امروز 7 اردیبهشت 1403 12:26

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 7 اردیبهشت 1403 12:26

فلز نقره چیست؟

فلز نقره درخشنده ، نرم ، بسیار انعطاف‌پذیر و قابل‌انعطاف است. که مهم‌ترین خاصیت نقره، خاصیت میکروب‌کشی آن می‌باشد. این ماده یک هادی عالی برای گرما و برق است.

نقره بالاترین میزان هدایت الکتریکی در تمام فلزات را دارد ، اما ازآنجایی‌که بسیار گران است ، برای مقاصد الکتریکی کاربرد زیادی ندارد. نقره یک فلز فعال شیمیایی نیست؛ بااین‌حال اسیدسولفوریک و اسیدسولفوریک غلیظ با آن واکنش نشان می‌دهند.نقره را می‌توان از رسوبات خالص و همچنین از سنگ معدن نقره به دست آورد.

نقره در هوا اکسیدِ نمی‌شود. بااین‌حال با سولفید هیدروژن موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد و به دلیل تشکیل سولفید نقره باعث لکه شدن این فلز می‌شود. ازاین‌رو محصولات نقره‌ای نیاز به تمیز کردن منظم دارند. نقره در آب پایدار است.

نقره خالص تقریباً سفید ، درخشان ، نرم , قابل‌انعطاف است ، این ماده یک هادی عالی برای گرما و برق است.

نقره انقدر نرم است که نمی‌توان آن را به‌صورت خالص به کاربرد بلکه باید با فلزات دیگر ترکیب شود.

به‌عنوان‌مثال ،سکه‌های از جنس نقره دارای 90درصد نقره می‌باشد ، و 10درصد دیگر آن فلز مس می‌باشد.

تاریخچه نقره:

نقره یکی از عناصری است که از دوران باستان به‌عنوان فلزی گران‌بها شناخته‌شده بود و مورداستفاده قرار می‌گرفت. در کتاب‌های فراعنه مصری که تاریخ این کتاب‌ها به 3600 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد در مورد نقره مطالبی  ذکرشده است که نشان‌دهنده قدمت این فلز می‌باشد.

در زمان‌های گذشته در کشور مکزیک و پرو معدن هان زیاد نقره وجود داشته است. وقتی پادشاه اسپانیا ذخایر گنجی کشور خود را تمام کرده بود توانست کشور آمریکا را کشف کند و در این کشور متوجه معادن  نقره شد و از آن‌ها بهره بردادی فراوانی کرد.

وسایل تزئیناتی که جنس نقره دارند بیشتر در قبرستان‌های سلطنتی پیدا می‌شدند که قدمت این وسایل به 4000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. همچنین  پول آن زمان هم طلا و نقره بوده و مردم با طلا و نقره معاملات خود را انجام می‌دادند.

ترکیبات نقره:

فلز نقره به‌آسانی در اسید نیتریک حل می‌شود و نیترات نقره کریستالی جامد و شفاف پدیدمی‌آید که در برابر نور حساس و دارای قابلیت بالای انحلال در آب است.نیترات نقره نقطه‌ی آغاز ساخت بسیاری از دیگر ترکیبات نقره نظیر داروهای ضدعفونی و رنگ زرد مورداستفاده در شیشه‌های رنگی می‌باشد.فلز نقره با اسیدسولفوریک واکنش نشان نمی‌دهد درنتیجه از این اسید در جواهرسازی به‌منظور زدودن اکسید مس از روی قطعات ساخته‌شده استفاده می‌شود.

این ماده هنگام لحیم‌کاری یا سرد و گرم کردن فلز بر روی آن تشکیل می‌شود.این در حالی است که نقره به سهولت با سلفور یا سولفید هیدروژنH2Sواکنش نشان می‌دهد و سولفید نقره که ترکیبی تیره‌رنگ است را پدیدمی آورد این ترکیب به‌طورمعمول بر روی سکه‌ها و اشیا نقره قابل‌رؤیت است.

هنگامی‌که اتصالات الکتریکی نقره در محیطی دارای سولفید هیدروژن مورداستفاده قراره می‌گیرند سولفید نقره موجب شکل‌گیری ویسکر های نقره می‌شود.ویکسر های نقره رشته‌های با ساختار بلوری کامل و اغلب بدون نقص هستند.این امر باعث می‌شود که استحکام آن‌ها در برابر تنش به استحکام تیوری به‌دست‌آمده از مکانیک‌های محیط‌های پیوسته نزدیک باشد.لازم به ذکر است که از یدید نقره Silver iodideبه‌منظور بارورسازی ابرها و تولید باران استفاده می‌شود.

خصوصیات فلز نقره

فلزی براق و نسبتاً نرم

سخت‌تر از طلا

پرداخت‌شده آن می‌تواند 95 درصد نور را بازتاب کند

بهترین رسانا درزمینهٔ گرما و الکتریسیته

قدرت چکش‌خواری بالا

دارای چگالی 10.5 برابر آب

نقطه‌جوش 2200درجه سانتی گراد

دارای عیار 999 در تجارت

کاربرد نقره در صنعت

جواهرسازی: نقره به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارد در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد. نقره 925 یا همات استرلینگ در بیشتر جواهرات و ظروف نقره به‌کاررفته است.نقره در جواهرات طلا با طلای زرد و حتی طلای سفید آلیاژ می‌شود و یکی از فلزات تشکیل‌دهنده طلای عیار است.

آبکاری: از نیترات نقره به‌طور مؤثری در فرآیند آبکاری الکتریکی، بخصوص در مورد پوشش نقره بر روی نیکل مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ و جوهر: نیترات نقره به‌طور مؤثر در انواع رنگ‌ها و جوهرها شامل رنگ مو، مارکهای پارچه‌ای دائمی و جوهرهای پاک نشدنی نیز کاربرد دارد.

مواد منفجره: در مواد منفجره که شامل فولمینات نقره، استیلید نقره و آزید نقره هستند نیز از تیترات نقره استفاده می‌کنند.

عکاسی:کریستالهای ریز نیترات نقره و با ژلاتین به‌منظور ساخت پایه‌ی فیلم نیز استفاده می‌شود.

سرامیک: در سرامیک‌ها از نیترات نقره برای ایجاد رنگ‌های مختلف نیز استفاده می‌کنند.

الکترونیک: فلز نقره به دلیل رسانایی بالایی که دارد در ساخت بسیاری از  قطعات الکترونیک مثل خازن‌های نصب سطحی، چیپ های کامپیوتری، کلیدهای حرارتی و کنتاکتورها کاربرد دارد.

کاربرد نقره در پزشکی

یکی از خاصیت‌های فلز نقره خاصیت ضد باکتریایی بودن ان است که در صنایع دارویی به‌صورت فلز و یا ترکیبات آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربرد عمده نقره در پزشکی برای باکتری کشی میکروب‌های بیماری‌زا است.

از ترکیبات فلز نقره در دندان‌پزشکی برای پر کردن دندان ( آمالگام) مورداستفاده قرار می‌گیرد که حدود  35 درصد ترکیب آمالگام را نقره تشکیل می‌دهد.

از نیترات نقره به‌عنوان سوزاننده، قابض در زخم‌های غیرفعال و ورم‌های چرکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

محلول رقیق نیترات نقره در درمان خارش و میخچه و همچنین زگیل و درمان سوختگی نیز کاربرد دارد.

دندان‌پزشکی

از ملقمه نقره  قلع برای پر کردن دندآن‌ها نیز استفاده می‌کنند. بهترین آلیاژ برای پر کردن دندان دارای 40% نقره، 32% قلع، 30% مس، 2% روی و 3% جیوه است.

برای استفاده از این آلیاژها ابتدا آن را بصورت بلوک‌های قالب‌ریزی شده، پودر می‌کنند و این آلیاژها را به ذرات کوچک تبدیل می‌کنند.

برای سفت شدن و محکم شدن آلیاژ پودری دندان‌پزشک این آلیاژ را با وزن برابری از جیوه مخلوط می‌کنند.

آلیاژهای نقره در ساخت و کاشت دندان نیز کاربرد دارند. آلیاژ فلزات گران‌بها که به رنگ طلایی موجود هستند دارای مقداری پالادیم . پلاتین و 15 درصد نقره هستند و آلیاژهای سفیدرنگ فلزات گران‌بها که دارای ترکیب نقره پالادیم هستند تا 65 درصد نقره دارند.

نتیجه آخر:

همانطور که در مقاله بالا مطالعه کردین نقره فلزی است بسیار کاربردی، البته که در خرید آن بسیار باید دقت کرد که نقره خالص را بتوانیم تهیه کنیم.

شما نیز اگر تامین کننده فلز نقره و دیگر فلزات هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید