فعالیت در سوشال مدیا یا شبکههای اجتماعی امروزه یکی از ابعاد ضروری در برند سازی و جلب اطمینان مشتری است. علاوه بر این نزدیک ترین راه ارتباطی برای مشتریان نیز محسوب میشود. در چندین سال گذشته شبکههای اجتماعی مختلفی مورد توجه قرار گرفتند. این شبکهها شامل اپلیکیشن هایی میشوند که ارتباط پیامی و تصویری مستقیمی بین دو طرف گفتگو ایجاد میکنند. این امکان برای صاحبان کسب و کار و همینطور مشتری ها فضایی مناسب برای تبادل اطلاعات را فراهم کرده اند. اما این روز ها با محدودیت های گذاشته شده بر روی معروف ترین اپلیکیشن های پیام رسان، همه به دنبال جایگزینی برای آنها هستند. پس برای جواب به این سؤال که به سراغ چه شبکههای اجتماعی برای کسب و کار خود بریم، با ما همراه باشید.
چرا کسب و کار ها نیاز به شبکههای اجتماعی دارند؟
از اولین اقدام ها در تجارت الکترونیک پیدا کردن مخاطبان هدف است و یکی از مهمترین مولفه ها در جذب مشتریانی وفادار ارتباط مستمر با آنها است. در بازاریابی هوشمند یا دیجیتال مارکتینگ شما باید برای جذب مخاطبان هدف کسب و کار خود برنامهریزی کنید. در گذشته این ارتباط با ارسال چندین خبرنامه توسط ایمیل صورت میگرفت که مشخص نبود چه تعداد از هزاران نفری که ایمیل ها را دریافت میکنند آنها را مشاهده کرده و از کسانی که مشاهده کردهاند چه تعداد مخاطبان هدف باشند. اما امروز با شبکههای مجازی پیدا کردن مخاطبان هدف به راحتی امکانپذیر است. کسب و کار ها بر روی بازاریابی اینترنتی خود تمرکز میکنند و با جستجویی ساده میتوانید در سوشال مدیا هایی مثل اینستاگرام، توییتر و فیس بوک فعالیتهای صنعتی و تجاری آنها را بررسی کنید.
ساختار اپلیکیشن های گفتگو و تبادل اطلاعات
ساختار شبکههای اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان با یکدیگر تفاوتهایی دارند اما ویژگیهایی مشترک در آنها، این اپلیکیشن ها را به فضایی مناسب برای تبادل اطلاعات میان بیزینس ها تبدیل میکند. شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیس بوک و لینکدین ساختار دنبال کننده و دنبال شونده دارند. یعنی از طریق شناسه کاربری میتوانید کسب و کار ها را پیدا کرده و برای آنها درخواست دنبال کردن بفرستید. علاوه بر این میتوانید پست هایی را بصورت مرتب با تگ های مرتبط در صفحه ی خود قرار داده و آنها را بصورت عمومی منتشر کنید. در اینصورت افراد میتوانید از طریق پست ها بهتر شما را پیدا کنند. اما اپلیکیشن های گفتگو ساختاری متفاوت دارند و بیشتر بر ارتباط پیامی دو طرف از طریق شماره همراه تمرکز دارند.
بهترین شبکههای اجتماعی برای کسب و کار
پیش از محدودیت های دسترسی به شبکههای اجتماعی، اینستاگرام، واتس اپ، فیس بوک و توییتر از بهترین سوشال مدیا برای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ بودند. اما این اپلیکیشن ها با همه ی ویژگی های مثبتی که برای تجارت آنلاین داشتند، هیچ کدام بطور شبکه اجتماعی انحصاری برای بازاریابی کسب و کار ها طراحی نشده بودند. لینکدین یکی از بهترین شبکه های اجتماعی است که بصورت تخصصی برای معرفی شرکت ها طراحی شده است. در لینکدین میتوانید در دسته بندی مشاغل شرکت هایی از سراسر دنیا را مشاهده کرده و برای آنها درخواست دنبال کردن بفرستید. در این اپلیکیشن اجتماعی امکان گفتگو نیز قرار داده شده که در صورت تمایل دو طرف میتوانند با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند. با این حال کسب و کار ها در ایران به فضایی نیاز دارند که بدون پیچیدگی مخاطبان هدف خود را ببینند و با آنها مستقیماً در ارتباط باشند.
بیشترین حضور مخاطبان در شبکه اجتماعی
با اینکه مخاطبان هدف در هر زمینهای را میتوانید در همه ی شبکهها های اجتماعی پیدا کنید، اما مخاطبان هدف کسب و کار شما بیشترین فعالیت اجتماعی خود را در شبکههای اجتماعی خاصی دارند. به عنوان مثال اگر مخاطب هدف شما شرکت هایی است که مواد اولیه شیمیایی تولید میکنند، میتوانید در اپلیکیشن های صنعتی، لینکدین و پیام رسان واتس اپ بیشترین ارتباط را با آنها را داشته باشید. پیشنهاد ما برای ارتباطی سریعتر و بدون محدودیت استفاده از اپلیکیشن های صنعتی است. جایی که اکثر بیزینس ها در آنها فعالیت دارند. تموک یکی از بهترین اپلیکیشن های صنعتی است که با هدف اتصال بیزینس ها به یکدیگر شکل گرفته است.
ارتباط کسب و کار های B2B در شبکه اجتماعی صنعتی
اگر با کسب و کار B2B آشنایی ندارید، میتوانید در این مقاله با این تجارت آشنا شوید. در تجارت B2B مخاطب معمولاً صنعت ها هستند و شبکههای اجتماعی که نام برده شد بطور ویژه برای ارتباط صنعت ها ایجاد نشده اند. برای ایجاد بیشترین ارتباط، بهترین راهکار سرمایهگذاری بر روی پلتفرم هایی است که فقط صنعت ها را هدف میگیرند. تموک یک اپلیکیشن صنعتی برای ایجاد ارتباط میان تجارت ها است. اما چرا باید اپلیکیشن صنعتی تموک را انتخاب کنیم؟
تموک بهترین اپلیکیشن ارتباطی میان کسب و کار ها
یکی از متداول ترین درخواست ها در میان کسب و کار ها درخواست پیش فاکتور و قیمت بر روی لیست محصولات است. پیدا کردن تأمین کنندگان و درخواست قیمت بر روی پیش فاکتور به همراه بررسی مشخصات و فعالیت صنعتی آنها از قابلیتهایی است که در شبکه های صنعتی کمتر دیده میشود. تموک با مهندسی و تحقیقات بر روی کسب و کار های B2B سامانه ای بر محور عرضه و تقاضا پیادهسازی کرده است. از دیگر ویژگیهای مهم در تموک امکان گفتگو میان بیزینس ها است. تاریخچه گفتگو شما بر روی درخواست پیش فاکتور ذخیره شده و میتوانید در هر زمانی به آن دسترسی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با تموک و نحوه کار با آن این مقاله را بخوانید.