امروز 25 اردیبهشت 1403 15:27

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 25 اردیبهشت 1403 15:27

خرید و فروش نانو ذرات مغناطیسی

خرید و فروش نانو ذرات مغناطیسی معرفی و کاربرد نانو ذرات مغناطیسی

علم نانو یکی از مهم‌ترین زمینه های جدید در علم مدرن است. فناوری نانو به دانشمندان، مهندسان، شیمی‌دانان و پزشکان اجازه می‌دهد تا در سطوح مولکولی و سلولی کار کنند تا پیشرفت‌های مهمی در علوم زندگی و مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کنند. استفاده از مواد نانو ذرات به دلیل اندازه منحصربه‌فرد و خواص فیزیکوشیمیایی مزایای عمده‌ای را به همراه دارد. به دلیل کاربردهای گسترده نانو ذرات مغناطیسی در بیوتکنولوژی، زیست پزشکی، علوم مواد، مهندسی و محیط‌زیست، توجه زیادی به سنتز انواع مختلف  آن‌ها شده است. نانو ذرات مغناطیسی گروهی از مواد هستند که با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی از خود واکنش نشان می‌دهند. در این مطلب به بررسی انواع نانوذرات مغناطیسی می پردازیم.

نانوذرات مغناطیسی

کاربرد نانو ذرات مغناطیسی

استفاده واقعی از مواد نانو ساختار در علوم زیستی در حال حاضر غیرمعمول است. بااین‌حال، خواص عالی این مواد آینده بسیار امیدوارکننده‌ای را برای استفاده از آن‌ها در این زمینه فراهم می‌کند. این دسته از مواد را می‌توان به چهار دسته‌ی اصلی فریت ها، فریت ها با پوسته، فلزات و فلزات با پوسته دسته‌بندی کرد.

فریت

نانو ذرات فریتی معمول‌ترین نوع نانو ذرات مغناطیسی تا به امروز هستند. زمانی که نانو ذرات مغناطیسی از اندازه ۱۲۸ نانومتر کوچک‌تر می‌شوند ویژگی سوپر پارامغناطیسی از خود نشان داده و مانع آگلومره شدن ( توده‌ای شدن) آن‌ها می‌گردد و رفتاری مغناطیسی تنها در حضور یک میدان مغناطیسی خارجی دارند.

فریت با پوسته

سطح یک نانوذره‌ی مگنتیتی یا مگهمایتی خنثی بوده و پیوندهای کووالانسی قوی با مولکول‌های عامل دار شده ندارند. به‌هرحال برهمکنش نانو ذرات مغناطیسی می‌تواند به‌واسطه‌ی پوشش یک‌لایه‌ی سیلیکا بروی سطح اش بهبود یابد. پوسته‌ی سیلیکا به‌سادگی با گروه‌های عاملی قادر به پیوند است. علاوه بر این، برخی از مولکول‌های رنگ فلورسنت می‌توانند پیوندهای کووالانسی با پوسته ی سیلیکای عامل دار شده داشته باشند.

نانوذرات مغناطیسی پوسته هسته

فلزات

نانو ذرات فلزی به دلیل گشتاور مغناطیسی بالاتر ممکن است برای برخی از کاربردهای فنی مفید باشند درحالی‌که اکسیدها (ماگمیت ، مگنتیت) برای کاربردهای زیست پزشکی کاربرد دارند. نانو ذرات فلزی می‌توانند اندازه ای کوچک‌تر از نمونه‌های اکسیدی داشته باشند. البته امکان اکسید شدن آن ها با سرعت بالا وجود دارد و واکنش‌های ناخواسته‌ی زیادی ممکن است داشته باشند. بنابراین مدیریت آن‌ها دشوار است. تشکیل کلوئید برای ذرات فلزی نیز بسیار چالش‌برانگیز است.

فلزات با پوسته

هسته‌ی فلزی نانو ذرات مغناطیسی با اکسیداسیون سطح، سورفکتانت ها، پلیمرها و برخی فلزات غیرفعال می‌شود. در محیط اکسیژن نانو ذرات کبالت یک‌لایه اکسید کبالت ضد فرومغناطیس در سطح نانو ذرات تشکیل می‌دهند. نانو ذرات با هسته مغناطیسی متشکل از آهن اولیه یا کبالت با پوسته غیر واکنشی از گرافن اخیراً سنتز شده‌اند. مزیت این ذره نسبت به فریت یا نانو ذرات فلزی بدون پوسته عبارت‌اند از:

    • مغناطیسی شدن بالاتر
  • پایداری بیشتر در محلول‌های اسیدی و بازی و هم‌چنین محلول‌های آلی

کاربردهای نانو ذرات مغناطیسی

کاربردهای صنعتی نانو ذرات مغناطیسی طیف وسیعی از رسانه‌های ضبط مغناطیسی و کاربردهای پزشکی را پوشش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال یکی از مواد ضروری برای رزونانس مغناطیسی و درمان سرطان است. کاربردهای مختلف از این ذرات نیاز به نانو ذرات مغناطیسی با خواص متفاوت دارد مثلاً در برنامه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها، ذرات باید دارای حالت مغناطیسی پایدار و قابل‌تغییر باشند. برای مصارف زیست پزشکی، استفاده از ذراتی که رفتار فوق پارامغناطیسی را در دمای اتاق نشان می‌دهند، ترجیح داده می‌شود. علاوه بر این، کاربردهای درمانی و زیست‌شناسی و تشخیص پزشکی مستلزم پایداری ذرات مغناطیسی در آب در pH 7 و در یک محیط فیزیولوژیکی است. برخی کاربردهای نانو ذرات مغناطیسی در ادامه به‌اختصار توضیح داده می‌شود:

تصویربرداری تشدید مغناطیسی

تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا به‌اختصار MRI دستگاهی است که برای تشخیص سرطان و سایر آسیب‌ها استفاده می‌شود. برخلاف سایر روش‌های تصویربرداری ، MRI نیازی به استفاده از تابش یونیزه کننده برای بافت های تصویر ندارد بلکه از ویژگی مغناطیسی پروتون‌ها برای ایجاد تصویر استفاده می‌کند. در شرایط عادی ، پروتون‌ها به‌طور تصادفی جهت‌گیری کرده و هیچ گشتاور مغناطیسی کلی تولید نمی‌کنند. هنگامی‌که دستگاه MRI میدان مغناطیسی اولیه را تولید کرد ، پروتون‌ها یا خود را موازی یا ضد موازی میدان مغناطیسی اولیه قرار می‌دهند.

دستگاه MRI

هایپرترمی مغناطیسی

هایپرترمی مغناطیسی اصطلاحی است که برای توصیف تولید گرما توسط نانو ذرات مغناطیسی در پاسخ به استفاده از میدان مغناطیسی متناوب خارجی به‌کاربرده می‌شود. عروق توموری دارای ویژگی‌های آناتومیکی و بیوشیمیایی متمایزی هستند که ناشی از فقدان پرفیوژن کافی است که منجر به ایجاد هیپوکسی و اسیدوز می‌شود و سلول‌های سرطانی را از نظر حرارتی حساس می‌کند. رشد تومور را می‌توان با حرارت دادن سلول‌ها به دمای 40 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه یا بیشتر متوقف کرد. بااین‌حال ، افزایش دمای کل بدن بدون افزایش عوارض جانبی بیوشیمیایی دشوار است. پس با استفاده از این ویژگی نانو ذرات مغناطیسی می‌توان برای درمان و کمک به بیماران سرطانی استفاده کرد.

کاربرد نانوذرات مغناطیسی برای از بین بردن سلول های سرطانی

در پایان

انواع مختلف نانو ذرات مغناطیس در دنیا تولید و یا در حال تولید هستند. در حال حاضر در کشور ما نیز اغلب این مواد به مرحله‌ی تولید انبوه رسیده‌اند و می‌توان انواع مختلف آن را از شرکت‌های فعال در این حوزه خریداری کرد. نظر شما درباره نانوذرات مغناطیسی چیست؟ آیا تابه حال برای خرید این مواد دچار مشکل شده اید؟‌ به چه اطلاعاتی درباره این نانوذرات نیاز دارید؟ لطفا ما را در جریان نظراتتان قرار دهید.

شما نیز اگر تامین کننده اسید نانو ذرات مغناطیسی هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید