امروز 9 اردیبهشت 1403 05:26

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 9 اردیبهشت 1403 05:26

تامین اسید سولفونیک در چرخه تقاضا

اسید های سولفونیک در واقع آنالوگ های آلی اسید سولفوریک هستند، یک ترکیب معدنی که اسیدی بسیار قوی است. مانند اسید سولفوریک، این اسیدها بسیار خورنده هستند. آنها به شدت با آب واکنش نشان داده و می توانند باعث سوختگی پوست شوند. این مواد شیمیایی در چرخه عرضه و تقاضا از مهمترین ترکیبات آلی سولفور هستند. اسیدهای آزاد به طور گسترده به عنوان کاتالیزور در سنتزهای آلی تامین می شوند. در حالی که نمک ها و سایر مشتقات اساس ساخت مواد شوینده، رنگ ها و کاتالیزورهای محلول در آب، داروسازی سولفونامید و رزین های تبادل یونی را تشکیل می دهند. تامین اسیدهای معطر به ویژه به عنوان مواد واسطه یا مواد اولیه در سنتز مفید هستند. به عنوان مثال، در تهیه فنل ها. گروه های این اسید می توانند حلالیت ترکیبات در آب را تا حد زیادی افزایش دهند. همانطور که در مورد مشتقات اسید سولفونیک تری فنیل فسفین (TPPTS)، P(C6H4-m-SO3Na)3 دیده می شود. آنها نسبت به آب بسیار واکنش نشان می دهند و برخی از این مواد نیز اشک آور هستند. با آب موجود در چشم واکنش نشان داده و اسید هیدروکلریک (HCl) تولید می کنند. که یک ماده خورنده و تحریک کننده دیگر است.

تامین کنندگان بهترین اسید سولفونیک در سامانه تموک

خرید و فروش اسید های شیمیایی در فروشگاه های اینترنتی میتواند برای تأمین کنندگان و همچنین خریداران چالش برانگیز باشد. سامانه تموک با هدف معرفی عرضه کنندگان و تقاضا دهندگان به یکدیگر، این امکان را برای خرید و فروش سولفونیک اسید در مصارف صنعتی فراهم کرده است. شما می توانید این محصول را از سامانه تموک بطور مستقیم از تولید کننده سفارش بدهید. بدلیل نوسانات قیمتی برای اطلاع از قیمت روز این محصولات در سامانه تموک می توانید با تولید کننده از روش‌های مختلف ارتباطی در تماس باشید.

ویژگی های ساختاری سولفونیک اسید

نام ماده شیمیایی سولفونیک اسید_ acid sulphonic
فرمول شیمیایی C6H7NO3S
جرم مولی ۱۷/۱۵۸ گرم بر مول
نقطه جوش ۱۹۰ درجه سانتی گراد
نقطه اشتعال بیشتر از ۱۱۳ درجه سانتی گراد

کاربردهای اسید سولفونیک

از این اسید در بخش دارویی و درمانی استفاده فراوانی می‌شود، برای ساخت داروهای آنتی باکتریال همچون داروهای سلفا از سولفونیک اسید استفاده می‌کنند. این ماده شیمیایی به دلیل خاصیت اسیدی نسبتا بالایی که دارد به راحتی چربی و آلودگی را از بین می‌برد. به همین دلیل است که در ترکیبات پاک‌کننده‌هایی چون شیشه پاک‌کن، پاک کننده سطوح و…. از این اسید استفاده شده است.

از دیگر کاربردهای این اسید می‌توان به مواردی چون کاتالیزورهای اسیدی، ساخت باتری‌های سربی، امولسیون‌های بازدارنده و ضدزنگ، ساخت پاک‌کننده‌های صنعتی، پاک‌کننده صنعت نساجی، نمک‌ها ،رزین‌ اپوکسی، کشاورزی و صنایع چرم‌دوزی اشاره کرد.

تامین اسید سولفونیک

اسید سولفونیک در داروسازی

این اسید در صنعت تولید دارو، کاربردهای فراوانی دارد. از کاربردهای این محصول در صنعت داروسازی می توان به استفاده از آن برای تهیه و تولید داروهای ضدباکتری، داروهای سولفا که آنتی باکتریال هستند و…. اشاره کرد.

کاربرد بعنوان ضد زنگ

این ماده شیمیایی به عنوان یک ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این اسید می تواند از خوردگی جلوگیری کند. به همین علت می توان از آن در امور مختلف استفاده کرد.

کاربرد در شوینده ها

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین استفاده‌ها از اسید سولفونیک، در تهیه مواد شوینده و بهداشتی است، از این اسید در ساخت و تهیه انواع مواد شوینده، صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی جایی که سورفکتانت‌ها حضور داشته باشند، این اسید نیز حضور دارد.

رنگ سازی و اسید سولفونیک

سولفونیک اسید در صنعت رنگ‌سازی هم کاربرد دارد. سولفونیک اسیدها تمایل بسیار شدیدی برای واکنش با پروتئین و کربوهیدرات دارند. که نتیجه این واکنش فرآیند سولفوناسیون خواهد بود. از این فرآیند برای ساخت انواع رنگ‌های آنتی کوئین نیز استفاده می‌شود. و به دلیل خاصیت اسیدی آن رنگی که از این فرآیند حاصل می‎شود ضدآب بوده. و کاملا در برابر شستشو با آب مقاوم است.

مشتقات اسید سولفونیک

اسید سولفونیک مشتقات گوناگونی دارد. اما دو مشتق کلروسولفونیک و فلئوروسولفونیک از جمله مهمترین مشتق های این اسید هستند. در ادامه به شرح مختصر این دو مشتق می پردازیم:

کلروسولفونیک

از کلروسولفونیک به عنوان نوعی عامل سولفوناته استفاده می شود. همچنین این ماده یک عامل کلروسولفوناته نیز می باشد که به علت این ویژگی در صنایع مختلف پرکاربرد است.

فلئوروسولفونیک

این نوع ماده شیمیایی، به عنوان یک کاتالیزگر در صنعت پرکاربرد است. در واقع از این کاتالیزگر در واکنش های پلیمر شدن استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این ماده نیز می توان به استفاده از آن در تولید سولفوئوریدها اشاره کرد.

تولید اسید سولفونیک

مواد اولیه برای تهیه و تولید اسید سولفونیک اکسیژن، اسید سیتریک، گوگرد و الکیل بنزن خطی می باشد. که به روش سولفوناسیون الکیل بنزن خطی مورد استفاده قرار می گیرند.این فرایند ابتدا با سوزاندن گوگرد شروع شده و SO2 حاصل می شود. سپس SO2 طی فرآیندی در حضور کاتالیزگر به SO3 تبدیل می شود. در نهایت گاز بدست آمده با الکیل بنزن واکنش داده و سولفونیک اسید تولید می شود. این اسید در دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

واکنش های شیمیایی SO3H

1. هیدرولیز SO3H

  • از طریق هیدرولیز اسیدهای سولفونیک می توان بنزن تولید کرد. بنزن سولفونیک اسید در این فرآیند در معرض بخار فوق گرم قرار گرفته و در نتیجه باعث سنتز بنزن می شود. بنزن سولفونیک اسید با محلول آبی NaOH تصفیه شده،‌سپس این مخلوط با NaOH جامد مخلوط و در دمای بالا ذوب می شود. محصول به دست آمده برای تولید فنل، اسیدی می شود. نمودار زیر توضیحی از کل فرآیند است:
واکنش های شیمیایی SO3H

2. استری کردن SO3H

  • استرهای سولفونات یک خانواده قوی از معرف های آلکیله کننده هستند. اگرچه این اسیدها به طور سنتی از سولفونیل کلریدها و الکل ها ساخته می شوند. واکنش اسیدهای سولفونیک با پیش سازهای الکلی ارتواسترها، دی اتیل کربنات و آلکیل آسیل فسفونات ها تحت شرایط بدون آب انجام میپذیرد.
استری کردن SO3H

سوالات متداول در مورد SO3H

تفاوت سولفونیک اسید و اسید سولفوریک چیست؟

ممکن است در ابتدا به دلیل خطای دید این دو اسید را اشتباه بگیرید. اما این دو اسید علاوه بر تشابه اسمی در فرمول شیمیایی خود هم تشابهات بسیاری دارند. تنها تفاوت آن‌ها در فرمول شیمیایی جانشینی گروه آلکیلی به جای گروه هیدروکسیلی است. هر دو اسید از خانواده کربوکسیلیک اسیدها بوده و خاصیت اسیدی دارند. اما ضعیف و قوی بودن این اسیدها متفاوت است.

نام دیگر سولفونیک اسید چیست؟

یک اسید سولفونیک را می توان به عنوان اسید سولفوریک در نظر گرفت. که یک گروه هیدروکسیل با یک جایگزین آلی جایگزین شده است. ترکیب اصلی ترکیب فرضی اسید سولفور است و نمک یا استرهای اسیدهای سولفونیک، سولفونات نامیده می شوند.

کاربرد اسید سولفونیک در صابون مایع چیست؟

کاربرد شوینده ها و محصولات مشابه مانند صابون مایع از اسید سولفونیک برای از بین بردن کشش سطحی بین آب و گریس، کثیفی و سایر کثیفی ها برای تمیز کردن موثرتر میباشد.

آیا سولفونیک اسید یک گروه عاملی است؟

این اسید گروه عاملی است که با یک اتم گوگرد و پیوند مضاعف به دو اتم اکسیژن صورت میگیرد. یک گروه هیدروکسیل و یک اتم کربن با هر هیبریداسیون مشخص می شود. همچنین عضو اصلی این دسته از ترکیبات، HS(=O)2OH است.

شما نیز اگر تامین کننده ماده شیمیایی سولفونیک اسید هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید