تجارت الکترونیک یا دیجیتال مارکتینگ امروز موضوعی مهم برای کسب و کار ها به حساب می آید. دیگر کمتر کسب و کاری پیدا میشود که موفقیت خود را مدیون بازاریابی دیجیتال نبوده و مشتریان وفادارش را از پلتفرم های اینترنتی پیدا نکرده باشد. انتخاب جامعه هدف یا Target Market یکی از مهمترین جنبه های بازاریابی الکترونیک است. اگر بازار هدف در کسب و کار شما به خوبی مهندسی و انتخاب نشود ممکن است سرمایهگذاری های شما نتیجه چندانی نداشته باشند. پس بیایید با هم ابتدا به بررسی اهمیت جامعه هدف در تجارت الکترونیک و روشهای انتخاب این بازار بپردازیم.
جایگاه انتخاب بازار هدف در برنامه سازمانی کسب و کار
بررسی و شناسایی بازار هدف برای هر استارتاپ باید قبل از اجرای فعالیت بازاریابی و برندینگ صورت بگیرد. وقتی مخاطبان کسب و کار شما شناسایی شده باشند، میتوانید به راحتی برنامه سازمانی خود را بر محور پرسونای این مخاطبان تنظیم کنید و پلنی کاملاً هدفمند برای بیزینس خود طراحی کنید. در ادامه با تحلیل پرسونای مخاطبین در کسب و کار بیشتر آشنا میشویم.
ارتباط جامعه هدف با پرسونای مخاطبان کسب و کار
میتوان گفت شناسایی جامعه هدف بدون تحلیل پرسونای مخاطبین ممکن نیست. پرسونا یا شخصیت مخاطبان به جنبه روان شناختی جامعه هدف مربوط میشود که شامل ارزش ها، علایق، شیوه زندگی و خصوصیات اجتماعی مخاطبین میشود. اگر کسب و کار شما طبق نیاز ها و شخصیت مخاطبان در خرید، بررسی و پیشنهاد کاربران از کالا یا خدمات ارائه شده پیش نرود، دیر یا زود از تعداد مشتریان وفادار کم خواهد شد و بیزینس شکست میخورد. شناسایی پرسونای مخاطب موضوعی نیست که فقط در ابتدای فعالیت بازاریابی خود نیاز داشته باشید. بلکه در بازه های زمانی مختلف می بایست مورد تحلیل قرار بگیرد.
اهمیت انتخاب جامعه هدف در جذب مشتری
کاربران همیشه از کسب و کار ها انتظار دارند از نیاز آنها کاملاً مطلع باشد. و اگر کسب و کار شما بدون مهندسی جامعه هدف دست به کار شود و سرمایهگذاری خود را برای جذب مشتریان انجام دهد نتیجهای نخواهد گرفت. کاربران تمایل به ماجراجویی درباره برند تجاری شما دارند تا ارتباطی میان سلایق خود و وب سایت شما پیدا کنند. اما این کنجکاوی درصورتیکه به نقطه جذابی نینجامد، خیلی زود ناپدید خواهد شد. کاربران به وب سایت شما میآیند و فقط شما چند ثانیه فرصت دارید تا نظرشان را جلب کنید. و این چند ثانیه از یک شناسایی درست بازار هدف نتیجه خواهد داد.
روش های شناسایی بازار هدف در دیجیتال مارکتینگ
با بررسی سه جنبه بازار هدف میتوانیم به درک خوبی از مخاطبان آن برسیم. بخش روان شناختی جامعه در بازار هدف که با تحلیل پرسونای مخاطبان بدست می آید. موقعیت جغرافیایی مخاطبان از دیگر جنبه های جامعه هدف میباشد. بررسی قابلیت دسترسی و شرایط اجتماعی مخاطبان از مهمترین مراحل در شناسایی بازار هدف است. تحلیل موقعیت جغرافیایی مخاطبان شامل اطلاعاتی از جمله امکانات محل زندگی آنها برای دسترسی به کالا یا خدمات بیزینس شما میباشد. در ادامه میتوانید سؤالاتی که در شناسایی بازار هدف به صاحبان کسب و کار کمک میکند را بررسی کنید.
برای شناسایی مخاطبان هدف باید به چه سؤالاتی پاسخ دهیم؟
برای شناسایی بهتر مخاطبان در کسب و کار نیاز است که به پرسش هایی حیاتی پاسخ بدهیم. این پرسش ها میتوانند جنبه های مختلف مخاطبان از جمله شخصیت، وضعیت اجتماعی و تمایلات آنها را شفاف تر سازد. طبیعتا هدف از پاسخ به این پرسش ها تنها جمع آوری اطلاعاتی جامع از بازار هدف با رضایت کامل مخاطب برای ارائه بهتر خدمات و جذب مشتری به کسب و کار میباشد و اگر با هدف های دیگری جمع آوری شود بیزینس شما نه تنها رشدی نخواهد کرد بلکه در زمان کمی مورد انتقاد و نارضایتی کاربران مواجه خواهد شد.
- مخاطبان در جامعه هدف به چه امکاناتی دسترسی دارند؟
- نیاز مخاطبان در حوزه کسب و کار من چیست؟
- مهمترین ویژگی های مشترک در جامعه هدف کدامند؟
- مخاطبان جامعه هدف از چه طبقه اجتماعی هستند؟
- آیا شرایط اجتماعی مخاطبان با خدمات ارائه شده در کسب و کار متضاد نیستند؟
- مخاطبان به چه مواردی در بیزینس من اهمیت زیادی میدهند؟
- آیا پلتفرم کسب و کار من قابلیت ثبت تجربه خرید کاربران را دارد؟
- آیا مخاطبان استفاده از سرویس یا کالا از کسب و کار را به دیگران هم پیشنهاد میدهند؟
- مخاطبان استفاده از چه شبکههای اجتماعی را ترجیح میدهند؟
سرمایهگذاری بر جامعه هدف؛ ساختن آینده استارتاپ
یکی از مهمترین عوامل شکست یک استارتاپ هدر رفتن سرمایه اولیه آنها بر اساس تصمیمات اشتباه است. سرمایهگذاری بیهدف و فقط در نظر گرفتن ترند بازار، بیزینس شما را لزوماً به موفقیت و سود دهی نخواهد نرساند. سرمایهگذاری بر روی بازار هدف در اولین قدم های یک کسب و کار، مانند چیدن ستون های آن استارتاپ میباشد. و اگر سرمایه گذاری هدفمند و بر روی بازار هدف بیزینس انجام شود، آینده کسب و کار شما را خواهد ساخت.
انتخاب جامعه هدف در بازاریابی هوشمند
بازاریابی هوشمند یکی از زمینههایی است که تبلیغات هدفمند بسیار به آن وابسته میباشد. در تبلیغات هوشمند شناسایی بازار هدف یا Target Market توسط سه استراتژی بخش بندی، هدف گیری و جایگاه بندی انجام میشود تا بهترین بازخورد از تبلیغات دیجیتال صورت گیرد. تبلیغات هوشمند با جستجوی جامعه هدف طبق تمایلات کاربران فعالیت تبلیغاتی را انجام میدهد. شما میتوانید بیشتر در مورد استراتژی های ریتارگتینگ، ریمارکتینگ و شناسایی جامعه هدف در بازاریابی هوشمند در اینجا بخوانید.
چرا کسب و کار های B2B نیز به بازار هدف دقیق نیاز دارند
شاید تا اینجا تصور کنید جامعه هدف فقط ویژه کسب و کار هایی میشود که با مخاطب نهایی یعنی B2C سر و کار دارند اهمیت داشته است. اما شناسایی یک بازار هدف دقیق برای هر نوع کسب و کاری موردنیاز است. کسب و کار های B2B باید به جنبه های دیگری از باز هدف خود تمرکز کنند. میتوانید مهمترین عوامل برای انتخاب جامعه هدف در این نوع بیزینس ها را در ادامه بررسی کنید.
- تحلیل و بررسی وضعیت بازار از کالا یا خدمات کسب و کار مقابل
- تحلیل فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات دیجیتال و میدانی
- شناسایی برند هایی که با کسب و کار هدف در حال همکاری هستند
- سابقه و میزان فروش و همچنین امکانات حمل و نقل مواد و کالا