امروز 17 اردیبهشت 1403 03:03

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 03:03

بازیافت شیشه چه مشکلاتی دارد؟ مزیت های آن چیست؟

بازیافت شیشه (مشکلات، معایب و مزیت‌ها)

به‌طورکلی، شیشه با حفظ کیفیت، قابل بازیافت است. بازیافت شیشه از زباله‌های خانگی کار ساده‌ای است. در حال حاضر انگلستان حدود 71٪ از ظرف‌های شیشه‌ای مانند بطری‌ها و شیشه‌ها را بازیافت می‌کند. امید است که تا سال 2030، 90 درصد شیشه‌ها بازیافت شوند، اما این فرآیند مشکلاتی نیز در بردارد. شما درباره بازیافت شیشه چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید بازیافت شیشه چه مشکلاتی دارد؟ محدودیت های این کار چیست؟ و بسیاری سوال‌های دیگر…

در این مطلب به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

مراحل بازیافت شیشه

مراحل بازیافت عبارتند از:

الف) ذخیره کردن: ابتدا همه شیشه‌ها در سیلوهای بزرگی ریخته می‌شود.

ب) خرد کردن شیشه‌ها: شیشه‌های ذخیره‌شده در سیلوها توسط نوار نقاله به سمت ماشین خردکن حرکت کرده و در آنجا شکسته و خرد می‌شود. در این مرحله درپوش‌های فلزی و پلاستیکی و… از شیشه جدا می‌شود.

ج) جدا کردن فلزات: شیشه‌های خردشده به همراه ناخالصی‌ها از روی نوار نقاله عبور می‌کنند. در زیر نوار نقاله نوار مغناطیسی قرار داده‌شده است تا ناخالصی‌های فلزی از خرده‌ شیشه‌ها جدا شود.

د) جدا کردن درپوش‌هایی از جنس آلومینیوم و پلاستیک و…: عبور شیشه‌های خردشده با ناخالصی‌های غیر آهنی از روی سرند ویبره منجر به جداسازی درپوش‌های آلومینیومی، پلاستیکی و… می‌گردد.

ه) جدا کردن ناخالصی‌های سبک: این مرحله توسط اعمال فشار هوا انجام می‌شود که درنتیجه‌ی آن ناخالصی‌های سبک مانند کاغذ از شیشه‌های خردشده جدا می‌شوند.

و) جدا کردن ناخالصی‌های باقی‌مانده: این مرحله توسط دوربین‌های لیزری انجام می‌شود.

ح)جدا کردن شیشه‌ بر اساس رنگ: شیشه‌ها برای قابل بازیافت شدن باید بر اساس رنگ تفکیک شوند که این کار نیز به کمک دوربین‌های لیزری دیگری انجام می‌شود.

حالا وقت بازیافت است!

مشکلات بازیافت

در بخش پیشین با مراحل بازیافت شیشه آشنا شدید حال به بررسی مشکلات آن می‌پردازیم.

  • شیشه خود به شکل آلاینده تبدیل‌شده است.

در سیستم بازیافت، شیشه تبدیل به آلاینده شده است. شیشه شکسته می‌تواند سایر مواد قابل بازیافت مانند کاغذ و مقوا را آلوده کرده و ارزش آن‌ها را کاهش دهد. به‌هرحال بازیافت کنندگان تلاش می‌کنند بر کیفیت و کاهش آلودگی تمرکز کنند تا ارزش مواد قابل بازیافت حفظ شود.

  • شیشه می‌تواند خطرناک باشد.

شیشه شکسته نه‌تنها برای کارگران خطرناک است، بلکه می‌تواند به ماشین‌آلات موجود در تأسیسات بازیافت آسیب برساند. درنتیجه، شیشه هزینه‌های فرآوری را افزایش می‌دهد.

  • مرتب‌سازی شیشه‌های شکسته دشوار است.

بیشتر تولیدکنندگان برای تولید بطری‌ها و شیشه‌های شیشه‌ای باکیفیت بالا، نیاز به دسته‌بندی شیشه‌های قابل بازیافت بر اساس رنگ دارند.

مرتب‌سازی شیشه هنگام شکستن دشوار است و اگر خیلی ریز شکسته شود، پردازش مجدد شیشه بسیار سخت می‌گردد.

جداسازی شیشه، خیلی سخت و گران است، شیشه به‌عنوان به چرخه دفن زباله برمی‌گردد و نه بازیافت!

  • شیشه سنگین است!

شیشه سنگین است و حمل آن هزینه زیادی دارد.

محدودیت‌های بازیافت شیشه

  • همه شیشه‌ها قابل بازیافت نیستند.

حتی اگر وسایل شیشه‌ای قابل بازیافت باشند، چند مورد استثنا وجود دارد که بازیافت نمی‌توانند بشوند. به‌عنوان‌مثال، شیشه‌های لامپ‌ها و شیشه‌های پنجره قابل بازیافت نیستند زیرا آن‌ها حاوی سرامیک و سایر ناخالصی‌هایی هستند که کل فرآیند بازیافت را آلوده می‌کند.

  • اشتغال زدایی

بازیافت بطری شیشه تأثیر بسزایی در اشتغال در صنعت تولید شیشه دارد. با انجام این فرآیند، میلیون‌ها نفر فرصت کار در کارخانه های شیشه‌سازی را از دست می‌دهند.

افراد کمتری برای کار در کارخانه‌های بازیافت شیشه موردنیاز هستند.

  • هزینه‌های بالای بازیافت

بازیافت این ماده در اکثر کشورها به دلیل کمبود امکانات مناسب در خارج از کشور انجام می‌شود و این کار بسیار پرهزینه است.

مزیت‌های بازیافت 

هرچند بازیافت مشکلاتی دارد و محدودیت‌هایی نیز برای آن بیان شد اما  دارای مزیت‌های زیادی نیز می‌باشد از جمله:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

شیشه بازیافتی در دمای پایین‌تری نسبت به اجزای ماده اولیه آن ذوب می‌شود. میزان انرژی موردنیاز برای ساخت شیشه از ابتدا 40٪ بیشتر از مقدار موردنیاز برای بازیافت آن است.

اگر بازیافت در مقیاس بزرگ انجام شود، سود زیادی به دست خواهد آمد.

تحقیقات نشان داده است که بازیافت بطری شیشه‌ای می‌تواند انرژی کافی برای روشن شدن یک لامپ معمولی به مدت 4 ساعت را تولید کند.

  • کاهش آلودگی صنعتی

سطح آلاینده‌هایی که روزانه در هوا در جهان آزاد می‌شوند بسیار نگران‌کننده هستند. شیشه بازیافتی مقدار زیادی (حدود 20٪ و 40٪) میزان انتشار آلودگی هوا و آب را کاهش می‌دهد. کاهش آلودگی‌های صنعتی نه‌تنها برای محیط‌زیست بلکه برای کل اکوسیستم نیز مفید است.

  •  صرفه‌جویی در منابع طبیعی

بازیافت ابن ماده باعث کاهش نیاز به تهیه مواد اولیه بیشتر برای تولید شیشه جدید می‌شود. کشورهای صنعتی که دارای اقتصاد قوی هستند، می‌دانند که وقتی پول برای کاشت درخت یا خرید سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته نشود، اقتصاد آن‌ها رشد بیشتری می‌کند.

با بازیافت این ماده، منابع طبیعی موجود حفظ و نگهداری می‌شود.

  •  حفظ منظره

با بازیافت، ارزش زیبایی‌شناختی محیط بهبود می‌یابد. بسیاری از افراد تمایل دارند پارک‌ها و پارکینگ‌ها را با شیشه و بسته‌بندی دیگر پر كنند. به دلیل غیر آلی بودن شیشه، هرگز پوسیده نمی‌شود.

شما می‌توانید به راحتی با انداختن لیوان شیشه ای در سطل‌های بازیافت، فرآیند بازیافت را شروع کنید.

در پایان

با وجود مشکلات ناشی از شیشه به نظر می رسد، مزیت های بازیافت آن بیشتر باشد و بهتر است برای گسترش آن تلاش کنیم. اگر به مطالب مربوط به بازیافت علاقه‌مند هستید می‌توانید بازیافت پلاستیک و بازیافت قطعات الکترونیکی را نیز مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید