امروز 17 اردیبهشت 1403 12:45

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 12:45

روش بازیافت قطعات الکترونیکی؟ استخراج طلا

روش بازیافت قطعات الکترونیکی بصورت جزء به جزء

شاید این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد که چرا باید قطعات الکترونیکی را بازیافت کنیم؟ آیا این دلیل صرفاً به دلیل استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی است. اگر قطعات الکترونیکی بازیافت نشوند آسیبی به محیط زیست وارد می شود؟ از دهه 1980، با توسعه فناوری‌های  الکتریکی و الکترونیکی، تعداد زیادی از تجهیزات الکترونیکی در دسترس افراد قرار گرفت. عمر مفید این دستگاه‌ها چندان طولانی نبوده و به نسبت کوتاه است. بنابراین، جریان زباله بزرگی از تجهیزات الکترونیکی منسوخ ایجاد شده و می شود. بنابراین بازیافت قطعات الکترونیکی امری الزامی است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) زباله‌های الکترونیکی را  هر وسیله‌ای که با انرژی الکتریکی تأمین می‌شود و به پایان عمر خود رسیده است، تعریف می‌کند. 

از جمله زباله های الکترونیکی عبارتند از: یخچال، فریزر و سایر تجهیزات خنک‌کننده، رایانه و تجهیزات مخابراتی، دستگاه‌های الکترونیکی و صفحه‌های خورشیدی، تلویزیون، مانیتور و صفحه‌نمایش، لامپ‌های  LED و دستگاه فروش خودکار.

بازیافت قطعات الکترونیکی و رسیدن به طلا

دستگاه‌ها الکترونیکی در بردارنده مواد شیمیایی و مواد سمی مختلف و خطرناک هستند. چنانچه زباله‌های الکترونیکی به‌صورت صحیح و دقیق دفع نشوند، این مواد در محیط آزاد شده و مشکلات زیادی را برای بشر ایجاد می‌کند. تا آنجا که امروزه آلودگی‌های تکنولوژیکی در قرن جدید، یکی از مشکلات اساسی به‌حساب می‌آید. بنابراین بازیافت این زباله‌های الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، به‌طور متوسط یک شهروند آمریکایی بیش از 10 دستگاه الکترونیکی در خانه خود دارد. دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه، تلویزیون، کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت به‌سرعت از رده خارج می‌شوند. و درنهایت به محل دفن زباله منتقل شده که منجر به افزایش روزافزون زباله‌های الکترونیکی می‌گردد.

سالانه حدود 50 میلیون تن ضایعات تکنولوژیکی تولید می‌شود که مقدار اندکی از آن‌ها قابل بازیافت هستند.

بهبود فرآیند بازیافت قطعات الکترونیکی، برای کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط‌زیست حیاتی است.

بازیافت قطعات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی معمولاً از 30 درصد پلاستیک، 30 درصد اکسیدهای دیرگداز و 40 درصد فلزات مانند طلا، نقره، تیتانیوم، پلاتین و…  تشکیل شده‌اند. بنابراین بازیافت قطعات الکترونیکی از ارزش بسیار زیادی برخوردار اند. به‌عنوان‌مثال با بازیافت یک‌میلیون تلفن همراه، بیش از 35000 پوند مس، 33 پوند پالادیوم، 772 پوند نقره و 75 پوند طلا قابل بازیابی می‌شود. بنابراین بازیافت زباله‌های الکترونیکی ما را قادر می‌سازد که انواع مختلفی از فلزات با ارزش و سایر مواد را از به دست آوریم. این امر منجر به‌صرفه جویی در منابع طبیعی (انرژی)، کاهش آلودگی، صرفه‌جویی در فضای دفن زباله و ایجاد مشاغل می‌گردد.

فلزات گرانبها طلا و بازیافت قطعات الکترونیکی

فرآیند بازیافت قطعات الکترونیکی

بازیافت قطعات الکترونیکی می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد. زیرا دستگاه‌های الکترونیکی فرسوده و  دور ریخته شده، دستگاه‌هایی با ساختار پیچیده هستند و ترکیبی از نسبت‌های مختلف از شیشه، فلزات و پلاستیک‌ها را در خود دارند.

روند بازیافت بر اساس مواد بازیافتی و فناوری‌های به‌کاررفته می‌تواند متفاوت باشد. به‌طورکلی این فرآیند شامل سه بخش اصلی است: 1-جمع‌آوری و حمل‌ونقل 2- خرد کردن، مرتب‌سازی و جداسازی 3- آماده‌سازی برای فروش به‌عنوان مواد بازیافتی.

1- جمع‌آوری و حمل‌ونقل

جمع‌آوری و حمل‌ونقل دو مرحله اولیه از فرآیند بازیافت، از جمله برای زباله‌های الکترونیکی است. بازیافت کنندگان، سطل‌های جمع‌آوری و یا غرفه‌های استفاده از وسایل الکترونیکی را در مکان‌های خاصی قرار می‌دهند. پسماندهای الکترونیکی جمع‌آوری‌شده را از این مکان‌ها به کارخانه‌ها و تأسیسات بازیافت منتقل می‌کنند.

2- خرد کردن، مرتب‌سازی و جداسازی

پس از جمع‌آوری و حمل‌ونقل به تأسیسات بازیافت، مواد موجود در جریان پسماندهای الکترونیکی باید پردازش و به کالاهای تمیز و قابل‌استفاده برای تولید محصولات جدید تفکیک شوند.

تفکیک مناسب، پایه بازیافت الکترونیک است.

خرد كردن زباله‌های الكترونيكي، مرتب‌سازی و جدا كردن پلاستیک‌ها از فلزات و مدارهاي داخلي را تسهيل می‌کند. سپس، مواد زائد به قطعاتي به‌اندازه 100 میلی‌متر خرد شده تا براي مرتب‌سازی بيشتر آماده شوند. یک آهنربای هوایی قدرتمند آهن و فولاد را از جریان زباله موجود در نوار نقاله جدا می کند. سپس آن را به‌عنوان فولاد بازیافتی برای فروش آماده می‌کند. پردازش مکانیکی بیشتر صفحات آلومینیوم، مس و مدار را (که اکنون بیشتر پلاستیکی هستند) از جریان مواد جدا می‌کند. سپس از فناوری جداسازی آب برای جداسازی شیشه از پلاستیک استفاده می‌شود. مرحله آخر در فرآیند جداسازی، فلزی باقی‌مانده را از پلاستیک‌ها استخراج می‌کنند تا تصفیه بهتری انجام شود.

جدا کردن قطعات در بازیافت الکترونیکی برای طلا

3- آماده‌سازی برای فروش به‌عنوان مواد بازیافتی

پس از مراحل پیشین، مواد جداشده برای فروش به‌عنوان مواد اولیه قابل‌استفاده برای تولید محصولات الکترونیکی جدید یا سایر محصولات آماده می‌شوند.

4- روش شیمیایی شمیایی برای استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

در اینجا سعی کرده ایم روش استخراج را به زبان عامیانه برای شما بنویسیم تا بتوانید حتی بدون نیاز به دانش علم شیمی و در مکانی کوچک و با امکاناتی محدود و ساده هم بتوانید این کار را انجام دهید.

ضایعات الکترونیکی و قطعات بازیافتی الکترونیک مثل برد های الکترونیک، مادربرد، کیت ها، سی پی یو و غیره این قطعات داخلشون از روکش طلا استفاده شده. که اول باید خرد بشن بعد تو چند مرحله توسط چند اسید باید حل بشه.

بعدش باید فیلترش کرد و محلول حاوی طلا با اضافه کردن یک ماده دیگه طلا رسوب میکنه. و دوباره فیلتر میشه و در نهایت باقی مانده در کوره و یا حرارت مستقیم ذوب، که طلای خالص بدست میاد.

برای جداسازی طلا باید کارهایی که میگم به دقت و با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی انجام بدید. چون از مواد شیمیایی استفاده میشه که سمی و خطرناک هست.

اول باید ضایعات الکترونیکی یا قطعات الکترونیکی که دارای روکش طلا هستند را تا جایی که امکان داره از سایر قطعات جدا کنید.

بعد به نسبت دو به یک باید از آب و اسید نیتریک استفاده کنید.

به این صورت که قطعات جدا شده را تو این محلول میریزید و میزارید تا دو هفته بمونه.

تو این حالت معمولا اگر روکش طلا و یا طلای خالص زیادی روی قطعات باشه حداکثر حدود ۶۰ درصد طلاها جدا میشه.

فیلتر اول

اما شما باید این محلول که به همراه قطعات هست را با فیلتر جدا کنید.

قطعات و طلای باقی مانده را با محلولی از اسید کلرید ریک و اسید نیتریک که در اصطلاح عامیانه تیزاب گفته میشه مخلوط میکنید.

تو این حالت طلا در محلول حل میشه. که بهتره حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید البته بعضی ها با دما دادن به این حالت سعی میکنند مثل کاتالیزور عمل کنند.

مرحله فیلتر مجدد

بعد از اون باید دوباره فیلتر انجام بدید اینکار را با کمک آب انجام بدید تا مطمئن شید همه طلاهایی که بصورت محلول هست را از قطعات پلاستیکی و غیره که جامد هستند جدا کردید

محلولی که حاولی طلا هست را باید کارید کنید تا رسوب بده.

برای اینکار اول به محلول کمی اوره اضافه کنید. این کار را باید به شکلی انجام بدید. اوره اضافه کنید. که دیگه محلول از خودش گاز بیرون نده مثل نوشابه که اگه توش نمک بریزید. تا ی جایی همه گازهاش خالی بشه دیگه فایده ای نداره.

بعد از اون باید به محلول پودر متابی سولفیت سدیم اضافه کنید. این باعث میشه طلای از حالت محلول به حالت جامد در بیاد به در ظرف ته نشین بشه.

بعدش باید محلول را از کاغذ صافی عبور بدید باز هم اینجا باید از آب اضافه استفاده کنید تا همه رسوب شسته بشه و چیزی ته ظرف باقی نمونه.

بعد اجازه بدید کاغذ صافی خشک بشه.

اون چیزی که میبینید طلای خالص هست.

امیدوارم بتونید و موفق بشید اگر سوالی داشتید بفرمایید تا جایی هم که بتونم حتما جواب میدم.

در پایان

امروزه زباله‌های الکترونیکی ( ضایعات الکتورنیکی ) و بازیافت آن‌ یکی از موضوع‌های مهم و قابل‌بررسی در سرتاسر دنیا است. زیرا نیاز بشر به استفاده از مواد و قطعات  الکترونیکی روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین ترتیب زباله‌های الکترونیکی گسترش‌ یافته‌اند. و کشورها باید برای بازیافت و کاهش این زباله‌های خطرناک برنامه‌های مشخصی داشته باشند. متأسفانه، تنها درصد اندکی از این زباله‌ها، بازیافت می‌شود و امید است با پیشرفت علم و تکنولوژی و هم‌چنین آگاهی مردم، درصد بازیافت آن‌ها افزایش یابد.

شما می توانید برایی تهیه و خرید قطعات بازیافتی و یا فروش آنها و همچنین پس از بازیافت قطعات و استخراج طلا،  از سامانه تموک بعنوان یک پلتفرم بسیار ایده آل و جذاب کمک بگیرید.

همچنین برای مشاهده آنلاین قیمت طلا اینجا را کلیک نمائید

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید