امروز 9 اردیبهشت 1403 19:53

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 9 اردیبهشت 1403 19:53

اعتبار اسنادی ریفاینانس (یا یوزانس داخلی)

ریفاینانس (یا یوزانس داخلی)

به نوعی از تسهیلات اعتباری که در چارچوب یک خط اعتباری کوتاه مدت برقرار شده باشد طوری که میان دو بانک یا دو موسسه مالی تحت یک قرارداد (Agreement) اعطا شود. ریفاینانس گفته می شود. از این خط اعتباری ایجاد شده وجه کالای مورد معامله بین خریدار (Applicant) و فروشنده (Beneficiary) در زمان معامله اسناد حمل به صورت نقدی (at sight) به فروشنده پرداخت می گردد. و سپس بانک گشایش کننده (Issuing Bank) وجه پرداخت شده به فروشنده توسط بانک کارگزار (Financier) را یک سال بعد به همراه بهره متعلقه از خریدار دریافت و بازپرداخت می نماید.

چه کسانی از می توانند از این تسهیلات استفاده کنند

بنابراین همه واردکنندگان (اعم از تولیدی و تجاری) برای وارد کردن کالا، مواد اولیه، قطعات یدکی، ماشین آلات خطوط تولیدی، و خدمات می توانند با استفاده از خطوط اعتباری بین بانکی حداکثر یک ساله نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی ریفاینانس اقدام کنند.

به عبارت دیگر به تسهیلات کوتاه مدت بین بانکی (معمولاً یکساله) را ریفاینانس گفته می شود. در واقع وقتی که واحد های اقتصادی و یا اشخاص، زمانبندی پرداخت بدهی را اصلاح می کنند. یا وام قدیم را با وام جدید که مشخصات و ویژگی های بهتری دارد جایگزین می کنند. نوعی ریفاینانس انجام داده اند.

بانک با منابع خود در شعب خارج از کشور و نیز منابع بانک های خارجی اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی کوتاه‌ مدت در قالب خطوط اعتباری بنام ریفاینانس می کند. و با توجه به اینکه نرخ سود این گونه تسهیلات نسبت به سود تسهیلات ریالی بسیار کم است. کمک بسیار موثری برای واردکنندگان در کاهش هزینه های تمام شده کالا خواهد بود.

زمان استفاده از تسهیلات کوتاه مدت حداکثر یک سال از تاریخ معامله اسناد است.

نحوه استفاده از تسهیلات ریفاینانس

تسهیلات ریفاینانس به صورت (سه، شش، و نه ماهه) قابل استفاده می باشد. اما مشروط به اینکه خط اعتباری خاص با شرایط زمانی زیر یکسال در بانک عامل نیز وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، ریفاینانس با فاینانس متفاوت است. چرا که فاینانس ساز و کاری است. که در آن بین کشور سرمایه پذیر و سرمایه گذار، قراردادی منعقد می گردد. که در آن طرح یا پروژه ای همراه با توان ارزی لازم توسط کشور سرمایه گذار تامین شود. زمانی که طرح یا پروژه به بهره برداری رسید. بر اساس میزان سرمایه گذاری و بهره متعلق به آن کشور، سرمایه پذیر متعهد می شود. کل قیمت تمام شده طرح یا پروژه را به صورت اقساطی در اختیار کشور سرمایه گذار قرار دهد.

فرق فاینانس و ریفاینانس

بنابراین تفاوت روش فاینانس با روش یوزانس در مدت زمان آن است. که روش فاینانس برای تامین مالی بلندمدت تر به کار می رود. همچنین، در روش فاینانس بحث تامین مالی و دریافت پول به صورت وام مطرح است. در حالی که در روش یوزانس بحث کالا، خدمات و یا دانش فنی نیز امده است. و در واقع این فناوری ها از کشور یا موسسه خارجی خریداری می شود. با توجه به نرخ بهره و تنظیم نرخ محصول توسط وام دهنده این روش بسیار پرهزینه است.

طبقه بندی در تسهیلات فاینانس و ریفاینانس

۱- مهم ترین تفاوت، در زمان باز پرداخت این دو نوع تسهیلات است. که حداکثر مدت زمان جهت بازپرداخت تسهیلات ریفاینانس تا یکسال تعریف شده و برای فاینانس بیش از یکسال است.

۲- بازپرداخت تسهیلات به بانک های خارجی در ریفاینانس توسط بانک های تجاری و در فاینانس توسط بانک مرکزی تضمین شده است.

۳- فاینانس برای خرید و احداث یا توصعه پروژه‌های اقتصادی و تجهیزات، یا آموزشی و دانش فنی استفاده می شود در صورتی که ریفاینانس برای واردات  کالا است.

۴- استفاده کنندگان از تسهیلات فاینانس شامل اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی، وزارتخانه‌ها، سازمان ها و شرکت های دولتی هستند، اما در تسهیلات ریفاینانس علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت ها و سازمان های وابسته به دولت، چنانچه از منابع بودجه عمومی کشور به طور کلی و یا برای ثبت سفارش خاصی استفاده نمی نمایند مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود.

شما نیز اگر مدیر کارگذاری یا صاحب کسب و کار هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید