امروز 22 اردیبهشت 1403 12:51

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 22 اردیبهشت 1403 12:51

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌بندی کدام آند؟

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌بندی کدام آند؟

انواع کاغذ و مقوا از پرمصرف‌ترین مواد در بسته‌بندی صنایع مختلف هستند. ویژگی عمده کاغذ و مقوا استحکام و قدرت بالا در عین قیمت مناسب و همچنین سازگاری با محیط‌زیست است که آن‌ها را به محصولاتی جذاب و پرطرفدار تبدیل کرده است. در ادامه با انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌بندی آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌بندی کدام آند؟

  • کاغذ تحریر
  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ بالکی یا بالک چیست ؟
  • کاغذ و مقوای پشت طوسی و پشت‌سفید
  • کاغذ و مقوای گرافت
  • کاغذ روزنامه
  • نتیجه آخر

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌بندی کدام آند؟

کاغذ یکی از کهن‌ترین متر یال‌های بسته‌بندی قابل‌انعطاف هست. امروزه گستره‌ی وسیعی از بسته‌های تولیدات مختلف را به دلايل زیست‌محیطی، انعطاف‌پذیری، صرفه‌ی اقتصادی، محافظت و تبلیغات در برمی‌گیرد. بسته به نوع محصول مقوای موردنظر خود را ازنظر استحکام، صرفه‌ی اقتصادی داشتن، بهداشتی بودن، نوع عملیات تکمیلی، (طلاکوب، برجسته‌سازی، یو وی و سلفون) و نوع چاپ انتخاب کرده تا محصول را با بسته‌بندی مناسب به بازار عرضه کنند.رایج‌ترین کاغذ و مقوا مورداستفاده در صنعت چاپ بسته‌بندی عبارت است‌از: کاغذ تحریر، کاغذ گلاسه، کاغذ بالکی یا بالک ،مقوای پشت طوسی و پشت‌سفید، کاغذ صنعتی گرافت، کاغذ روزنامه.

کاغذ تحریر (Writing Paper)

مرسوم‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع کاغذ، کاغذ تحریر است که در اکثر کتاب‌ها و مجلات و دفتر و سررسید و غیره استفاده می‌شود. در همین ابتدا باید در نظر داشته باشیم که کاغذ تحریر با کاغذ چاپ تفاوت‌ دارد و نباید این دو کاغذ را یکی در نظر گرفت. کاغذ تحریر برای نوشتن بامداد و خودکار سطح بسیار روان و صافی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این کاغذ در گرماژ مختلفی عرضه می‌شود که بسته به کاربرد آن متفاوت است.خمیر اکثر کاغذهای تحریر از چوب درختانی با برگ‌های پهن و برگ‌های سوزنی ساخته می‌شود. خمیر حاصل از چوب این درختان مقاومت بسیار بالایی دارد و به‌راحتی می‌توان کاغذ ای تولیدشده توسط این درخت را، سال‌ها نگهداری کرد. همچنین این کاغذها مقاومت بالایی دارند و سطح نهایی آن‌ها برای نگارش صاف و صیقلی خواهد بود.کاغذ تحریر در دو نوع پوشش‌دار یا اندود شده و بدون پوشش یا اندود نشده تولید می‌شود. تفاوت این دو کاغذ تحریر در آن است که کاغذ اندود شده قابلیت نوشتن بر هردو طرف کاغذ، بدون نفوذ جوهر به‌طرف دیگر را دارد. اما وقتی روی یک سطح کاغذ تحریر اندود نشده با خودکار چیزی بنویسید، جوهر خودکار به‌سرعت به‌طرف دیگر کاغذ هم نفوذ می‌کند.

کاغذ گلاسه(Coated Paper)

کاغذ گلاسه یا coated paper، نوعی کاغذ دو رو با سطحی صاف و هموار و مقاومت زیاد است. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر در چاپ استفاده زیادی دارد. از نشاسته برای هموار شدن و جذب یکنواخت جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن در خمیرکاغذ استفاده می‌کنند. گلاسه مرغوب‌ترین نوع کاغذ است؛ هر چه گراماژ آن بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی آن‌ها بهتر است. در دو نوع مات و براق و به‌صورت یک رو و دو رو عرضه می‌شود. بیشتر برای چاپ کارهای نفیس، جلد مجلات، روزنامه، چاپ کارت ویزیت و … به مصرف می‌رسد. کاغذ گلاسه در سایزهای ۱۰۰ در ۷۰ و ۶۰ در ۹۰ و سایزهای خاص و همین‌طور گراماژ های ۷۰-۸۰-۹۰-۱۰۰-۱۱۳-۱۱۸-۱۳۵-۱۴۸-۱۷۰-۲۰۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۰۰-۳۵۰ تولید می‌شود. برندهای معروف در ایران: هانسل، شینهو، موریم، نیوکرون و نویا هست. کاغذ دارای پوشش گلاسه و صاف (Art paper) از بهترین نوع کاغذهای اندود شده هست. این نوع کاغذ از پوشش بسیار قوی برخوردار بوده و معمولاً سطح آن بسیار براق و صاف است.بهترین نوع کاغذهای گلاسه با استفاده از دو توری و با دو نوبت اندود کردن با مواد معدنی و یا خاک چینی تهیه می‌شوند.

کاغذ بالکی یا بالک چیست ؟

کاغذ بالکی نوعی کاغذ مكانيكال حجیم‌شده است که با توجه به ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاربردهای مختلف جایگزین کاغذ تحریر (UnCoatedWood- free Paper) و کاغذ گلاسه (Art Coated Paper) شود. در تولید این کاغذ کيفيت خمیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاغذ و مقوای پشت طوسی و پشت‌سفید

مقوایی بازیافتی با گراماژ های متفاوت که یک‌طرف آن سفید است، مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از ورقه‌های مقوا به‌صورت دولایه و توسط یک‌لایه مرطوب دیگر به یکدیگر چسبانده می‌شود. از ویژگی‌های این نوع مقوا قابلیت چاپ بالا هست و بیشتر در صنایع شوینده و بهداشتی مانند انواع پودر، جعبه کفش، دستمال‌کاغذی جعبه شیرینی، جعبه کبریت، جعبه خمیردندان، مورداستفاده قرار می‌گیرد این نوع مقوا در انواع سایزها و گراماژهای ۲۱۰-۲۳۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۰۰-۳۵۰-۴۰۰ ارائه می‌شود. برندهای معروفی که در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرند هانسول hansol، اژدها shinpoong ، ببری seha، اسبی White horse و پاندا می‌باشند.

کاغذ و مقوای گرافت (kraftpaper)

کاغذی با مقاومت بالا که از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود، کاغذهای گرافت بسیار متنوع‌اند مانند کاغذهای کرافتی که سفید نشده که برای بسته‌بندی استفاده می‌شوند تا کاغذهای گرافت سفید شده که برای تهیه کاغذهایی که پیوستگی بافت آن قوی است به کار می‌رود.

این نوع کاغذ معمولاً بارنگ قهوه‌ای یا بارنگ سفید تولید می‌شود و بادوام هست و عموماً برای بسته‌بندی، چاپ جعبه، چاپ کارتن، پاکت و ساک دستی گرافت) بکار می‌رود. گراماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است به‌طوری‌که از ترکیب آن‌ها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یک‌صد نوع ترکیب در ورق‌های ۳ لايه و ۵ لایه میسر می‌گردد. این نوع کاغذ مورداستفاده کارخانه‌ها تولید ورق کارتن، تولیدکنندگان پاکت سیمان و همچنین تولید ساک‌های کاغذی است، برندهای معروف گرافت عبارت‌اند از : لی آند من (Lee And Man)، دایهان (Daehan) و Asia Paper و … هست.

کاغذ روزنامه (News Print)

کاغذی ارزان‌قیمت که به شکل رول و ورق یافت می‌شود . قدرت جذب بالا داشته و معمولاً برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می‌شود. کاغذی است که از تفاله‌ی چوب (فیبرهای بازیافت شده) و بدون به‌کارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته می‌شود و مقاومت آن در برابر نورپائین است.

کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است. از این کاغذ برای طراحی‌های خام و اولیه‌ی بزرگ و طراحی‌های موقتی که بامداد ذغالی بامداد شمعی و مداد گچی انجام می‌شوند، استفاده می‌شود. کاغذ روزنامه به‌صورت دفترچه، ورقه و… در دسترس است. این نوع کاغذ به‌صورت رول‌هایی باعرضه‌ای از ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر و گراماژ متنوع از ۶۰ تا ۲۵۰ گرم تولید می‌شود.

کاغذ روزنامه از خمیر مکانیکی، که مقداری خمیر شیمیایی نیز در آن وجود دارد، تهیه می‌شود. این نوع کاغذ برای چاپ روزنامه و مواد چاپی شبیه به کاغذ روزنامه استفاده می‌شود؛ مانند بعضی از ژورنال‌های خانگی.

نتیجه آخر

این مقاله درباره انواع کاغذ و مقوا نوشته شده است.قطعا سوالی که الان ذهن شمارا درگیر کرده این‌که چطوری این مواد خام را باکیفیت عالی تهیه کنید.راهکار در اپلیکشن تموک هست.خریدوفروش مرغوب‌ترین مواد اولیه در اپلیکشن تموک.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید