امروز 8 اردیبهشت 1403 18:05

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 8 اردیبهشت 1403 18:05

روش های تشخیص طلا از بدل – ۱۰ روش کاربردی و قابل استفاده در همه جا!

 چه طوری طلا را از بدل تشخیص بدهیم؟

طلا فلزی گران‌بها بوده که در سال‌های اخیر نیز قیمت آن صدها برابر افزایش یافته است. به‌هرحال وجود هر چیز گران‌بها باعث می‌شود برخی افراد طمع کنند و طلای تقلبی به مردم بفروشند. البته طلافروشان معتبر و مطمئن نیز در بازار زیاد هستند. اما بهتر است برخی از روش‌های تشخیص طلا از بدل را بشناسید تا در شرایط لازم بتوانید از آن‌ها استفاده کرده و فریب نخورید. در این مطلب روش های تشخیص طلا از بدل را به شما معرفی می‌کنیم تا متوجه شوید که چه طوری طلا را از بدل به سادگی تشخیص دهید.

روش های تشخیص طلا از بدل

روش اول

اصولی‌ترین روشی که می‌توانید برای تشخیص طلا از بدل استفاده کنید توجه به عددها و کدهای حک‌شده بروی قطعه طلا است. این کدها اطلاعاتی کامل درباره قطعه به شما می‌دهد.  اعداد ۳۷۵، ۵۰۰، ۹۹۹، ۹۵۸،۹۱۶، ۷۵۰، ۵۸۵ و ۵۸۳ کدهای استفاده شده برای قطعات طلا هستند. شما با دیدن آن‌ها می‌توانید از طلا بودن قطعه‌ای که قصد خرید آن را دارید مطمئن شوید.

روش دوم

یکی از روش‌های کاربردی دیگر برای مشخص کردن طلای تقلبی از اصل، کشیدن قطعه بروی سرامیک است. معمولاً سرامیک در بسیاری از مکان‌ها قابل‌دسترسی است. پس دست‌به‌کار شوید! با این روش شما متوجه خواهید شد قطعه‌ای که فروشنده به شما داده است طلا است یا از جنس برنج می‌باشد. فلز برنج بافتی سخت‌تر نسبت به طلا دارد و کشیدن آن بروی سطح سرامیکی منجر به ایجاد ردی بروی آن خواهد شد. اما طلا چنین رفتاری از خود نشان نمی‌دهد.

مقایسه برنج، برنز و طلا

روش سوم

احتمالاً تابه‌حال دیده‌اید که ورزشکارانی که مدال طلا گرفته‌اند، آن را گاز می‌گیرند اما چرا این کار را می‌کنند!

شاید جالب باشد که بدانید روش سوم برای مشخص شدن طلای اصل گاز گرفتن آن است. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، طلا دارای بافتی نرم است و با گاز گرفتن جای دندان بروی آن باقی می‌ماند، البته فقط اندکی! باید برای دیدن جای دندان دقت کافی داشته باشید.

روش چهارم

ماده‌ای که در خانه‌ی همه ما وجود دارد و برای تمیزکاری و یا برق انداختن لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد سفیدکننده یا به‌اصطلاح عامه مردم، وایتکس است. البته این روش خیلی توصیه نمی‌شود. زیرا وایتکس باعث خوردگی طلا شده و نباید مقدار زیاد آن بروی طلا ریخته شود. یک قطره کوچک سفیدکننده کافی است! با ریختن یک قطعه کوچک از آن بروی طلا باید رنگی قرمز، سبز یا قهوه‌ای ایجاد شود. اگر متوجه شدید که رنگ قطعه در آن ناحیه به سمت سیاه رفت مطمئن باشید که سرتان کلاه گذاشته‌اند و بدل به شما فروخته شده است.

اب ژاول روشی برای تشخیص طلا از بدل

روش پنجم

روش سریع و ساده‌ی دیگر که در هر مکانی شما می‌توانید آن را استفاده کنید، تشخیص بدل یا اصل بودن به کمک آب است. ظرف پر از آبی بردارید و قطعه را در آن بیندازید. اگر قطعه روی سطح آب آمد و یا شناور ماند متأسفانه طلا نیست اما اگر در کف ظرف باقی ماند خوشحال باشید طلای شما اصل است.

روش ششم

سرکه روش دیگری است که می‌خواهم معرفی کنم! فقط کافی است قطعه‌ای که به آن شک دارید که طلا است یا بدل را درون سرکه بیندازید. اگر بدل به‌جای طلا به شما فروخته شده باشد بعد از گذشت مدت‌زمان ۵ دقیقه سیاه می‌شود و گرنه طلا است.

روش هفتم

توجه به صدای ضربه ناشی از قطعه نیز روش ساده‌ی دیگری است که حتی در مغازه طلافروشی می‌توانید آن را انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید که برای انجام آن حتماً قطعه‌ای بدلی همراهتان باشد تا با مقایسه آن‌ها راحت‌تر صدای ضربه را تشخیص دهید. برای انجام این روش کافی است ضربه‌ای به قطعه بزنید. ضربه درطلا صدایی زنگ مانند ایجاد می‌کند که حدود ۲ ثانیه طول می‌کشد. بهتر است این روش را با طلاهای اصل انجام دهید تا با زنگ صدای آن‌ها آشنا شوید و بعد قطعه‌ای که شک دارید را تست کنید.

روش هشتم

از دیگر روش‌های تشخیص طلا از بدل آهنربا است. استفاده از آهن‌ربا نیز می‌تواند به شما در تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا کمک کند. طلا ویژگی مغناطیسی ندارد و نباید جذب آهن‌ربا شود. البته بسیاری از فلزات دیگر نیز مغناطیسی نیستند و به آهن‌ربا نمی‌چسبند. اگر قطعه‌ی شما جذب آهن‌ربا شد صد در صد طلای اصل نبوده و تقلبی است اما اگر نچسبید نمی‌توان صد در صد مطمئن بود که طلای اصل است مثلاً نقره نیز جذب آهن‌ربا نمی‌شود و باید روش دیگری را نیز برای تشخیص استفاده کنید.

طلا به آهن‌ربا نمی چسبد و روشی برای تشخیص طلا از بدل است.

روش نهم

جالب است بدانید یخ می‌تواند به شما برای تشخیص اصل یا بدل بودن کمک کند. در واقع طلا رسانای گرمای خوبی است و به نسبت دیگر فلزات حرارت را سریع‌تر منتقل می‌کند. اگر قرار دادن قطعه باعث ذوب شدن سریع‌تر یخ شد مطمئن باشید طلای شما اصل است.

روش دهم

روش دهم برای تست اصل بودن طلای سفید آمونیاک است. آمونیاک با همه‌ی فلزات به‌جز پلاتین وارد واکنش می‌شود و رنگ آن‌ها را تیره می‌کند.

در پایان

در بازارهای امروزی بدلیجات زیادی وجود دارد که بسیار به طلا شبیه است و بیشتر افراد قادر به تشخیص آن‌ها نیستند. به همین دلیل افراد سودجو به‌راحتی می‌توانند از افرادی که در این زمینه متخصص نیستند سو استفاده کنند و سود زیادی ببرند. در این مطلب سعی کردیم راه‌های ساده و کاربردی را برای تشخیص طلا از بدل به شما یاد دهیم. این راه‌ها نیاز به تخصص خاصی ندارند و به‌راحتی حتی در محل خرید اجرایی‌اند.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. لطفاً نظر خود را درباره آن برای ما ارسال کنید یا اگر سؤالی دارید حتماً بپرسید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید