امروز 21 اردیبهشت 1403 02:40

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 02:40

جدیدترین کاغذدیواری ها در بازار

انواع کاغذ دیواری در بازار ایران

کاغذدیواری پوشش تزیینی است که برای پوشش دادن سطوح دیوارهای داخلی در خانه‌، محل کار و به‌طورکلی فضای داخلی و حتی نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و یکی از اقلام کلیدی طراحی داخلی به شمار می‌آید. کاغذدیواری روشی محبوب برای صاحب‌خانه و صاحب مشاغل امروزی است تا زیبایی و جذابیت را به خانه‌ها و املاک خود بیفزایند. در ادامه با تاریخچه و انواع کاغذدیواری آشنا خواهید شد.

تاریخچه کاغذدیواری

زمان دقیق ساخت اولین کاغذدیواری مشخص نیست اما به نظر می‌رسد اولین بار حدود 200 سال پیش از میلاد مسیح  در چین استفاده می‌شده است. اولین تصاویر به‌دست‌آمده دراین‌ارتباط، تصاویر پرندگان، گل‌ها و مناظر نقاشی شده بر روی ورق‌های برنج بوده است. این هنر و دانش توسط زندانی‌های چینی در خاورمیانه به اسیر کنندگانشان منتقل شد. در قرن شانزدهم این محصول از چین به اروپا وارد شد. در آن زمان، به‌صورت مستطیل شکل تهیه می‌شدند.

در این میان فرانسوی‌ها تأثیر عمیقی بر کاغذدیواری و فرآیندهای امروزی داشتند. در سال 1955 تعدادی از نقاشان و کاغذ نویسان گرد هم آمدند و صنفی معروف به Dominotiers تشکیل دادند. آن‌ها در سال 1620 چاپ طرح بر روی بلوک‌های چوبی را معرفی کردند. بلوک‌های چوب را نقاشی کرده و روی کاغذ فشار می‌دادند.

از این فرآیند امروزه برای چاپ دستی که بسیار گران‌قیمت است استفاده می‌کنند. سال‌های مربوط به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم، سال‌های مؤثری در  این صنعت بودند. در سال 1785 کریستف اوبرکمپ از فرانسه اولین دستگاه چاپ دیواری را اختراع کرد. هم‌چنین در سال 1798 چاپ سنگی نیز توسط آلمان‌ها اختراع شد.

[tie_full_img]دستگاه چاپ سنگی[/tie_full_img]

در اواخر دهه 1800 تا اوایل دهه 1900 بازار کاغذ محبوبیت خود را از دست داد و رنگ جایگزین آن شد. قرن بیستم انقلابی در این صنعت  ایجاد کرد. انواع مختلفی از کاغذدیواری با طرح‌ها متنوع و باکیفیت بالا ارائه شدند و هنرمندان از آن برای طرح‌های رنگارنگ و پرزرق‌وبرق خود به‌عنوان پالت استفاده کردند. باوجود تنوع رنگ و طرح، اما آن‌ها از دوام خوبی برخوردار نبودند و به‌راحتی پاره یا خراشیده می‌شدند.

برای بادوام شدن کاغذدیواری‌ها به‌مرور رزین‌های پلاستیکی به این صنعت پس از جنگ جهانی دوم اضافه شدند. رزین‌ها پلاستیکی منجر به دوام و استحکام بیشتر آن‌ها شدند.

برخلاف نقاشی‌های دیواری گران‌قیمت و کاغذهای دست‌ساخته شده از گذشته ، دیوار پوش‌های امروزی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر هستند.

انواع کاغذدیواری

کاغذدیواری در هفت دسته طبقه‌بندی می‌شوند: آستر،چاپی، وینیل، فویلی، فلاک، میلار و بامبو.

کاغذ آستر و چاپی

  • این نوع کاغذدیواری از کاغذ یا فایبرگلاس ساخته می‌شود و برای مخفی کردن نقص دیوار و به حداقل رساندن تعمیرات مؤثر است و درواقع می‌تواند پایه‌ای برای انواع دیگر کاغذدیواری ها باظرافت های بیشتر باشد. البته می‌توان از آن به‌تنهایی نیز استفاده کرد و حتی آن را رنگ کرد. از مزایای این نوع می‌توان به نصب و برداشتن آسان آن  اشاره کرد. کاغذ آستر نسبت به کاغذهای دیواری های دیگر قیمت ارزان‌تری دارند. اما دارای عمر کوتاه‌تری نیز هستند زیرا لایه محافظ ندارند و خش‌پذیر هستند و چربی به‌راحتی روی سطح آن‌ها نشسته و قابل شستشو نیستند.

کاغذدیواری آستری

  • کاغذدیواری چاپی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و الگوها وجود دارد. نوع چاپ دیجیتال معمولاً ارزان‌تر از چاپ دستی است و می‌تواند به‌صورت انبوه تولید شود ، اما به‌راحتی پاره می‌شود. همچنین ، جوهر چاپ بر پایه آب است، بنابراین بهتر است در آشپزخانه و حمام استفاده نشود.

 وینیل و فویلی

  • کاغذدیواری وینیل، کاغذ چاپی پوشیده شده با لایه وینیل است و به دلیل ماندگاری بالا یکی از متداول‌ترین نوع کاغذدیواری است و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. هر چه ضخامت لایه پوشش وینیل بیشتر باشد، دوام کاغذدیواری نیز بیشتر خواهد بود و اگر به‌خوبی از آن مراقبت شود عمری بین 10 تا 20 سال دارد.

[tie_full_img]کاغذ‌دیواری وینیل[/tie_full_img]

از کاغذ وینیل می‌توان در آشپزخانه و حمام استفاده کرد زیرا در برابر بخارآب و چربی مقاوم هستند. علاوه بر آن قابل شستشو نیز هستند. آن ها به‌راحتی بر روی چوب، سنگ و بتن و . . . چسبانده می‌شوند.

  • از فویل فلزی صیقلی به‌عنوان پایه در این نوع کاغذدیواری استفاده می‌شود و  با استفاده از یک ورق نازک فویل متالیک در پشت کاغذ ساخته می‌شود تا به فضای داخلی جلوه‌ای فلزی براق ببخشد. کاغذدیواری فویلی به دلیل بازتاب زیاد، نقایص دیوار را برجسته می‌کند. بنابراین، ابتدا باید پایه تعمیر با کاغذ آستر پوشانده شود. روند آستر و چسبندگی باید به‌اندازه کافی مرتب باشد تا انعکاس و درخشش فویل را خراب نکند. این نوع کاغذ به دلیل بازتابی که دارد برای فضاهای کوچک و تاریک مناسب است. این کاغذدیواری‌ها رنگ‌های مختلفی دارند که پرکاربردترین و محبوب‌ترین آن‌ها طلایی، نقره‌ای، مسی هستند.

مخملی و میلار و بامبو

  • کاغذدیواری مخملی (یا فلاک) به دلیل الگوهای سه‌بعدی از الیاف مخملی مانند که روی یک‌پایه کاغذ، چاپ‌شده است، ساخته می‌شود. این نوع کاغذدیواری بسیار خاص و منحصربه‌فرد بوده و  یکی از گران‌ترین انواع کاغذدیواری است. اما نگهداری از آن سخت است و  قابل شستشو نیستند. هم‌چنین  برداشتن آن از روی دیوار بسیار دشوار است. بنابراین، این نوع کاغذ برای مکان‌هایی که رفت‌وآمد کمتری در آن‌ها وجود دارد، مانند اتاق‌خواب اصلی یا اتاق مهمان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

[tie_full_img]کاغذ دیواری مخملی[/tie_full_img]

  • نوع کاغذ میلار از یک‌پایه کاغذی چاپ‌شده که بر روی آن‌یک فیلم پلی‌استر قرار دارد، ساخته‌شده است. ظاهری براق دارد و شبیه کاغذدیواری فویلی است. این کاغذدیواری نیر مانند نوع فویلی نقایص دیوار را برجسته می‌کند. فیلم پلی‌استری که بر روی  آن وجود دارد  قابلیت شستشو را فراهم می‌کند و جدا کردن آن نیز آسان است. در مراحل نصب  باید دقت زیادی کرد تا کاغذ چروک نشود. از این نوع کاغذ نیز معمولاً برای آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود.
  • کاغذدیواری بامبو دست‌ساز بوده و از بامبو طبیعی ساخته  و سپس بروی کاغذ چسبانده می‌شود. این کاغذها زیست سازگار است و رنگ آن به دلیل بافت طبیعی‌اش ممکن است از رولی به رول دیگر اندکی متفاوت باشد. نصب آن به‌دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد زیرا ممکن است چسب اضافی زیبایی ظاهر آن را از بین ببرد. علاوه بر این، قابل شستشو نیز نیستند.

در پایان

کاغذدیواری وسیله‌ای دکوراتیو است و  استفاده از آن نقش مهمی در تغییر دکوراسیون خانه بازی می‌کند. همان‌گونه که در این مطلب نیز اشاره شد، آن ها انواع مختلفی داشته و هر فرد بر اساس سلیقه و نو ع مکان می‌تواند انتخاب مناسب خود را داشته باشند و برای پوشش دیوار استفاده کنند. الان تصمیم بگیرید!

شما می توانید به روزترین و جدیدترین کاغذدیواری‌ها را در مدت زمان کوتاهی در سایت و اپلیکیشن تموک بینید، انتخاب کنید و خریداری نمایید.

اگر سوالی درباره کاغذ دیواری دارید از ما بپرسید. در کوتاهترین زمان پاسخ خواهیم داد.

 

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید