امروز 17 اردیبهشت 1403 10:11

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 10:11

چه چیزهایی روی قیمت خودروهای دست‌دوم تاثیر می‌گذارد؟

 8 پارامتر تعیین‌کننده‌ی قیمت خودروهای دست‌دوم

مشخص است که قیمت خودرو صفرکیلومتر نسبت به خودرو دست‌دوم بالاتر است. هم‌چنین، با نوسان قیمت خودرو صفر، قیمت نوع مشابه دست‌دوم آن نیز دچار نوسان می‌شود. در شرایطی که فردی قصد خرید خودروی صفر را دارد، دچار سردرگمی درباره‌ی قیمت آن نخواهد شد زیرا کاملاً مشخص است و با واردکردن اطلاعات خودرو مانند مدل، رنگ و . . . برآوردی از قیمت آن را به دست خواهد آورد. اما در ارتباط با خودروهای دست‌دوم مسئله متفاوت بوده و اندکی پیچیده می‌شود. در این مقاله قصد داریم پارامترهای زیر بر قیمت خودروهای دست‌دوم مؤثر هستند:

تصادف و قیمت خودروهای دست‌دوم

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که ممکن است منجر به کاهش چشمگیر قیمت خودرو شود، تصادف است.  بقیمت خودروهای دست‌دوم در هر تصادف و ضربه دیدگی کاهش می‌یابد خواه اندک یا زیاد. این کاهش یا افت قیمت بر اساس نوع و شدت تصادف متفاوت است به‌عنوان‌مثال در تصادفاتی که خودرو از کاپوت به‌شدت آسیب می‌بیند به دلیل آن‌که امکان آسیب‌دیدگی موتور خودرو نیز زیاد است، کاهش قیمت خودرو بیشتر است.  در تصادفات اغلب درب‌ها، کاپوت، صندوق‌عقب و سپرها در معرض آسیب هستند.

فرورفتگی و آسیب دیدگی بدنه خودرو بر اثر ضربه در تصادف

چنان چه آسیب‌دیدگی در این بخش‌ها اندک باشد کاهش قیمت اندکی اتفاق می‌افتد و بالعکس. کاهش قیمت خودرو ناشی از تصادف میزان خسارت وارد به بدنه خودرو، میزان آسیب به شاسی‌ها ، ستون‌های خودرو و سقف خودرو، قابل تعمیر بودن یا جایگزین شدن قطعات آسیب‌دیده و میزان کاهش کیفیت رانندگی خودرو بستگی دارد. کارشناس‌های خودرو  می‌توانند بر اساس عوامل ذکرشده افت قیمت خودرو را محاسبه کنند.

رنگ خودرو، وضعیت ظاهری و سلامت بدنه

خریدارها در اولین نگاه به وضعیت ظاهری خودرو توجه می‌کنند. رنگ خودرو یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر بر قیمت است. در هر جامعه بر اساس نوع آب‌وهوا و فرهنگی که وجود دارد، رنگ محبوب افراد متفاوت است به‌عنوان‌مثال قیمت خودروی 206 سفید به دلیل محبوبیت در جامعه ایران گران‌تر از رنگ‌های دیگر است. هم‌چنین وضعیت ظاهری خودرو نیز تأثیر مستقیم بر قیمت خودروی دست‌دوم می‌گذارد مواردی مانند: ترک شیشه‌ها، پارگی یا پوسیدگی صندلی‌ها، بوی نامطبوع و کثیف بودن خودرو و . . . هر خریداری را پشیمان خواهد کرد!!! علاوه بر آن، خط و خش در بدنه، فرورفتگی و موج‌های ناشی از صافکاری و خوردگی، رنگ و بتونه نقاشی عوامل  دیگری است که برافت قیمت خودرو نقش اساس بازی می‌کند.

کارکرد و قیمت خودروهای دست‌دوم

ازجمله عامل مهمی که در مشخص کردن قیمت خودرو تأثیرگذار است، کارکرد آن است. البته کارکرد با توجه به سن خودرو متفاوت است. متوسط کارکرد برای هرسال کارکرد خودرو 20 هزار کیلومتر است. چنانچه این کارکرد کمتر یا بیشتر باشد بروی قیمت خودروی دست‌دوم تأثیر می‌گذارد. هر چه کارکرد خودرویی بیشتر باشد، استهلاک قطعات متحرک درونی موتور و گیربکس، سیستم انتقال حرکت مانند دیفرانسیل و پلوس ها، سیستم تعلیق  و . . . افزایش می‌یابد و قیمت پایین‌تر می‌آید.

کارکرد خودرو و تأثیر آن بر قیمت خودروهای دست‌دوم

مدل و سال ساخت خودرو

معمولاً بر اساس مدل و سال ساخت خودرو قیمتی حدودی در بازار تعیین می‌شود. قیمت یک خودرو پس از گذشت چند سال دچار افت می‌شود زیرا عمر برخی از قطعات آن به اتمام رسیده است و نیاز به تعویض دارند به‌عنوان‌مثال می‌توان به تایرهای خودرو، صندلی‌ها، قطعات لاستیکی و پلاستیکی و . . . اشاره کرد.  هم‌چنین ممکن است شرایط جوی مانند آفتاب یا رطوبت نیز منجر به آسیب دیدن بخشی از قسمت‌های خودرو شده باشد. افت قیمت خودرو از 10 تا 30 درصد به ترتیب برای خودروهای یک سال ساخت تا پنج سال ساخت در نظر گرفته می‌شود و با افزایش بیشتر زمان از تاریخ تولید آن، کاهش بیشتری نیز دارد

لوازم‌یدکی و قیمت خودروهای دست‌دوم

پیدا کردن لوازم‌یدکی خودرو در بازار نیز تعیین‌کننده میزان افت قیمت آن است. اگر لوازم‌یدکی خودروی دست‌دومی به دلیل توقف در تولید یا عوامل دیگر در بازار کم باشد یا اصلاً پیدا نشود، خریدار را به دردسر می‌اندازد. بنابراین این‌گونه خودروها اغلب به‌سختی فروش رفته و کاهش قیمت چشمگیری در آن‌ها دیده می‌شود.

لوازم یدکی خودرو

وضعیت فنی خودرو

سلامتی و یا عدم سلامتی فنی یک خودرو برای خریداران خودروهای دست‌دوم از اهمیت بالایی برخوردار است. همه خریداران خودروی دست‌دوم تمایل دارند که خودرو ازنظر فنی مشکلی نداشته باشد و به‌دفعات مجبور به مراجعه به تعمیرگاه نباشند. چنانچه خودرو مشکلاتی مانند: دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، مشکلات فنی جعبه‌دنده و موتور، خراب بودن سیستم تعلیق خودرو و سروصداهای اضافی داخل خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو صد در صد کاهش پیدا می‌کند.

بیمه و قیمت خودروهای دست‌دوم

شاید جالب باشد که بدانید مدت‌زمان اعتبار بیمه خودرو نیز بر قیمت یک خودروی دست‌دوم تأثیرگذار است. البته بسیاری از افراد توجه چندانی به آن ندارند. بر اساس مدل خودرو، خودروهای فاقد بیمه، قیمتی بین 400 تا 800 هزار تومان کمتر از نمونه مشابهشان دارند.

آپشن های خودرو

امکانات و تجهیزات اضافی در خودرو به‌منظور افزایش رفاه مصرف‌کنندگان آپشن نامیده می‌شود. آپشن هایی مانند هدآپ دیسپلی، رادار عقب، شارژر وایرلس، رادار نقطه کور و . . . . کم شدن آپشن های کارخانه‌ای که فابریک هستند، قیمت خودرو را کاهش می‌دهند. آپشن هایی که فروشنده بر روی خودرو خود نصب‌کرده است منجر به افزایش قیمت خودرو دست‌دوم نمی‌شود.

در پایان

در این مقاله سعی بر آن بود که خواننده با عوامل مؤثر برافت قیمت خودروهای دست‌دوم آشنا شود. به‌هرحال چنانچه قصد خرید یا فروش خودروی دست‌دوم را دارید بهتر است از کارشناسان این زمینه مشورت کنید تا بتوانید درنهایت تصمیم درستی بگیرید.

شما نیز اگر تامین کننده لوازم استوک خودرو هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید