامترهای بسته‌بندی کالا حالت دیداری ندارند. اما در ایدئولوژی‌های تجاری و میزان لوکس بودن برند نقش مهمی دارند.

به‌ عنوان‌ مثال، برخی از مارک‌ها برای نشان دادن زیبایی از بطری‌های شیشه‌ای برای محصولات خود و برخی دیگر از پلاستیک استفاده می‌کنند. بطری شیشه‌ای احساس تجمل بیشتری به فرد می‌دهد و قیمت آن بالاتر است.

استفاده از پلاستیک در مختلف برای بسته‌بندی محصولات متفاوت

علاوه بر موادی که احساس لوکس بودن را ایجاد می‌کنند، همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا یک مارک تجاری سازگار با محیط‌زیست است يا خير. به‌ عنوان‌ مثال شرکت لوازم‌ آرایش Lush با بسته‌بندی زیست سازگارش در دنیا شناخته می‌شود. در بسته‌بندی‌های آن‌ها، از مواد بازیافتی استفاده می‌شود و 90٪ از مواد بسته‌بندی آن‌ها قابل بازیافت است.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که ماده بسته‌بندی باید به‌ گونه‌ای انتخاب شود که از محصول محافظت کند. یک شرکت می‌تواند طراحی بسته‌بندی زیبایی داشته باشد و مخاطبان زیادی را جلب کند و فروش بالایی به دست آورد اما عدم حفاظت مناسب و آسیب رساندن به محصول باعث اتلاف وقت تمام موارد فوق می‌شود. زیرا دریافت یک محصول معیوب به شهرت برندها آسیب می‌رساند.

مشخص کردن آرم ضروری است؟

داشتن آرم معمولاً یکی از اولین مواردی است که یک برند در مورد آن فکر می‌کند و عنصر اصلی نمایندگی یک برند است. آرم‌ها نه تنها در بسته‌بندی بلکه در محصولات، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و… نیز  ظاهر می‌شوند.  برای ایجاد یک آرم عالی می‌توان هزینه زیادی کرد. به‌ عنوان‌ مثال شرکت British Petroleum بیش از 200،000 دلار برای آرم خود هزینه کرده است.

آرم‌ها در طراحی بسته‌بندی نشان‌دهنده‌ی برند مشخصی است، استفاده از رنگ و قلم آرم محصول را می‌تواند بیشتر به مصرف‌کننده بشناساند.

محصولات برند به‌ راحتی شناخته می‌شوند، بنابراین طراحی بسته‌بندی با آرم مشخص به مشتریان کمک می‌کند بتوانند محصول را به خاطر بسپارند.

اندازه بسته‌بندی کالا اهمیت دارد؟

از دیگر الزامات برای بسته‌بندی یک محصول، اندازه بسته‌بندی است که برای فروشنده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.  فروشنده‌ها تمایلی به بسته‌بندی‌هایی که حجم زیادی را اشغال می‌کنند، ندارند زیرا ممکن است جای محصولات دیگر را نیز اشغال کنند و فروشنده مجبور به حذف آنها گردد. بنابراین تنوع محصولات اش کم شده و سودش نیز به نسبت کاهش می‌یابد. لازم است که بسته‌بندی با تمام پارامترهای قبلی، با ابعادی مناسب نیز داشته باشد. جالب است بدانید نحوه قرار گرفتن بسته در قفسه نیز می‌تواند در فروش بیشتر، تأثیرگذار باشد.

اشغال فضای مناسب در قفسه‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد محصولاتی به شکل مکعب، چهارگوشه و ایستاده با چیدمانی مرتب در قفسه‌ها از شانس فروش بیشتری برخوردارند.

در پایان

اگرچه در زمان‌های قدیم موضوع بسته‌بندی فقط تداعی‌کننده محافظت از کالا بوده است اما امروزه بسته‌بندی کالا از مهم‌ترین مراحل ارائه یک محصول به بازار است. یک محصول خوب با بسته‌بندی استاندارد به‌سرعت در میان خریداران شناخته می‌شود و در بازار جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید