امروز 19 اردیبهشت 1403 23:09

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 19 اردیبهشت 1403 23:09

مشهورترین شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا

مواد معدنی از موادی هستند که در اغلب صنایع یا بهتر بگوییم در همه‌ی صنایع کاربرد دارند. نیاز به مواد معدنی منجر به نیاز بیشتر به استخراج می‌شود. همواره شرکت‌های بزرگی استخراج مواد معدنی را با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌دهند. در این مطلب شرکت‌های بزرگ معدنی که غول‌های این صنعت به‌حساب می‌آیند را معرفی می‌کنیم.

شرکت معدنی Glencore

این شرکت در سال ۱۹۷۴ تأسیس شد. امروزه یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین شرکت‌های معدنی در جهان است که بیش از ۹۰، تولید داشته و دفتر مرکزی این شرکت در سوئیس قرار دارد. حدود ۱۵۰ محدوده معدنی در دسترس شرکت Glencore‌ بوده و بیش از ۵۰ درصد از مس در جهان در اختیار این شرکت است. هم‌چنین ۶۰ درصد روی کل دنیا نیز در محدوده معدن‌های آن است. این شرکت در استخراج کردن معادن بسیار فعال بوده و سومین تولیدکننده در جهان می‌باشد.

نمایی از ماشین آلات شرکت Glencore در حال استخراج

شرکت معدنی‌ Billiton BHP

از دیگر شرکت‌های بزرگ معدنی، شرکت معدنی ‌‌BHP بوده که از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که سهم زیادی از بازار استرالیا را در دست دارد. این شرکت از سال ۱۸۸۵ کار خود را از معادن شهر بروکن هیل در استرالیا آغاز کرد. در آن زمان این شرکت کشف و استخراج سرب و نقره را انجام می‌داد. در سال ۱۹۱۵ شرکت معدنی BHP‌ تولید فولاد را آغاز کرد. دفتر اصلی این شرکت در آدلاید استرالیا قرار داشت. این شرکت فعالیت‌های خود را گسترش بیشتری داد به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۶۰ اکتشاف نفت را در حوزه کاری خود گذاشته است. البته این شرکت در همه‌ی زمینه‌های فعالیت اش موفق نبود و در سال ۱۹۹۹ مجبور به اتمام فعالیت‌هایش در فولاد شد.

در سال ۲۰۰۱ شرکت BHP‌استرالیایی با شرکت ‌Billiton  انگلیسی ادغام شدند و شرکت BHP Billiton را تأسیس کردند و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان را به وجود آوردند. از جمله مواد معدنی تولیدی این شرکت آلومینیوم، زغال‌سنگ، مس، سنگ معدن، منگنز، نیکل، نقره و اورانیوم هستند. مس دومین منبع درآمد آن‌ها است. اين شرکت اکنون بيش از 38 هزار کارمند در نقاط مختلف دنيا دارد و در سال گذشته ميلادي با درآمدي بالغ بر 44 ميليارد دلار، سود خالصي افزون بر 6 ميليارد دلار را از آن خود کرد.

استخراج مواد معدنی توسط شرکت Billiton BHP

شرکت معدنی ریوتینتو

دفتر مرکزی این شرکت در ملبورن و لندن قرار دارد و شرکت چند ملیتی است. این شرکت با مشارکت انگلستان و استرالیا تأسیس شده است. شرکت ریوتینتو در سال ۱۸۷۳ توسط هیو ماتسون تأسیس شد. این شرکت در رتبه ی سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارد و دومین تولیدکننده سنگ معدن در دنیاست. از دیگر موادی که توسط این شرکت استخراج می‌شود عبارت‌اند از آلومینیوم، مس، الماس و مواد معدنی.

این شرکت چهار و نیم میلیارد دلار درآمد از فعالیت‌هایش در زمینه ی زغال‌سنگ به دست آورده است. هم‌چنین اداره دو معدن بزرگ اورانیوم دنیا در اختیار این شرکت قرار دارد. علاوه بر این، دستاوردهای بزرگی در پالایش سنگ‌آهن و بوکسیت کسب نمونده است. این شرکت در بیش از ۳۵ کشور دنیا و در شش قاره پروژه‌هایی انجام داده است. برخلاف بسیاری از شرکت‌ها که شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌هایشان را مختل کرد، شرکت ریوتینتو برنامه تولید و توسعه خود را هم چنان ادامه داد. البته درآمدشان نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است.

اراضی استخراج مواد معدنی توسط شرکت ریوتینتو

شرکت معدنی واله

شرکت معدنی واله برزیل شرکت دیگری است که در دنیا شناخته شده است و یکی از غول‌های این حوزه به شمار می‌آید. این شرکت دومین تولیدکننده نیکل در جهان بوده و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج و تولید سنگ‌آهن به‌حساب می‌آید. از دیگر مواد معدنی که توسط این شرکت تولید می‌شود عبارت‌اند از مس، طلا، فلزات گروه پلاتین. این شرکت دارای برنامه‌ریزی‌های لجستیک پیشرفته نیز می‌باشد و دارای یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین فرایندهای لجستیکی در آمریکای لاتین است. شرکت معدنی واله در حال حاضر در کشورهای فنلاند، استرالیا، کانادا مغولستان، آنگولا و چند کشور دیگر فعالیت‌هایی دارد.

سهام شرکت واله در بازار بورس نیویورک، بورس فرانکفورت، بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، بورس مادرید، بورس یورونکست پاریس و بورس سائوپائولو معامله می‌شود. پروژه سنگ‌آهن میناس ریو واله در برزیل و معدن سیشن، بخش فعالیت‌های سنگ‌آهن کومبای آن در افریقای جنوبی جزو 11 معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان هستند که اداره آن‌ها با شرکت واله است.هم‌چنین این شرکت به دنبال ایجاد انرژی‌های پاک نیز بوده و پروژه‌هایی را در این ارتباط انجام داده است.

شرکت معدنی انگلومریکن

این شرکت نیز از دیگر شرکت‌های بزرگ معدنی در دنیا است که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد. بخش مهمی از درآمد این شرکت به استخراج و تولید الماس برمی‌گردد. این شرکت مجموعه کارهای اکتشاف، معدنکاری، فرآوری و فروش کالاهای خام، فلزات پایه، مواد معدنی و فلزات با ارزش را انجام می‌دهد. شرکت معدنی آنگلومریکن در آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا پروژه‌هایی را انجام داده یا در دست انجام دارد. درآمد آنگلوامریکن از زغال‌سنگ حرارتی و زغال‌سنگ متالوژیکی به ترتیب به 3/8 و 2/26 میلیارد دلار می‌رسد.  این شرکت سهم عمده‌ای در معادن «کویاهواسی» و «لس برونسس» در شیلی دارد که جزو 10 معدن مس بزرگ جهان است.

استخراج مواد معدنی

در پایان

در این مطلب تنها به معرفی ۵ شرکت بزرگ دنیا برای استخراج و تولید انواع مواد معدنی پرداختیم. اما شرکت‌های بزرگ معدنی دیگری نیز هستند که در مطالب بعدی به آن‌ها می‌پردازیم. در ایران نیز شرکت‌هایی هستند که عملیات استخراج مواد معدنی را انجام می‌دهند که در مقاله‌ای جداگانه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

در سایت و اپلیکیشن تموک با شرکت های معدنی ایران در ارتباط باشید!

از این که مطلب ما را خواندید سپاسگزاریم. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید