امروز 17 اردیبهشت 1403 01:19

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 01:19

بازار چیست؟ و در کدام بازار حضور داشته باشیم؟ بازار مجازی یا بازار حقیقی

به مجموعه‌ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا یا خدمت که در یکجا حضور یابند بازار گفته می شود.

از نظر تاریخی، بازار به محلی اطلاق می‌شود که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا یا خدمات به آن مراجعه می‌کنند.

اقتصاد دانان به مجموعه خریداران و فروشندگانی که به خرید و فروش کالا یا خدمات خاصی مبادرت می‌کنند، بازار می‌گویند.

از دیدگاه بازاریابی، مجموعه خریداران هستند که بازار را تشکیل می‌دهند.

بازار

و به بیانی ساده تر بازار مکانی است که تمام خریداران و فروشندگان در آن منطقه جمع می شوند. این منطقه در گذشته ممکن بود. یک کشور، ایالت، روستا و یا شهر باشد. اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی این فضا ممکن است. در قالب یک فضای بسته، تالار های بورس یا مجازی و حتی درون تلفن های همراه و یا سیستم های کامپیوتری قرار گرفته باشد. که به مراتب از را مجازی بازار بزرگتری را می توان ایجاد کرد. و در نتیجه نیاز های بیشتری را نیز می توان پاسخ داد.

در این مکان ها چه مجازی و چه حقیقی کالاها يا خدمات ارائه شده توسط فروشندگان بر اساس نیازها، تقاضا و عرضه و … ارزش گذاری شده و با خریداران مبادله مي شود.
بنابراین بازار مکانی است که نیازهای بالقوه خریداران و همچنین فروشندگان را برآورده می کند. همانطور که اشاره شد. بازار ممکن است یک موجودیت فیزیکی یا مجازی داشته باشد. و در همین حین نیز محلی یا جهانی باشد.

ویژگی های یک بازار خوب

این ویژگی ها شامل تبادل و تجارت کالاها است.

  • مکانی برای مبادله کالاها و خدمات است، این کالاها را می توان با پول، زمین یا برخی کالاهای دیگر مبادله کرد.
  • مکانی است که شما می توانید در مورد کالاهای خود مذاکره کنید.
  • پوشش همه نیازهای مشتری در آن امکان پذیر است.
  • این مکان برای نوآوری و ایجاد خلاقیت است.
  • پتانسیل یا ظرفیت برای خرید و فروش وجود دارد.
  • میزان مصرف و همچنین مجموع تقاضا نیز در این مکان مشخص است.

عناصر یک بازار

  • مکان:
  • .منطقه ای که مبادله کالاها یا خدمات بین فروشنده و خریدار اتفاق می افتد. محل باید برای هر دو طرف مناسب باشد. یا بعبارتی در دسترس دو طرف باشد
  • تبادل:
  • .بازار بر اساس عرضه و تقاضا است. فروشنده محصول یا خدمتی را فراهم می کند و خریدار می خواهد به نیازهایش برسد. لذا محصول دارای تقاضای بالا، بیشتر تامین می شود
  • فروشنده:
  • .فروشنده کسی است که یک محصول یا خدمت و حتی تنوعی از محصولات و خدمات را به دیگران ارائه می دهد. و در عوض آن ارزشی را دریافت می کند
  • خریدار:
  • .خریدار کسی است که به محصول یا خدمات خاصی نیاز دارد. و در عوض آن حاضر است. اقلامی با ارزش را به فروشنده پرداخت کند
  • قیمت:
  • .هزینه یا مبلغی است که برای یک محصول یا خدمات پرداخت می شود. و باید در بازار دارای مقدار معلومی باشد
  • مقررات دولتی:
  • دولت مقرراتی را وضع می کند که باید در آن از هر دو طرف خریدار و فروشنده حمایت شود. همه در مقابل قانون برابر هستند. برای مثال، فروشنده مجاز به فروش محصولات غیرقانونی نیست. و خرید آن ها برای خریدار هم ممنوع است
  • مشخصات محصول:
  • تعیین مشخصات کامل محصول، مقدار مورد نیاز، مواد تشکیل دهنده مورد استفاده و تمام جزئیات دیگر محصول بسیار مهم است، زیرا سلیقه ها و نیازهای افراد متفاوت است.

این موارد عناصر کلیدی هستند. که می توانند یک بازار را ایجاد یا تخریب کنند. یک بازار با تمام این عناصر همراه است. اگر یکی از آنها حذف شود، بازار ماهیت و خاصیت وجودی خود را از دست خواهد داد. به عنوان مثال، اگر خریدار را از بازار برداریم، و یا ندانیم تقاضای او چیست؟ سوال این است که چه مقدار از کالا و با چه قیمتی باید عرضه شود و کسی کالاها را خریداری می کند. بنابراین به همان شیوه، هر عنصر نقش خود را در بازار دارد.

عوامل موثر در بازار ها

دلایل متعددی برای رشد یا کاهش سودآوری بازار وجود دارد. در ادامه ما اهمیت و اثر هر عامل ارائه شده در بازار را با کمک نمونه های مربوطه توضیح می دهیم.

تعداد خریداران و فروشندگان

تموک برای این کار پیشنهاد جالبی دارد در این بازار افراد می توانندخرید مورد نظرخود را از طریق اپلیکیشن یا و ب سایت بعنوان تقاضا ثبت کنند. به این ترتیب، با استفاده از فضای مجازی می توان عرضه ها را که توسط فروشندگان ارائه می شود به سوی این بازار هدایت کرد و اگر تعداد خریداران بیشتر باشد، این تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات هستند که برای فروش بیشتر اقدام به عرضه بیشتر محصولات تقاضا شده می کنند.

رقابت

کیفیت و تفاوت های کوچک در محصولات باعث ایجاد رقابت می شود. که به نوبه خود می تواند مشتریان بیشتری را جذب کند و باعث رقابت رو به رشد شود.

تنوع در یک کالا

اینکه مشتری یا خریدار بتواند بر اساس آنچه که در بازار تولید شده حق انتخاب داشته باشد. از ارکان اساسی یک بازار سالم خوب و مفید است.

انتظار خریداران

ما یک محصول را فقط به دلیل اینکه انتظارات ما را برآورده می کند خریداری می کنیم. بنابراین نیاز داریم اطلاعات کافی درباره آن محصول و حتی فروشنده آن کالا داشته باشیم.

فرهنگ

عوامل فرهنگی مانند فرهنگ و آداب و رسومی که ما از آن ها پیروی می کنیم. نیز در بازار تاثیر می گذارند. اینکه سلیقه مشتریان به چه سمت است.

اقتصاد

وقتی قیمت طلا کاهش می یابد عده ای از سرمایه گذاران آن را خریداری می کنند. اما این نیاز به اطلاع رسانی به موقع در بازار دارد. همانطور که وقتی قیمت آن افزایش پیدا می کند تعداد مشتریان کاهش می یابند.

عوامل اجتماعی

هر چه که در بازار عرضه می شود به فاکتورهای اجتماعی نیز بستگی دارد. تحلیل ها نشان داده است.  عوامل اجتماعی بر کسب و کار شرکت ها تاثیر می گذارد. برای نمونه پپسی نوشیدنی های غیر الکلی را تولید کرد. تا نه تنها تفاوت های فرهنگی در سراسر جهان را حفظ کند بلکه از این طریق بتواند بازار بزرگتری برای خود ایجاد کند.

سیاست

عوامل سیاسی نیز در بازار اثر گذار بوده و هست. کالا ها یا خدماتی که از طرف دولت ممنوع می شود. نمی تواند در بازار فروخته شود. به عنوان مثال، ممنوعیت فروش دارو بخصوص داروهای کم یاب در فضای مجازی.

با این جمع بندی کلی تازه رسیده ایم بر اینکه با توجه به عوامل فوق چه بازاری می تواند جایگاه مناسبی برای حضور ما در آن باشد. قطعاً تا کنون نتوانسته اید بازاری را بیابید. که همه عوامل موثر در ایجاد یک بازار بسیار خوب و منطقی و مفید که هم خریدار و هم فروشنده در آن رضایت داشته باشند. یکجا جمع شده باشد. بله حق دارید که تا کنون به انچنین فضایی دست پیدا نکرده اید. زیرا عملاً تا کنون انچنین فضایی وجود نداشت.

با ما همراه باشید تا در در ادامه مطلب وارد این مبحث شویم که آیا بازاری که در بالا گفتیم تنها یک رویا بوده و غیر قابل ایجاد است. یا اینکه نه تنها می شود آن را بوجود آورد بلکه در آن حضور داشت. و کسب و کار خود را در آن مدیریت کرد.

قانون عرضه ‌و تقاضا چیست؟

قانون عرضه ‌و تقاضا در اصل رابطه‌ ای اقتصادی بین فروشندگان و خریداران کالا های مختلف است. تئوری عرضه‌ و تقاضا بیان می‌کند. که قیمت یک محصول و در دسترس ‌‌بودن آن برای خریدار  به تقاضای جامعه حاضر در بازار بستگی دارد.

همه می دانیم محصولات فراوان ارزان، و محصولات کم‌یاب، گران‌تر هستند، اما این مفاهیم در کسب‌وکار به شیوه‌های ظریف‌تری استفاده می‌شوند تا بررسی کنند که چه میزان از محصول را احتمالا مشتری با قیمت‌های مختلف بخرد یا مقدار محصولی که ارائه می‌دهید باید چقدر باشد تا بتوانید سود دهی خود را در بازار به بیش‌ترین میزان برسانید. همه این امور زمانی اتفاق می افتد که شما اطلاع کافی در مورد بازار داشته باشید.

استفاده از عرضه و تقاضا برای تعیین کمیت و قیمت محصول در بازار

اگر تأمین‌کنندگان بخواهند محصول خود را با قیمت بالایی بفروشند و مشتریان بخواهند آن‌ها را با قیمت کمی بخرند. چگونه قیمت محصول یا خدمات خود را تعیین می‌کنید. و چگونه می‌خواهید بدانید که موجودی شما از آن محصول چقدر باید باشد؟

برای تعیین قیمت و کمیت محصولات در بازار، به قیمتی نیاز داریم. که در آن، تقاضای مشتری با مبلغی که تأمین‌کننده مایل به عرضه‌ی آن است، برابر باشد. این مفهوم، «تعادل بازار» (market equilibrium) نامیده می‌شود. ایده‌ی اصلی بازار آزاد این است که قیمت‌ها و کمیت‌ ها به صورت طبیعی و در راستای تعادل تغییر می‌کنند. و این امر به بازار ثبات خواهد داد. اما آیا بازار آزادی وجود دارد که بتوان در آن فعالیت اقتصادی درستی داشت.

قیمت تعادلی چیست؟

قیمت تعادلی در واقع قیمتی است. که هم تولیدکنندگان و هم خریداران آن را منطقی و سودمند بدانند و از خرید یا فروش در این قیمت رضایت کافی داشته باشند.

کشش قیمتی

به حدی که تعداد تقاضا، بر روی قیمت کالا یا خدمت شما تاثیر گذار است، «کشش قیمتی تقاضا» (price elasticity of demand) گفته می‌شود.

تغییرات عرضه و تقاضا در بازار

همان ‌طور که مشاهده کردیم، به طور معمول تغییر در قیمت به تغییر در میزان تقاضا یا میزان عرضه منجر می‌شود، اما هنگامی که تغییر بلندمدتی در قیمت داریم، چه اتفاقی می‌افتد؟

دقت داشته باشید که تأثیر احتمالی تغییرات در قیمت کالا ها و خدمات خود و هم‌چنین برای در نظر گرفتن این‌ که تغییرات در عرضه و تقاضا تا چه اندازه ممکن است کسب‌وکار شما را تحت‌تأثیر قرار دهند. شما نیاز به حضور در بازاری آزاد و باز دارید تا در آن بتوانید همه آنچه در کسب و کار نیاز دارید را برطرف سازید.

ما به شما بازار آنلاین به نام تموک را معرفی می کنیم بازاری که در آن تمامی موئلفه هایی که پیش تر راجع به آنها در ایجاد مکانیسمی برای خرید مناسب مشتریان و یا فروش خوب در کسب و کارها نقش دارد دیده شده است.

شما نیز اگر تامین کننده انواع مواد و کالا هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید و بازار کسب و کار خود را گسترش دهید. همچنین اگر متقاضی مواد یا کالایی در زنجیره تامین هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید