امروز 23 اردیبهشت 1403 04:48

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 23 اردیبهشت 1403 04:48

خرید انواع گچ ساختمان

خرید انواع گچ ساختمان

از مصالح کاربردی در صنعت ساختمان، گچ است و برای پوشش دیوار، سقف و… استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر گچ‌های جدیدی پا به عرصه‌ی بازار گذاشته‌اند که ویژگی‌های جدیدی داشته و محدودیت گچ‌های قبلی را نیز برطرف می‌کند. در این مطلب شما را با انواع گچ ساختمان آشنا می‌کنیم تا با نگرشی جدید بتوانید بهترین گچ را برای ساختمان خود برگزینید.

انواع گچ ساختمان

گچ کاری یکی از قدیمی‌ترین فن‌های ساختمانی است. انواع گچ ساختمان عبارت است از: گچ‌وخاک آماده، گچ سفید، گچ میکرونیزه، گچ گیپتون و گچ ساتن.

گچ‌وخاک آماده

کاربرد اصلی این محصول در مرحله‌ی اول گچ کاری در ساختمان است. گچ‌وخاک آماده همان‌گونه که از نام آن نیز مشخص است مخلوط گچ با خاک رس می‌باشد بنابراین رنگ این گچ نسبت به گچ‌های دیگر تیره‌تر است. از معایب این نوع گچ می‌توان به مقاومت کم‌تر آن نسبت به گچ معمولی اشاره کرد که ناشی از حضور خاک رس است.

گچ سفید

از این گچ برای سفیدکاری در ساختمان استفاده می‌شود. رنگ سفید آن منجر شده است که برای پرداخت، نازک‌کاری و سفیدکاری استفاده شود. برای تولید گچ سفید، ابتدا سنگ گچ خام پس از انتقال به کارخانه وارد دستگاه سنگ‌شکن می‌شود. پس از دانه‌بندی سنگ‌ها با ابعادی حدود 1 سانتی‌متر مکعب وارد کوره دوار می گردد تا پخته شوند. سپس آسیاب شده و دانه‌بندی می‌شوند. گچ سفیدکاری در مش‌های مختلف 40 و 200 قابل‌تولید است.

گچ سفید

گچ میکرونیزه

پس از تولید گچ معمولی، گچ وارد مرحله جدید برای آسیاب شدن می‌شود، دانه‌بندی آن تغییر می‌کند و گچ معمولی تبدیل به گچ میکرونیزه می‌گردد. این نوع گچ از مرغوب‌ترین محصولات کارخانه‌های تولیدی مصالح ساختمانی است. نام این گچ برگرفته از اندازه ذرات آن بوده و بسیار کاربردی‌تر از گچ معمولی هست. قابلیت عبور گچ از الک، تعیین‌کننده درجه کیفی محصول نهایی نیز هست. ذرات بسیار ریز پودر گچ میکرونیزه، نیازی به الک شدن نداشته و دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که کاربرد آن‌ها را در مراحل پایانی و پرداخت ساختمان رقم می‌زند. از مزیت‌های این نوع گچ می‌توان به درجه‌ی گیرایی اولیه و نهایی بالاتر نسبت به گچ معمولی اشاره کرد. هم‌چنین مقاومت خمشی بیشتری نیز نسبت به نوع معمولی گچ دارد. این گچ نرم و لطیف است و ذرات ریز و یکدست آن آماده برای مصرف شدن هستند.

گچ گیپتون  

هر نوع گچی در کوره‌های خاصی به مقدار مشخصی پخته می‌شود تا چسبندگی مناسبی پیدا کند. گچ گیپتون نیز از این قاعده مستثنی نیست و این نوع گچ نیز از پخته شدن خاک گچ و سنگ گچ در دو نوع کوره یعنی لوبرن و هایبرن تولید می‌شود. پس‌ازآن، آسیاب شده و با مواد مختلفی مانند سریش ترکیب می‌شود. این نوع گچ را می‌توان بر روی سطوح سفت ‌و سخت به کار برد. گچ گیپتون مناسب برای سطوح سیمانی، بتنی و سطوح ساخته‌شده از فوم هستند. سطوح سیمانی رطوبتی در حدود ۲ درصد را جذب می‌کنند و تنها گچی که با چنین میزان کمی از رطوبت هم چسبندگی پیدا می‌کند، گچ گیپتون می‌باشد. درحالی‌که انواع دیگر گچ‌ها به رطوبتی بالای ۳ درصد نیاز دارند.

گچ گیپتون  

به دلیل خاصیت چسبندگی بالا اجرای آن بر سطوح مختلف از آجر گرفته تا بتن همیشه به یک نتیجه کاملاً یکسان منجر خواهد شد و احتمال ریزش گچ پس از خشک شدن کامل آن بسیار پایین خواهد بود. از جمله دیگر ویژگی‌های این نوع گچ عبارت‌اند از: مقاومت بالا در برابر رطوبت، عایق حرارتی بالا، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر ضربه و مقرون‌به‌صرفه بودن.

گچ ساتن

کاربرد این گچ به‌عنوان آخرین لایه نازک‌کاری دیوار در ساختمان است و سطحی صاف و براق ایجاد می‌کند. ماده‌ی پایه برای تولید این گچ، گچ میکرونیزه است. گچ میکرونیزه از دستگاه سپراتور بیرون و وارد یک سیستم اختلاط خشک می‌شود و با اضافه شدن مقادیری افزودنی خاص با درصد‌های تعیین شده، گچ ساتن تولید می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این نوع گچ عبارت است از: قدرت چسبندگی بالا، استفاده آسان، پایداری و استقامت بیشتر نسبت به گچ معمولی، مقرون‌به‌صرفه بودن، نفوذ‌پذیری کمتر در رطوبت، عدم اجازه رشد باکتری یا قارچ، ضریب انتقال حرارتی کمتر نسبت به گچ معمولی، ضریب انتقال صوتی کمتر نسبت به گچ معمولی، وزن مخصوص کمتر (چگالی پایین)، عدم ایجاد ترک بعد از خشک شدن، مقاومت فشاری و خمشی بیشتر نسبت به گچ معمولی، ایجاد سطحی نرم، صاف و براق.

گچ ساتن

موارد استفاده از آن نیز عبارت است از: پوشش نهایی نمای داخلی ساختمان (دیوارها)، جایگزین عالی برای پوشش‌های رایج گچی، استفاده در سفید‌کاری همانند کُشته‌کشی در فرآیند سنتی نازک‌‌کاری، در برخی موارد به جای رنگ استفاده می‌شود، کاربرد در بتونه نقاشی و بَندکشی، گچ‌کاری بر روی سطوح گچ سیوا (گچ سبک‌دستی مخصوص زیرکار)، استفاده در سطوح بتنی و پانل گچ، برطرف کردن عیوب و شکاف‌های روی دیوارهای داخلی.

در پایان

اگرچه در نگاه اول گچ ساده به نظر می رسد اما هر نوع گچ کاربردی خاص دارد که باید به آن توجه شود. سایت و اپلیکیشن تموک شما را قادر خواهد ساخت تا انواع گچ را به راحتی بیابید!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید