هوش مصنوعی تکنولوژی است که هر روز بازه کاربرد آن در حال افزایش است. الگوریتم های دقیق هوش مصنوعی به شکلی طراحی میشوند که عملکردی مشابه انسان اما بدون خطا داشته باشند. فرایند یادگیری در سیستم های هوش مصنوعی میتواند دنیای دیجیتال مارکتینگ را متحول کند. تبلیغات سنتی دارای مشکلات بسیاری بودند. گاهی آنها ضد تبلیغ ظاهر میشدند و کاربران را از وب سایت یا تجارت الکترونیک شما دور میکردند. تبلیغات هوشمند راهی برای جذب دوباره ی مخاطبان هدف این بار با تحلیلی دقیق است.
بازاریابی هوشمند برگ برنده ی کسب و کار شما
در بازاریابی هوشمند بر خلاف تبلیغات سنتی پرسونای مخاطب هدف قرار داده میشود. از مواردی که در تبلیغات سنتی نادیده گرفته میشدند میتوان به موقعیت مکانی کاربر، در نظر گرفتن مناسبت ها و فصل های شلوغ و تحلیل رفتار کاربران در فضای مجازی اشاره کرد. در بازاریابی هوشمند مخاطب هدف کسب و کار شما یک تبلیغ را چندین بار نخواهد دید. بطوریکه از آن بیزار شوند. با توجه رفتار کاربران در نتایج جستجو گوگل، تبلیغاتی بهینه شده به آنها پیشنهاد میشود. مولفه یادگیری در سیستم هوشمند بازاریابی به آن اجازه میدهد که با توجه به عکسالعمل کاربران به این تبلیغات، در آینده نتایج بهتری را به آنها نمایش دهد.
الگوریتم های هوشمند در دیجیتال مارکتینگ
چالش اصلی در دیجیتال مارکتینگ تلاش برای جذب مشتری است. این فرایند بهخصوص برای استارتاپ ها میتواند بسیار زمان بر و هزینه بر باشد. امروز الگوریتم های هوشمند در هوش مصنوعی بازار کسب و کار شما را تحلیل میکنند، مخاطب هدف را تشخیص داده و تبلیغات را نسبت به پرسونای مخاطبین بهینه میکنند. ریتارگتینگ (Retargeting ) از دیگر الگوریتم های هوشمند در دیجیتال مارکتینگ میباشد که میتواند بیش از ۸۰ درصد مشتریان از دست رفته را دوباره به وب سایت شما برگرداند. در مورد ریتارگتینگ و دیگر الگوریتم های هوش مصنوعی در بهینه سازی تبلیغات اینجا بخوانید.
هوش مصنوعی و بازاریابی محتوایی
هوش مصنوعی آینده تولید محتوا را متحول میکند. محتوای تولید شده در وب سایتها نیاز به دیده شدن دارند. و کاربران فقط به دنبال محتوایی هستند که نیاز آنها را پاسخ دهد. سیستم هوشمند بازاریابی محتوای تولید شده را آنالیز و بهینه میکند. شاید دیده باشید که ویدیوها در یوتیوب چطور قسمت بندی شده و موضوعاتی که در بازه زمانی در طول ویدیو به آنها پرداخته شده، مشخص شده اند. در این صورت با توجه به کلیدواژه های جستجوی کاربر قسمتهای مرتبط به آنها نمایش داده میشود. در ادامه میتوانید بهبود تجربه کاربری توسط هوش مصنوعی در پلتفرم های مختلف میپردازیم.
بهبود تجربه کاربری در بازاریابی دیجیتال
هدف نهایی هوش مصنوعی بهبود تجربه کاربری در بازاریابی دیجیتال است. امروزه وب اپلیکیشن های زیادی از این تکنولوژی بهره میبرند که به معرفی تعدادی از آنها میپردازیم.
1. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
از نمونه پیشرفت و کاربرد هوش مصنوعی در اپلیکیشن های ارتباط با مشتری بسیار قابل لمس است. اپلیکیشن هایی که با کاربرد سادهای شروع به فعالیت کردند و امروزه تحلیلها و پیشبینی های پیچیده ای از داده ی مشتریان ارائه میدهند.
2. گرامرلی
یک سیستم هوشمند تحلیل محتوای متنی است که نوع متون را تشخیص داده و برای بهبود متن از لحاظ سئو و قواعد نوشتاری پیشنهاد میدهد.
3. اسپاتیفای
پلتفرم آنلاین موسیقی که با استفاده از هوش مصنوعی آهنگ ها و پلی لیست ها را طبق سلیقه و موقعیت جغرافیایی کاربر شخصی سازی میکند.
4. چت روم ها
چیزی که چت روم ها پیوسته به دنبال آن بودهاند درک احساس از نوشته های کاربران هستند. سیستم هوشمندی که به ترکیب قرار گرفتن کلمات کلیدی کنار هم واکنش های متفاوتی میدهد
5. ربات های دستیار
ربات های Assistance در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشتهاند و به ندرت میتوان تفاوت آنها را با یک دستیار انسان تشخیص داد. سیستم ارزیابی و پیشنهاد این ربات ها کاربران را که مستقیما به سوی چیزی که میخواهند سوق میدهد. علاوه بر این تشخیص صدا و لحن کاربران در گفتگو های صوتی به کمک هوش مصنوعی پیشرفتهای زیادی داشته است.
تبلیغات هوشمند در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی مکانی هستند که کاربران بیشترین تبادل داده را میان خود انجام میدهند. اینستاگرام از شبکههای اجتماعی است که صفحات جستجو را نسبت به هر کاربری بطور هوشمند شخصی سازی میکند. نمونههایی از دیجیتال مارکتینگ مثل پیشنهاد کالا و خدمات را این شبکههای اجتماعی میتوانید ببینید. تبلیغات هوشمند در توییتر از دیگر نمونه های کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیک است که به کاربران با توجه به مطالبی که دنبال میکنند ایده و استراتژی هایی را پیشنهاد میکند.
معروف ترین پلتفرم های بازاریابی هوشمند
کمتر پلتفرم شناخته شدهای وجود دارد که از مزایا سیستم هوشمند مارکتینگ استفاده نکند. در ادامه پلتفرم هایی را معرفی میکنیم که از اولینها در تحلیل نیاز های کاربر و پیشبینی سلایق آنها بوده و تمرکز خود را بر روی دیجیتال مارکتینگ از طریق سیستم های خبره هوش مصنوعی گذاشتهاند.
- یوتیوب، پلتفرم آنلاین به اشتراک گذاری ویدیو
- گوگل ادز ، پلتفرم تبلیغات در صفحات جستجوی گوگل
- فیسبوک، شبکه ی اجتماعی هوشمند
- لینکدین، شبکه معرفی و پیشنهاد فرصت های شغلی متناسب با مهارت کاربران
- اینستاگرام، پلتفرم هوشمند به اشتراک گذاری عکس و ویدیو
- GDN ، شبکه توسعه جهانی گوگل
- Twitter ، (توییتر) یک شبکه اجتماعی رسمی بر پایه هوش مصنوعی
- Amazon، فروشگاه اینترنتی در زمینه E-commerce
اپلیکیشن های ایرانی هم از این قافله باز نمانده اند و از بازاریابی هوشمند در بهبود تجربه کاربران استفاده میکنند.
- اسنپ، سامانه جامع ارائه دهنده خدمات رفاهی به کاربران
- نشان، نرمافزار مسیر یاب هوشمند
- علی بابا، سامانه هوشمند خرید بلیت اینترنتی
- باسلام، بازاری الکترونیک برای خرید و فروش محصولات
- دیجی کالا، فروشگاه اینترنتی در زمینه E-Commerce