امروز 21 اردیبهشت 1403 08:04

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 08:04

قیمت روانساز ها در دوغاب بدنه کاشی و سرامیک موثر است؟

در کارخانجات تولیدی، روانساز دوغاب کاشی و سرامیک طبق فاکتور های متفاوتی انتخاب می شوند.

پلاستیسیته در روانساز ها چیست؟

پلاستیسیته ویژگی ای است که از روی آن مواد رسی را می توان تشخیص داد. در واقع پلاستیسیته یک ویژگی منحصر به فرد در مواد رسی است. قابلیت شکل پذیری در ماده را پلاستیسیته می گویند. از نظر علمی به ماده ای پلاستیک می گویند که پس از وارد کردن آن ماده به آب و جذب آب بوسیله لایه های رسی آن ماده، آب را در بین لایه های خود نگهداری نموده و به خاک حالت چسبندگی یا پلاستیسیته میدهد. بر این اساس می توان پلاستیسیته را به این شکل تعریف نمود. با وارد کردن نیرو به یک ماده شکل پذیر و ایجاد تغییر شکل در آن ماده همچنان قابلیت حفظ آن شکل را داراست. طوریکه ممکن است ماده چسبندگی داشته باشد ولی شکل پذیری نداشته باشد.

عوامل مرتبط با پلاستیسیته روانساز ها:

ترکیب مینرالی اندازه ذره و شکل ذره ظرفیت تبادل کاتیون اسیدیته (PH) کشش سطحی آب

توضیحات مرتبط با عوامل موثر بر پلاستیسیته:

هرچه اندازه ذرات کوچکتر باشد چسبندگی افزایش یافته و هرچه PH کمتر باشد پلاستیسیته نیز کمتر میشود. لذا می توان گفت در استفاده از روانسازها می بایست، روانسازهایی را بکار برد که قلیاییت دوغاب خاک را بالا ببرد. همچنین کشش سطحی نیز رابطه مستقیمی با پلاستیسیته دارد.

معیارهای انتخاب روانساز دوغاب در کاشی و سرامیک به غیر از قیمت:

1- میزان اثر 2- مقدار پایداری ترکیب شیمیایی سدیم هگزامتافسفات با فرمول شیمیایی Na₆P₆O₁₈ اثر قویتری نسبت به سیلیکات سدیم و نیز متا سیلیکات سدیم دارد. اما به دلیل عدم پایداری و قیمت بالاتری نسبت به سیلیکات سدیم ها باعث استفاده کمتر آن در صنعت میشود. بهترین روانسازها در ترکیبات (سیترات ، استات، کربنات، فسفات سدیم) وجود دارد.  

روانساز

ذرات کلوئیدی

اگر دوغاب بدنه شما پلاستیسیته ای کم داشته و میزان محافظ کلوئیدی آن نیز کم باشد، دفلوکولانت اصلی سیلیکات سدیم بوده که با هیدرولیز کردن ذرات کلوئیدی زیاد تشکیل می گردد. و اگر دوغاب بدنه ای با پلاستیسیته (بالکلی زیاد) و میزان محافظ کلوئیدی بالا داشته باشید، می توان گفت دیگر به ذرات کلوئیدی ناشی از سیلیکات سدیم نیازی نیست و بهتر است از کربنات سدیم استفاده نمائید. در عمل معمولاً نسبتی از سرامیکهای کربنات سدیم سیلیکات سدیم بکار می برند. بهترین نتیجه (کمترین ویسکوزیته) وقتی اتفاق می افتد که اول کربنات سدیم و بعد سیلیکات سدیم استفاده شود و ویسکوزیته بالا وقتی است که هر دو روانساز با هم استفاده شوند. رقیق ترین دوغاب کاشی و سرامیک را وقتی داریم که نسبت کربنات سدیم به سیلیکات سدیم 3 به 5 باشد (5/3). در هرصورت با توجه به ماهیت فرمول بدنه خاک و میزان ناخالصی های ناشی از رگه های خاک فرموله شده، ماهیت کلوئیدهای مختلف, مقدار و اجزای بدنه, در ترکیب و مقدار روانساز ها بسیار مؤثر است. ترکیبات روانساز با ایجاد حلقه دور ذرات کلوئیدی باعث ایجاد حلقه های هم نام شده و این عمل دافعه بین ذرات را ایجاد می کند.

علت صعود منحنی روانساز دوغاب در کاشی و سرامیک:

هر چه از پیک عبور کنیم با افزایش مقدار روانسازها ویسکوزیته دوغاب کمتر میشود. یعنی میتوان گفت مقدار آب مصرفی دوغاب را برای رسیدن یک ویسکوزیته خاص کمتر است. تداخل ابر دو ذره باعث صعود منحنی نموداری آن می گردد. پتانسیل زتا ناشی از ذخیره بار بوده و هر چه پتانسیل زتا بیشتر باشد دوغاب روانسازی بیشتری دارد. منحنی آستانه روانسازی تا جایی که به نقطه پیک یا آستانه برسیم در هرصورت میزان استفاده از ترکیب روانساز به خاک خشک معمولا بین 0.7 % تا 1.5% متغیر است.

روانسازی یا دفلوکوله در ذرات غیر رسی:

در دوغاب های رسی با افزایش PH (افزایش قلیاییت) حالت روانی افزایش می یابد و حالت اسیدی باعث بسته شدن دوغاب می گردد. در دوغاب های رسی حاوی Mg و Ca اگر مقدار این دو عنصر زیاد باشد حالت اسیدی به دوغاب می دهد برای دوغابهای اکسیدی قضیه متفاوت است و به ماهیت ذرات مثل سطح ویژه آنها و وجود ذرات کلوئیدی و PH بستگی دارد.

خواص رئولوژیکی روانساز دوغاب در کاشی و سرامیک نیز به عوامل زیر وابسته است:

1) مینرالهای موجود 2) توزیع اندازه ذره 3) سطح ویژه 4) اصلاح کننده کلوئیدی 5) PH هر اکسیدی دارای PH خاصی است که در آن سطح ذره ها مثبت، منفی و یا خنثی میشود. سوسپانسیون مواد غیر پلاستیک مثل اکسیدها و نیتراتها اغلب با اسیدها (عمدتاً HCL) دفلوکوله میشوند. روی سطح هر ذره غیر اکسیدی یک لایه نازک از اکسید همان ماده تشکیل میشود. برای Disperes (روان کردن –پخش کردن) در دوغاب کردن ذرات غیر اکسیدی معمولاً با تغییر PH لایه سطحی اکسیدی را تحت تاثیر قرار میدهند. برای خرید یا فروش روانسازهای شرکت های مختلف می توانید از طریق سامانه تموک بیزینس اقدام نمائید. همچنین در صنعت ساختمان کاشی و سرامیک بخش جدایی ناپذیری هستند که در هر صورت بعنوان یک کالای استراتژیک می بایست حتی به مقدار کم نیز استفاده شوند. شما برای خرید و فروش کاشی و سرامیک و نیز سایر محصولات ساختمانی می توانید از سامانه تموک استفاده نمائید.

شما نیز اگر تامین کننده انواع روانساز های صنعتی هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

5 پاسخ به “قیمت روانساز ها در دوغاب بدنه کاشی و سرامیک موثر است؟”

  1. علیمردان گفت:

    سلام می بخشید یه سوال داشتم
    چه روانسازی برای بالمیل هایی که زمان کوتاه تری میچرخند بهتر هست؟

    • محمد دهقان گفت:

      معمولا تو کارخانه ها برای وقتی که دوغاب بعد از چرخش روان نیست از کمی تری پلی فسفات سدیم استفاده میکنند و اجازه می دند تا 30 دقیقه دیگه بالمیل چرخش داشته باشه فکرمیکنم برای همچین بالمیل هایی بهترین کار استفاده از stpp باشه.

      • علی گفت:

        سلام ما دنبال مشاور ازمایشگاه میگردیم که به صورت پروژه ای باهاش کار کنیم در زمینه کاشی و کائولن میتونید کسی رو معرفی کنید با شماره تلفن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید