امروز 9 اردیبهشت 1403 08:36

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 9 اردیبهشت 1403 08:36

کاربرد های باورنکردنی سدیم تری پلی فسفات در صنایع مختلف

شاید خیلی از ما سدیم تری پلی فسفات یا STPP رو در میان مواد شیمیایی و صنعتی شنیده باشیم. ولی سدیم تری پلی فسفات در مواد غذایی مثل چاشنی ها، فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس، صنایع ماشین سازی و حتی پزشکی نیز کاربرد دارد. برای آشنایی با ویژگی‌ های این ترکیب شیمیایی پرکاربرد در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد STPP در صنعت مواد غذایی

ترد کردن گوشت

یکی از کاربرد های سدیم تری پلی فسفات در ترد کردن گوشت برای تولید محصولات تازه و کنسروی میباشد. STPP به عنوان یک نرم‌کننده گوشت عمل می‌کند. در تولید محصولات تازه مانند کالباس و همچنین محصولات کنسروی مانند گوشت کنسروی، عملکرد به عنوان نرم‌کننده گوشتی دارد. این فرآیند به تردی و لذت مزه گوشت افزوده و از طریق بافت های گوشت با پروتئین ها ترکیب میشود.

حفظ رطوبت محصولات گوشتی

از دیگر کاربرد های این ترکیب باورنکردنی نگهداری رطوبت در محصولات گوشتی است. STPP با اضافه شدن به فرآورده های گوشتی باعث حفظ رطوبت در آن‌ها می‌شود. این ویژگی مهم به طور چشمگیری از خشک شدن محصولات گوشتی جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، این باعث می‌شود که گوشتی طراوت خود را حفظ کرده و تا زمان مصرف حفظ شود.

طراوت و تازگی سبزیجات

حتماً میدانید که سبزیجات سریعتر از دیگر مواد غذایی تازگی خود را از دست میدهند. استفاده از سدیم تری پلی فسفات در سبزیجات برای طولانی کردن مدت طراوت و تازگی سبزیجات بکار میرود. STPP بدون تغییر طعم سبزیجات در تولید محصولات سبزیجات تازه استفاده شده و از خشکی و چسبندگی سریع آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۴. سدیم تری فسفات (STPP) قابلیت اتصال با یون های فلزی نظیر کلسیم (Ca2+)، منیزیم (Mg2+)، مس (Cu2+)، و آهن (Fe2+) و سایر یون های فلزی در محلول را دارد. این ویژگی باعث می‌شود سختی حبوبات در مواد غذایی کمتر شده و پوست های سخت حبوبات و لوبیاها در محصولات کنسروی نرم شوند.

۵. STPP به عنوان یک ماده حجم دهنده در محصولات روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی باعث می‌شود که محصولات روغنی مانند کیک و دسر، سس و فست فود ها دلچسب و جذاب جلوه کنند.

۶. در ترکیباتی که شامل روغن و مایعات هستند، STPP به عنوان یک امولسیفایر عمل می‌کند و به ترکیب مایعات با روغن کمک می‌کند. این به ایجاد ترکیبی یکنواخت از مایعات با روغن منجر می‌شود که به توزیع بهتر و بهبود طعم در محصولاتی مانند سس ها و دسرها کمک می‌کند.

۷. STPP در بهبود کیفیت محصولات کنسروی نقش ویژه ای دارد. در تولید محصولات کنسروی مانند سبزیجات کنسروی بهبود کیفیت محصولات و حفظ طعم و رنگ طبیعی آنها را حفظ و از تخریب محتویات توسط باکتری و میکروب ها جلوگیری می‌کند. اما آیا سدیم تری فسفات به عنوان ماده نگهدارنده در انواع مواد غذایی برای بدن مضر است؟

آیا سدیم تری فسفات در مواد غذایی برای بدن ضرر دارد؟

همانطور که گفتیم سدیم تری فسفات (STPP) در محصولات غذایی به عنوان نگهدارنده طعم و تازگی آن‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به استفاده از STPP در صنایع شیمیایی ممکن است این تصور پیش آید که وجود این افزودنی در مواد غذایی آسیبی به بدن بزند. اما ، از نظر پزشکی و با توجه شرط رعایت دستورالعمل ها و محدودیت های مصرف STPP در مواد غذایی از نظر بهداشتی مضر نیست. چون میزان استفاده از سدیم تری فسفات در مواد غذایی بطور میانگین کمتر از ۱٪ از همه ی حجم ماده غذایی است. اما افرادی که به مواد خاصی حساسیت دارند یا شرایط پزشکی خاصی دارند، باید به مشورت با پزشک خود، مقدار مصرف مواد غذایی حاوی STPP را تنظیم کنند.

STPP در مواد غذایی چطور میتواند خطرناک باشد؟

بطور کلی صنایع غذایی به سمت تولید Proceed Food یا غذا های فرایندی میروند. یعنی مواد غذایی که ماهیت طبیعی آن‌ها کمرنگ شده و با انواع افزودنی ها با هدف افزایش ماندگاری و طعم آن‌ها در بازار تغییر داده شده اند. متأسفانه امروزه بازار این غذاهای پروسس شده مانند انواع سوسیس ها و غذا های آماده بسیار هم داغ است و بیشتر افراد آن‌ها را ترجیح میدهند! خطر افزودنی سدیم تری فسفات و دیگر افزودنی های خوراکی، از بین رفتن طبیعت غذاها و اهمیت مواد خام و ارگانیک غذایی، همچنین تغییر ذائقه افراد در جهان فردا است.

سدیم تری پلی فسفات در صنایع شیمیایی

STPP در صنایع شیمیایی نیز به عنوان ماده‌ای افزودنی کاربرد دارد و معمولاً به عنوان تنظیم کننده pH در پروسه های شیمیایی و بایندر با دیگر مواد شیمیایی مانند تگزاپن،‌سولفونیک اسید، سولفوریک اسید و گلیسیرین ترکیب میشود. سدیم تری فسفات در تصفیه مواد معدنی نیز برای جلوگیری از ترسیبات نامناسب در فرآیند های استخراج معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد های باورنکردنی STPP در یک نگاه

یکی از ترکیب های باورنکردنی در صنایع مختلف STPP است. این ماده افزودنی کاربرد های فراوان در صنایع غذایی و هم در صنایع شیمیایی و معدنی دارد. در ادامه به کاربرد های سدیم تری فسفات را جمع‌ بندی میکنیم:

  • ترد و نرم‌کننده بافت های گوشتی
  • نگهداری رطوبت در محصولات گوشتی
  • حجم دهنده محصولات غذایی روغنی
  • حفظ تازگی سبزیجات
  • نگهدارنده در محصولات کنسرو
  • تنظیم کننده pH در پروسه های شیمیایی
  • تصفیه مواد معدنی
  • بایندر در ترکیبات شیمیایی

تأمین کنندگان سدیم تری پلی فسفات در تموک

سامانه تأمین مواد و کالا یکی از اپلیکیشن های صنعتی ویژه کسب و کار های خرید و فروش کالای عمده میباشد. در سامانه کسب و کار تموک میتوانید محصولات ارائه شده در دسته بندی های مختلف را بصورت عرضه و درخواست های خرید کالا یا مواد اولیه از جمله سدیم تری پلی فسفات (STPP) را بصورت تقاضا مشاهده و بررسی کنید. این سامانه بر اساس ارسال و دریافت پیش فاکتور پیاده‌سازی شده است که از مهمترین ویژگی‌ موردنیاز کسب و کار ها است. علاوه بر این، خدمات رایگان متعددی برای گسترش کسب و کار ها نیز در سوپراپلیکیشن تموک ارائه میشود.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید