امروز 17 اردیبهشت 1403 12:47

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 12:47

ماشین آلات بارگیری و خاک برداری ساختمانی

صنعت ساختمان یکی از مهم ترین صنایع در هر کشوری است. این صنعت بسیاری از زیرصنایع دیگر را در بر می گیرد و آمار اشتغال زایی را در جامعه افزایش میدهد. با به کار گیری ماشین آلات به روز سرعت احداث ساختمان ها زیاد شده و زمان تحویل پروژه ها کاهش می یابد. در نتیجه ی این فرآیند چرخه ی اقتصاد کشور نیز به گردش در می آید. در ادامه به بررسی چند ماشین آلات ساختمانی کاربردی و مهم می پردازیم.

انواع ماشین آلات در صنایع راه سازی و ساختمان

لودر 

لودر از جمله ماشین آلات سنگین ساختمان است.  این ماشین در ساخت و ساز ساختمان برای جابه جایی یا بارگیری خاک، سنگ، شن و ماسه یا بقایای تخریب به کار برده می شود. این ماشین دارای بازویی متحرک کوتاه متصل به یک سطل است و توانایی بالا بردن و انتقال حجم زیادی از مواد با وزن سنگین را دارد. این ماشین آلات از جمله ماشین آلات پر طرفدار برای افراد فعالال در صنعت ساختمان است. لودرها برخلاف دیگر ماشین های ساختمانی سنگین از بهره وری بالایی برخوردار هستند. هم چنین، هزینه ی نگهداری کمتری نیز دارند.

لودرهای انواع مختلفی دارند: ITC، زنجیری، لودرهای زیرزمینی و لودرهای چرخ دار.

لودر ITC

این لودرها نقشی شبیه لیفتراک را در محل ساخت و ساز دارند. آن ها می توانند بر روی های ناهموار حرکت کنند. در حالی که لیفتراک ها فقط قادر هستند ابزار را در اطراف سطوح صاف مانند انبارها جا به جا کنند. اما لودرها ITC می توانند وسایل، مواد، ابزارها و پالت ها را در سطوح ناهموار به مکان های مختلف منتقل کنند.

لودر زنجیری

در نگاه اول لودرهای زنجیری ممکن است با بولدوزرها اشتباه گرفته شود. زیرا آن ها دارای شاسی شبیه به بولدورزها هستند. این ماشین ها نیز مقدار زیادی از مواد مختلف را به کامیون های تخلیه منتقل می کنند. این نوع لودرهای نسبت به نوع ITC دارای ثبات بیشتری بروری زمین های سست و ناپایدار  هستند. اگرچه این لودرها برای این شرایط مناسب هستند اما سرعت کار پایین تری نسبت به ITC ها دارند.

لودرهای زیرزمینی

این لودرها صرفا برای کاربردهای زیرزمینی در معدن ساخته شده است. از آنجا که لودر زیرزمینی در فضاهایی با محدودیت ارتفاع کار می کنند  مجهز به یک شاسی پهن و مسطح هستند. آنها همچنین ظرفیت زیادی برای انتقال مواد هستند. بنابراین، این لودرها مواد را به طور موثر در زیر زمین جابجا می کنند.

لودرهای چرخ دار: نوع خاصی از لودرهای است که کاربردهای زیادی دارد و می توان از آنها برای ساخت جاده، آماده سازی زمین، حمل بار، حفر و… استفاده کرد. لودرهای چرخ را می توان به طور معمول در پروژه های کشاورزی ، ساخت و ساز ، مدیریت پسماند ، جنگلداری ، محوطه سازی و معدن یافت. لودرهای چرخ دار دارای قاب محوری هستند که معمولاً مفصل بندی می شوند. این لودرها با نام لودر بوکت نیز شناخته می شود.

بیل مکانیکی

بیل مکانیکی نیز در گروه ماشین آلات سنگین ساختمانی قرار دارد و برای تخریب، خاک برداری و حفاری زمین، لایروبی با استفاده می شود. هدف اصلی بیل مکانیکی حفاری انواع مختلف خاک است. بیل مکانیکی از متداول ترین ماشین ها در صنعت ساخت و ساز و جزئی جدایی ناپذیر از آن است. همه بیل مکانیکی با سیستم هیدرولیک و سطل های متصل به بیل ، مقادیر زیادی خاک و مواد خاکی را برای انتقال مواد از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می کنند. بیل مکانیکی از موتورهای هیدرولیکی برای کنترل بازوی قرار گرفته در جلو استفاده می کند ، سطلی به آن متصل است. موتورهای این ماشین ها دیزلی، برقی یا بنزینی است. انواع متنوعی از بیل های مکانیکی وجود دارد اما معمول ترین آن ها عبارتند از: بیل مکانیکی زنجیری، بیل مکانیکی کششی.

بیل مکانیکی کششی

بیل مکانیکی کششی از نوع بیل های بزرگ است. ساز و کار متفاوتی نسبت به نوع زنجیری دارد. این تجهیزات از سیستم طناب بالابر استفاده می کنند. از طریق اتصال دهنده بالابر به یک سطل متصل می شود. این سطل از طرف دیگر به کمک یک سیم به کابین متصل است. طناب بالابر سطل را بالا و پایین می آورد. سیستم منحصر به فرد این نوع بیل مکانیکی معمولاً در پروژه های بزرگ ساخت و ساز استفاده می شود. حفاری با دراگلاین در سطوح بالاتر از سطح اتکاء ماشین تا سطوح خیلی پایین‌تر از سطح اتکاء ماشین و زمین‌های نرم تا زمین‌های متوسط سخت امکان‌پذیر می‌باشد.

بیل مکانیکی زنجیری

این نوع بیل ها اغلب در کارهای معدنی و ساخت و سازهای بزرگ کاربرد دارند و از قدرت هیدرولیکی برای برداشتن بقایای سنگین و خاک استفاده می کنند. سیستم چرخ زنجیره ای به آن ها این امکان را می دهد تا تپه ها را با خطر کمتری پایین بیایند. بنابراین، آن ها برای محوطه سازی زمین های ناهموار و تپه ها مناسب اند. اگرچه این بیل ها نسبت به سایر ماشین های خاکبرداری سرعت کمتری دارند اما تعادل، انعطاف پذیری و ثبات بیشتری از خود نشان می دهند.

هم چنین، شاسی چرخ زنجیری به دلیل ایجاد سطح وسیع چرخ ها فشار کمی به خاک وارد می کند و این ویژگی این قابلیت را به آن میدهد که بروری خاک های سست حرکت خوبی داشته باشد. علاوه بر آن، دنده‌ هایی که روی زنجیر آنها پیش بینی شده سطح زمین‌های سنگی را شیار داده و استقرار و ثبات ماشین را برای انجام عملیات سخت سنگبرداری ممکن می‌سازد.

بولدوزر

بولدوزرها ماشین هایی با استحکام بالا بوده و برای حفر، حفاری و… در محل ساخت و ساز حضور دارند. آنها در جلوی خود دارای تیغه های بزرگ و سنگینی هستند که موادی مانند خاک و بقایای ساختمانی و… را هل می دهند. انواع مختلفی از بولدوزرها وجود دارند که براساس نوع پروژه مورد استفاده قرار می گیرند مانند بولدوزر خزنده، بولدوزر چرخ دار.

بولدوزر خزنده

بولدوزرهای خزنده یا زنجیری بسیار شبیه به تراکتور هستند. وزن زیاد این نوع بولدوزر به آن ها این امکان را می دهد که مواد سنگین را به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند. در نوع بزرگ آنها، برآمدگی هایی وجود دارد که به خرد کردن و پاکسازی زمین کمک می کند.

بولدوزرهای چرخ دار

این نوع بولدوزرها از نوع خزنده بزرگ تر بوده و از سرعت بالاتری برخوردار است.  بولدوزرهای چرخ دار هیچ گونه آسیبی به جاده های آسفالت شده وارد نمی کنند. هم چنین، به راحتی می توان با آن ها کار کرد. هم چنین فشار وارده بروی لاستیک ها به دلیل سطح مقطع کمتر نسبت به نوع خزنده بیشتر بوده و از ان می توان به عنوان غلطک نیز استفاده کرد.

در پایان

برای ساخت و سازهای ساختمان و عمرانی ماشین آلات زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که در اینجا تنها به سه مورد آن اشاره شد با ما همراه باشید تا با انواع دیگر ماشین آلات ساختمانی آشنا شوید.

سایت و اپلیکیشن تموک بستر مناسبی را برای فعالان این عرصه فراهم کرده است تا نیاز خود را برطرف سازند پس تموک را همیشه به یاد داشته باشید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید