ریتارگتینگ یا هدف گذاری مجدد یکی از راهکار ها برای جذب دوباره مشتری های از دست رفته میباشد. اگر شما از کسانی هستید که کسب و کار اینترنتی خود را به تازگی راه اندازی کرده اید، ریتارگتینگ یکی از مهمترین استراتژی هایی است که به آن نیاز خواهید داشت. امروزه جلب توجه و اعتماد کاربران برای تبدیل آنها به مشتریان نهایی کار سادهای نیست. به ویژه اگر در تجارت الکترونیک شما رقبای زیادی فعالیت داشته باشند. بیش از ۹۷٪ کاربرانی که برای اولین بار وارد وب سایت شما میشوند، خریدی انجام نمی دهند. با ریتارگتینگ میتوانید آنها را به وب سایت خود بازگردانید.
ریتارگتینگ مهمترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
قبلاً در مورد ارزش و تأثیر تبلیغات هوشمند صحبت کردیم. ریتارگتینگ از مهمترین بخش ها در بازاریابی هوشمند است که در انتخاب مخاطبین هدف کاربرد دارد. استراتژی هدف گذاری مجدد در دیجیتال مارکتینگ زمانی تأثیر خود را میگذارند که شما به تعدادی از بازدید در وب سایت خود رسیده باشید. برای افزایش بازدید روشهای بازاریابی هوشمند را از دست ندهید. وقتی که وب سایت شما حداقل ۱۰۰ بازدید در ماه دریافت کند میتواند بر روی ریتارگتینگ سرمایه گذاری کنید. اما مخاطبین هدف در ریتارگتینگ چه کسانی هستند؟
مخاطبان ریتارگتینگ چه کسانی هستند؟
مخاطبان هدف در استراتژی ریتارگتینگ کاربرانی هستند که از سایت شما بازدید کرده و حتی محصولاتی به سبد خود اضافه میکنند، اما منجر به خرید نشده و وب سایت شما را ترک میکنند. مسلماً کاربرانی که راه خود را به وب سایت شما پیدا کردهاند به یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ وارد وب سایت شما شده اند. پس میتوانید دوباره آنها را با پیشنهاد های بهتر بازگردانید. برای اطلاع از اینکه ریتارگتینگ چطور این دسته از کاربران را پیدا میکند باید به سراغ نحوه عملکرد این استراتژی برویم.
ریتارگتینگ چطور انجام میشود؟
ریتارگتینگ برای تشخیص رفتار قبلی کاربران نیاز به جمع آوری اطلاعات از تجربه ی کاربران بر روی وب سایت شما دارد. قبلاً در مقاله اهمیت جمع آوری اطلاعات به یکی از این روش ها که کوکی یا Cookie نام دارد آشنا شدیم. استراتژی ریتارگتینگ با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در کوکی مرورگر کاربر تشخیص میدهد قبلاً از چه صفحاتی در وب سایت بازدید داشته و تبلیغات شخصی سازی شده را مخصوص همین کاربران نمایش میدهد. در این صورت کاربر با دیدن پیشنهاد هایی جذاب در ارتباط با تجربه ی قبلی خود ترغیب به بازگشت مجدد میشود. به عنوان مثال اگر کاربر قبلاً از صفحه ی محصولی خاص در وب سایت شما بازدید کرده باشد میتوانید تبلیغات هوشمند را با پیشنهاد تخفیف ویژه بر روی همان محصول به کاربر نمایش بدهید. ولی سؤال اینجاست که کاربر چطور این تبلیغات را میبیند؟
بیشترین تأثیر ریتارگتینگ در وب سایت های تبلیغاتی
وب سایتهایی که روزانه بازدید بالایی دارند بهترین منابع برای تبلیغات هوشمند هستند. وب سایت های خبری، ورزشی و تکنولوژی از انواع این وب سایتها هستند. برای بررسی بهترین وب سایتها برای تبلیغات هوشمند این مقاله را بخوانید. استراتژی ریتارگتینگ در این وب سایتها است که مشتریان از دست رفته را پیدا خواهد کرد. کاربران به دنبال پیدا کردن ارتباطی معنایی میان پدیدهها هستند و دقیقاً به همین دلیل است که با ریتارگتینگ در بازاریابی هوشمند، آنها را دوباره جذب خواهید کرد.
ریمارکتینگ با تبلیغات در گوگل
هدف گذاری مجدد در پلتفرم گوگل ادز با عنوان ریمارکتینگ شناخته میشود. میتوانید در مورد سئو و تبلیغات در گوگل این مقاله را بخوانید. ریمارکتینگ از تاثیرگذارترین روش ها در تبلیغات دیجیتال میباشد. تفاوت این استراتژی با ریتارگتینگ در تسریع فرایند جذب مشتری است. فرایند ریمارکتینگ مشابه هدف گذاری مجدد است با این تفاوت که توسط گوگل در تبلیغات صفحه اول نتایج جستجو با کلمات کلیدی (سئو) نمایش داده میشود.
ریتارگتینگ محصولات در تجارت الکترونیک
سبد های خرید رها شده از چالش هایی است که فروشگاه های آنلاین در هر زمینه ای با آن مواجه هستند. ریتارگتینگ میتواند کاربران وب سایت شما را به مشتریان تبدیل کند. کوکی ها (Cookies ) قادر هستند اطلاعاتی در مورد محصولات وارد شده به سبد خرید را در خود ذخیره کنند. یعنی حتی اگر کاربران وارد وب سایت شما نشده باشند اما دوباره از فروشگاه آنلاین شما بازدید کنند، میتوانند هنوز آیتم های سبد خرید خود را مشاهده کنند. برای افزایش فروش تجارت الکترونیک خود تکنیک های مهم در ریتارگتینگ را در ادامه بخوانید.
فروش بیشتر با مهمترین نکات در ریتارگتینگ
یکی از مهمترین نکاتی که باید در ریتارگتینگ رعایت کنید، ارائه پیشنهاد بهتر است. خود را جای مخاطبتان قرار دهید. چه انتظاری از تبلیغی دارید که یکبار آن را دیده اید؟ پیشنهاد تخفیف، هدیه بر روی خرید یا پلن های جذب مشتری میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند. همانطور که گفتیم کاربران با دیدن پیوند موضوعی از تبلیغات با تجربه ی قبلی خود کنجکاو میشوند. پس تا میتوانید بر روی شخصی سازی تبلیغات در ریتارگتینگ تمرکز کنید.