امروز 9 اردیبهشت 1403 13:44

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 9 اردیبهشت 1403 13:44

مصارف صنعتی پودر مس چیست و چگونه تولید می شود؟

پودر مس، یک پودر فلزی نارنجی مایل به قرمز و براق است. که عمدتاً در تکنیک های ریخته گری سرد استفاده شده و برای مصارف صنعتی تولید میشود. با مخلوط کردن پودر مس آسیاب شده با یک پیوند دهنده مایع (مانند پلی استر یا رزین پلی اورتان) می توان خمیری ایجاد کرد. که برای تولید قطعات کامپوزیتی می تواند قالب گیری و سپس سخت شود. مس یک فلز بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار است و به دلیل رسانایی حرارتی و الکتریکی آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مس در سیم های برق و همچنین در ترکیب با فلزات دیگر برای تشکیل آلیاژهای مختلف استفاده می شود ( مثلا در ترکیب با قلع برای ایجاد برنز). هنگامی که این عنصر در معرض هوا قرار می گیرد، لایه مس بیرونی به آرامی به اکسید مس سیاه تبدیل می شود. بسته به شرایط می تواند کربنات مس را نیز تشکیل دهد.

تولید قطعات مسی با انتخاب پودر مناسب

متالورژی پودر و بکارگیری از فناوری پودرهای فلزی، ابزاری برای حفظ مواد، کاهش ماشینکاری و ایمن سازی یک محصول صنعتی را با هزینه مناسب به مهندس ارائه می دهد. این روش منحصر به فرد شکل دهی فلز، امکان تولید قطعات با تلورانس نزدیک و حداقل ضایعات را فراهم می سازد. همچنین امکان توسعه محصولاتی را فراهم می کند که با هیچ روش دیگری قابل تولید نیستند. با انتخاب مناسب پودرها، متخصص متالورژی پودر (P/M) می تواند چگالی محصولات را در محدوده وسیعی کنترل و طیف وسیعی از خواص مکانیکی و فیزیکی را تضمین کند. او می تواند مخلوطی از فلزات نامحلول در یکدیگر یا مخلوطی از غیر فلزها را تولید و خواص هر دو را با هم ترکیب کند.

تولید قطعات مسی با انتخاب پودر مناسب

تامین کنندگان بهترین پودر مس در سامانه تموک

خرید و فروش پودر مس خالص در فروشگاه های اینترنتی میتواند برای تأمین کنندگان و همچنین خریداران چالش برانگیز باشد. سامانه تموک با هدف معرفی عرضه کنندگان و تقاضا دهندگان به یکدیگر، این امکان را برای خرید و فروش پودر مس در مصارف صنعتی فراهم کرده است. شما می توانید این محصول را از سامانه تموک بطور مستقیم از تولید کننده سفارش بدهید. بدلیل نوسانات قیمتی برای اطلاع از قیمت روز این محصولات در سامانه تموک می توانید با تولید کننده از روش‌های مختلف ارتباطی در تماس باشید.

چگالی پودر مس در قطعات

چگالی را می توان برای تولید قطعاتی با تخلخل تا 60 درصد یا در قطعاتی که عملاً بدون منافذ هستند. و چگالی هایی نزدیک به چگالی تئوری فلز دارند، کنترل کرد. همچنین امکان تغییر چگالی در یک قسمت وجود دارد. و با تولید قطعاتی با منافذ به هم پیوسته، متالورژیست می تواند اسکلتی به دست آورد. که با روغن، پلاستیک یا حتی فلزی که نقطه ذوب پایین تری دارد آغشته شود.

استفاده از پودرهای مس

پودرهای مس و آلیاژ مس سالهاست که در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. احتمالاً شناخته شده ترین یاتاقان خود روان کننده است. که حدود70 درصد از پودر مس دانه ای مورد استفاده را تشکیل می دهد. از کاربرد های پودر مس میتوان به تولید یک جزء با تخلخل به هم پیوسته و متصل به سطح کنترل شده اشاره کرد. تولید فیلترهای فلزی نیز از دیگر استفاده های این پودرها میباشد. از چنین پودرهایی برای مثال در رنگ های ضد رسوب، پوشش های تزئینی، محافظ و جوهرهای چاپ هم استفاده می شود. پودرهای مس و آلیاژ مس نیز در کاربردهای غیرساختاری مانند لحیم کاری سرد، آبکاری مکانیکی و همچنین برای مدال‌ها، محصولات تزئینی فلز-پلاستیک و محصولات شیمیایی و پزشکی دیگر استفاده شوند.

ویژگی های پودر مس

پودر مس خالص به دلیل ویژگی های الکتریکی و حرارتی در صنایع برق و الکترونیک استفاده می شود. و با قلع، روی، نیکل و سایر عناصر آلیاژ شده. و به صورت پودر در قطعات ساختاری و مواد اصطکاکی بکار برده می شود. برنج، برنز و سایر آلیاژهای مس تولید شده به روش متالورژی پودر، دارای خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه ریخته گری یا فرفورژه هستند. مس همچنین به عنوان یک عنصر آلیاژی در اجزای پودر آهن برای افزایش کنترل تغییرات ابعادی در حین جوش استفاده می شود. علاوه بر کاربردهای پودر مس دانه ای، مقادیر زیادی از پودر مس و آلیاژ مس به صورت پولکی نیز در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

مصارف صنعتی پودر مس

روش های تولید پودر مس دانه ای

پودر مس دانه‌ای را می‌توان به روش‌های مختلفی تولید کرد. که مهمترین آنها اتمیزه کردن، الکترولیز، هیدرومتالورژی و احیای حالت جامد است. در هر روش پودری تولید میشود که ویژگی های ذاتی خاصی دارد.

روش اتمیزاسیون

به طور معمول، مس ذوب می شود و فلز مایع از طریق روزنه ای جریان می یابد. که در آن جریانی با سرعت بالا از گاز یا مایع، معمولاً آب، به آن برخورد می کند. بنابراین فلز مذاب را به ذراتی تبدیل می کند که به سرعت جامد می شوند. اندازه و شکل ذرات به محیط اتمیزه کننده، فشار و سرعت جریان در این محیط بستگی دارد. افزودن عناصر اکسید کننده مانند فسفر نیز بر اندازه و شکل ذرات تأثیر می گذارد. پس از اتمیزه شدن و بازپخت، برای کاهش اکسید های سطحی در حین اتمیزاسیون، محصول آسیاب شده. طبقه بندی و مخلوط می شود تا به توزیع اندازه ذرات مورد نیاز تبدیل شود.

خلوص محصول در تولید پودر مس

خلوص محصول به ماده خام بستگی دارد زیرا تصفیه مواد مذاب قبل از اتمیزاسیون معمولاً انجام نمی شود. خلوص به طور کلی بیش از 99٪ است. پودر مس را می توان به شکل کروی یا نامنظم ساخت. اندازه و شکل ذرات، چگالی ظاهری، جریان و استحکام بهینه نه تنها تحت تأثیر متغیرهای اتمیزه شدن است. بلکه تحت تأثیر کنترل اکسیداسیون در طول اتمیزه کردن، کاهش بعد در طول بازپخت و پردازش نهایی قرار می‌گیرند.

خلوص محصول در تولید پودر مس
مراحل تولید پودر مس به روش اتمیزاسیون

روش الکترولیز

پودر مس الکترولیتی با آبکاری و تغییر شرایط برای ایجاد یک رسوب پودری به جای یک لایه جامد چسبنده تولید می شود. تشکیل رسوبات پودری که به طور سست به کاتد می‌چسبند. به دلیل غلظت کم یون مس در الکترولیت، غلظت اسید بالا و چگالی جریان بالای کاتد مورد توجه قرار میگیرند. افزودن کلوئیدهایی مانند گلوکز منجر به تشکیل رسوب مس یکنواخت می شود. ماده اولیه مس در روش الکترولیز، کاتد خالص است. خواص پودر به متغیرهایی از جمله غلظت اسید سولفوریک و سولفات مس، نوع و مقدار ماده افزودنی، دمای الکترولیت، چگالی جریان و فرکانس براش بستگی دارد. پس از رسوب، پودر شسته شده تا تمام آثار الکترولیت از بین برود و در یک اتمسفر کاهنده تبدیل به آنیل شود.

پودر مسی که با الکترولیز به دست می آید، ماده ای با خلوص بالا است. که به طور متوسط بیش از 99 درصد مس دارد. با بکارگیری از روش الکترولیز، طیف وسیعی از پودرها با چگالی ظاهری متفاوت و استحکام بالا را می توان به دست آورد.

روش الکترولیز در تولید پودر مس
روش تولید پودر مس با الکترولیز

 

شما نیز اگر تامین کننده پودر مس هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید