امروز 17 اردیبهشت 1403 23:08

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 23:08

سنگ کورین چیست؟

سنگ کورین: بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌دانند که درواقع کورین چیست یا از چه موادی ساخته می‌شود و  چگونه این سنگ مصنوعی با کوارتز و گرانیت قابل‌مقایسه است. در این مقاله در مورد مواد تشکیل‌دهنده سنگ کورین، مزایا و معایب کورین، کاربردهای کورین، رنگ‌ها و گزینه‌های طراحی، مراقبت و تعمیر کورین صحبت می‌کنیم.

آنچه در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • سنگ کورین چیست؟
  • مزایای استفاده از سنگ کورین
  • معایب استفاده از سنگ کورین
  • کورین سامسونگ بانام تجاری استارون
  • کورین ال‌جی بانام تجاری هایمکس
  • کورین هانکس
  • چند روش و راه‌کار برای حفظ و نگه‌داری سنگ کورین
  • کلام آخر

سنگ کورین چیست؟

سنگ کورین متریالی مناسب برای مصرف خانگی مثل:صفحه روی کابینت‌ها، دیوار پوش، سرویس‌های بهداشتی و همچنین در مکان‌های تجاری همانند مراکز بهداشتی،درمانی،آزمایشگاه‌ها،هتل،رستوران، بانک، فرودگاه و…می‌باشد. در ایران سنگ کورین را به دلیل شباهت زیاد به سنگ طبیعی، بانام سنگ مصنوعی می‌شناسند. درواقع سنگ کورین نام تجاری محصولی از ترکیب پلیمرهای آکریلیک با سایر مواد معدنی و سنگی تولید می‌شود. مخلوط مواد به قالب‌هایی برای ایجاد ورق‌های کورین ریخته می‌شوند. این ترکیب باعث به وجود آمدن برخی از ویژگی‌ها و مزایایی می‌شود که در دیگر متریال ها مانند گرانیت یا مرمر و … دیده نمی‌شود.

کورین توسط دوپونت در سال ۱۹۶۷ اختراع شد

این سنگ به‌مرورزمان محبوب شد و بااین‌حال از زمان ثبت اختراع دوپونت برندهای دیگر نسخه‌های خود را از این سنگ مصنوعی رونمایی کردند مانند: استارون (سامسونگ)، ال‌جی و هانکس

در بین تولیدکنندگان تفاوت در میزان ترکیب مواد وجود دارد اما در آخر نتیجه همانند سنگ مصنوعی کورین است.

یکی از نکات مهم در ساخت این سنگ‌ها اندازه آن می‌باشد. این سنگ عموماً در اندازه‌های یکسانی تولید می‌شود. کورین در بیش‌تر مواقع از ۳۶۰ سانتی‌متر طول، ۷۵ سانتی‌متر عرض و ۱۲ میلی‌متر ضخامت برخوردار می‌باشد.اگرچه ضخامت این متریال عموماً یکسان است، اما در برخی موارد می‌تواند متفاوت باشد. ازاین‌رو به‌طورکلی می‌توان گفت، هرچه این محصول ضخیم‌تر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. هم‌چنین نمونه‌های ضخیم‌تر از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و کم‌تر آسیب می‌بینند.

در کرین این امکان وجود دارد که از رنگ‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی این سطوح استفاده کرد.

برای انجام این کار لازم است در ابتدا با استفاده از یک سمباده با درجه سختی ۴۰۰ سطح موردنظر را سمباده زده و سپس نسبت به رنگ‌آمیزی آن اقدام شود. سمباده زنی سطح موردنظر سبب می‌شود رنگ به‌خوبی بر روی سطح جذب شود.

این سنگ مصنوعی نسبت به سنگ گرانیت سبک‌تر بوده و می‌توان در قسمت‌های مختلف از آن استفاده کرد. سبک بودن این سنگ نسبت به سنگ گرانیت حمل و نصب آن را آسان می‌کند.

مزایای استفاده از سنگ کورین

  • قابلیت یکپارچگی و اجرای بدون درز
  • از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ کورین، قابلیت یکپارچگی و اجرای بدون درز آن می‌باشد. درواقع درزها و محل اتصال قطعات سنگ کورین با استفاده از چسب مخصوص از جنس اپوکسی آکریلیک پر می‌شود و سپس با ساب زدن و پولیش سطح، درز کاملاً محوشده و درنهایت یک صفحه کاملاً یکپارچه و بدون هرگونه درزی خواهیم داشت.
  • سطح غیر متخلخل
  • سطح غیر متخلخل از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ کورین محسوب می‌شود. سطح غیر متخلخل به این معنا است که متریال در برابر نفوذ مایعات و آب کاملاً مقاوم می‌باشد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، سنگ کورین نوعی سنگ ضد آب و درنتیجه آنتی باکتریال است. به همین دلیل کورین بهترین انتخاب برای سطوح با آب ریزی فراوان مانند کانتر آشپزخانه و صفحه کابینت روشویی در سرویس بهداشتی به شمار می‌آید.
  • قابلیت بریده شدن، خمیدگی و سوراخ‌کاری
  • سنگ کورین قابلیت خم و اجرای طرح‌های منحنی را دارد. با استفاده از گرما و حرارت می‌توان ورق‌های کورین را قالب‌بندی کرد و به شکل دلخواه درآورد.
  • ظاهر زیبا و دوام بالا
  • تنوع رنگ و طرح بسیار خوب
  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاومت بالا در برابر گرما و ضربه
  • شفافیت و صیقلی بودن و قابلیت براق شدن مجدد
  • ضد لک، باکتری و حریق
  • قابلیت نو شدن به‌جای تعویض

معایب استفاده از سنگ کورین

در کنار مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، این سنگ معایبی نیز دارد که البته تعداد آن‌ها در برابر مزایای آن بسیار کم می‌باشد.

  • سنگ کورین در اثر تماس با برخی از مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌ها تغییر رنگ می‌دهد، البته قابل تعمیر است.
  • در برابر حرارت و فشار فوق‌العاده زیاد مقاوم نیست و تابه‌ی بسیار داغ می‌تواند باعث تغییر رنگ سنگ کورین شود.
  • به‌مرورزمان از شفافیت سنگ کورین کاسته می‌شود ولی به دلیل قابلیت سنباده‌خوری کورین می‌توان آن را مجدداً براق کرد.
  • سنگ کورین خش برمی‌دارد ولی قابل‌ترمیم است.

کورین سامسونگ بانام تجاری استارون

شرکت سامسونگ دارنده‌ی سنگ مصنوعی کورین بانام تجاری استارون می‌باشد. این محصول از 75% مواد معدنی، 5% درصد رنگ‌دانه و 20% رزین آکریلیک تشکیل‌شده است. استارون تنوع رنگ زیاد و بافت متفاوت دارد. این محصول در 44 نوع رنگ مختلف وجود دارد. سنگ استارون به دلیل طیف گسترده‌ی بافت و رنگ برای دکوراسیون و اسباب و اثاثیه داخلی مناسب می‌باشد. استارون دوام و استحکام بالایی دارد و مراقبت از آن آسان می‌باشد. سنگ‌های مصنوعی استارون در رنگ‌های تیره و روشن نمی‌سوزند، تیره و کمرنگ نمی‌شوند و هیچ لکه و نقطه‌ای را روی خود نگه نمی‌دارند.

کورین ال‌جی بانام تجاری هایمکس

شرکت ال‌جی تولیدکننده‌ی سنگ مصنوعی کورین بانام تجاری هایمکس می‌باشد.

کورین هانکس

شرکت هانوا تولیدکننده‌ی سنگ مصنوعی کورین بانام تجاری هانکس می‌باشد.

چند روش و راه‌کار برای حفظ و نگه‌داری سنگ کورین

به‌صورت روزانه و پیوسته ، لکه‌ها و گردوخاک موجود روی سطح کورین را با یک اسفنج یا پارچه نرم به همراه مایع ظرف‌شویی ساده تمیز کرده ، سپس با دستمالی نمدار آن را پاک‌کنید .از به وجود آمدن لکه‌ها بر روی سطح کورین جلوگیری کنید . حتی به هنگام تمیز کردن سطوح کورین نیز لکه‌های آب را از بین ببرید ، این موضوع باعث درخشانی و براقی بیشتر سنگ شما خواهد شد .تمیز کردن پیوسته سطح کورین مانع از ماندن لکه‌ها و درنهایت سختی کشیدن در رفع آن می‌شود . اما درصورتی‌که این موضوع را رعایت نکردید و با لکه‌های سرسخت مواجه شدید از شوینده‌های حاوی آمونیاک که همان پاک‌کننده‌های چندمنظوره موجود در تمامی هایپر مارکت ها هستند ، استفاده کنید . بدین‌صورت که چند قطره از پاک‌کننده را روی لکه اسپری کنید و پس از چند ثانیه آن را با دستمالی تمیز از بین برده و سپس سطح را با دستمال نرم ، خشک‌کنید .به‌هیچ‌عنوان از اسپری شیشه شوی برای نظافت سنگ کورین خود استفاده نکنید بااین‌حال که برخی از این اسپری‌ها حاوی آمونیاک می‌باشند ولی باعث ایجاد لکه بر روی کورین می‌شوند و کار شما چند برابر خواهند کرد .باوجود خاصیت و ویژگی آنتی باکتریال بودن و سطح 100% بهداشتی در صفحات کورین می‌توانید محیط و سطوح آشپزخانه خود را برای اطمینان خاطر بیشتر در جهت جلوگیری از تکثیر قارچ و باکتری‌ها ضدعفونی کنید . در صورت نیاز ، یک قاشق از سفیدکننده‌های ترجیحاً طبیعی را داخل یک گالن آب چهار لیتری ریخته و پس از هم زدن به‌صورت دورانی با دستمالی نرم روی تمام سطوح بکشید و پس از دو دقیقه آن را با دستمالی خشک پاک‌کنید .

کلام آخر

ما در این مقاله به معرفی سنگ کورین، انواع برندهای آن و همچنین مزایا و معایب آن پرداختیم. همان‌طور که گفتیم این سنگ قابلیت یکپارچگی و اجرای بدون درز دارد.آیا شما در محل کار یا زندگی خود از سنگ کرین استفاده کرده‌اید؟ نظرات و پاسخ‌های خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید