امروز 8 اردیبهشت 1403 20:52

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 8 اردیبهشت 1403 20:52

ترازو صنعتی و فروشگاهی

راهنمای خرید ترازو صنعتی و فروشگاهی

همه ی ما می دانیم که ترازو وسیله ای برای اندازه گیری وزن اجسام است. ترازوها برای اهداف مختلفی طراحی شده اند. به عنوان مثال ترازوهای آشپزخانه برای اندازه گیری مقدارهای مشخص مواد غذایی که معمولا تا ۲ کیلوگرم قابلیت وزن کردن دارند. یا ترازوهای معمولی و ساده که برای تعیین وزن افراد در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بازار انواع مختلف ترازو وجود دارد که ممکن است هر فردی را برای خرید ترازو صنعتی، فروشگاهی و… دچار مشکل کند. در ادامه به بررسی انواع مختلف ترازو از نوع ترازو صنعتی، ترازو فروشگاهی و… می پردازیم تا راحت تر بتوانید ترازوی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

ترازو صنعتی

ترازو صنعتی وسیله ای برای وزن کردن در محیط های صنعتی است. این نوع ترازوها در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین باید بدنه ای محکم و مقاوم داشته باشند. جنس بدنه در این نوع ترازو از استیل یا فولاد است. زیرا ممکن است دستگاه به طور مداوم در معرض رطوبت و گرد و غبار باشد. پس نیاز به تمیز کردن دایمی دارد. صفحه ی کیبورد، نمایشگر و سینی توزین ضد زنگ و مقاوم در برابر رطوبت هستند. با نفوذ آب به دستگاه، قطعات داخلی آسیب دیده و دستگاه از کار خواهد افتاد. خرید ترازو صنعتی به دلیل تولید آن ها در مدل های مختلفی اندکی مشکل است. این ترازوها به دلیل مقاومت، استحکام و طول عمر زیاد طرفداران زیادی دارند. ترازوهای صنعتی براساس نوع عملکرد به دو دسته طبقه بندی می شوند:

  • ترازو کارگاهی

ترازوهای کارگاهی قادر به وزن کردن تا سقف ۳۰، ۵۰ و ۷۰ کیلوگرم بوده و به دو شکل علمک دار و بدون علمک در بازار عرضه می گردند. از این ترازوها در محیط هایی با سختی کار بالا مانند کارگاه ها، کارخانه ها و… استفاده می شود. از جمله سازندگان این دستگاه عباتند از: صنایع پند، کمپانی AND‌ ژاپن، کمپانی آدام انگلستان، کمپانی ساترو و…

ترازوهای صنعتی

  • ترازو آزمایشگاهی صنعتی

این ترازوها علاوه بر مقاومت و استحکام بالا، از دقت بیشتری نسبت به نوع کارگاهی برخوردار هستند. بیشینه مقدار وزن قابل تحمل برای آن ها از ترازوهای کارگاهی کمتر بوده و اندازه کوچک تری دارند. ترازوی آزمایشگاهی صنعتی قادر به وزن کردن تا حداکثر ۵، ۱۰ و یا ۱۵ کیلوگرم هستند. کاربرد این ترازوها در کارخانه های رنگ، نساجی، تولید ابزار آلات و… است. از جمله سازندگان این ترازوهای می توان به کمپانی AND‌ ژاپن، کمپانی آدام انگلستان، اشاره کرد.

ترازو طلافروشی

ترازوی طلافروشی یا ترازوی زرگری برای توزین مواد با ارزشی مانند طلا مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل باید از دقت بالایی برخوردار باشد. این ترازوها نیز در مدل های مختلفی تولید و روانه ی بازار می شوند. دقت در ترازوهای طلا فروشی گاهی تا یک ده هزارم است. زیرا هر گونه اشتباهی در اندازه گیری وزن طلای مورد نظر منجر به ضرر رسیدن به مشتری یا فروشنده می شود. پس همه چیز باید دقیق باشد! ترازوهایی که زرگران از آن ها استفاده می کنند به دو نوع سنتی و دیجیتال دسته بندی می شوند.

  • ترازو سنتی

اگرچه امروزه این ترازوها در مغازه ها و فروشگاه های طلافروشی مدرن دیده نمی شود اما هنوز نیز زرگرهای قدیمی از آن ها استفاده می کنند. این ترازوها همان ترازوهای دوکفه قدیمی هستند که با استفاده از وزنه های چند سوتی تا چند گرمی عملیات توزین را انجام می دهند. البته دقت در این ترازوها نسبت به نوع دیجیتال خیلی کمتر است و با توجه به افزایش هر روزه قیمت طلا استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

  • ترازو دیجیتال

نسل جدید ترازوهای طلافروشی، ترازوهای دیجیتال است که قابلیت اندازه گیری از ۶۰۰ گرم تا ۶ کیلوگرم را دارد. این ترازوها علاوه بر انجام عملیات توزین قادر به تبدیل واحدهایی مانند گرم به مثقال و یا گرم با انس طلا و قیراط با سرعت و دقت بالایی هستند. هم چنین، با وصل کردن آن ها به رایانه زرگرها می توانند فاکتور صادر و چاپ کرده و حساب وکتاب خود را به راحتی انجام دهند. برندهای مختلفی برای ترازو دیجیتال وجود دارد که یکی از شاخص ترین آن ها  ترازوی ژاپنی AND و ترازو متلر تولدو است. البته ترازوهای کیا نیز ترازوهای خوبی هستند که قیمت پایین تری دارند اما برای کارهای سبک و کوچک پیشنهاد می شود.

ترازوی طلافروشی

ترازو فروشگاهی

ترازوهای فروشگاهی همان گونه که از نام آن ها نیز مشخص است در فروشگاه ها برای توزین کالاها به کار برده می شود. به عنوان مثال در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیری یا شیرینی فروشی ها، قصابی ها و… امروزه ترازوی فروشگاهی در انواع و اقسام ظواهر با قابلیت‌های مختلف، به مهم‌ترین بخش فرآیند خرید و فروش در تمام فروشگاه‌ها تبدیل شده است. این ترازوها یکی از پرفروش ترین ترازوها است. این ترازوها را می توان به دو دسته ی ساده و پیشرفته دسته بندی کرد.

ترازوهای ساده شامل یک بدنه، صفحه کلید و نمایشگر، سینی و لودسل هستند. اما ترازوهای پیشرفته اما ترازوهای پیشرفته دارای توانایی‌های مختلفی هستند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به دارا بودن چاپگر (جهت چاپ و صدور فاکتور و بارکد بر روی کاغذ یا لیبل)، ثبت ساعت و تاریخ روی فاکتور فروش، توانایی پاسخ‌گویی هم‌زمان به چند مشتری، قابلیت اتصال به رایانه، صندوق پول، کارت‌خوان و… اشاره کرد.

ترازوی فروشگاهی

انواع مختلف ترازو در فروشگاه های قابل خریداری است و با پیشرفت تکنولوژی همواره مدل های مختلفی در حال عرضه هستند. در سایت و اپلیکیشن تموک امکان خرید ترازو صنعتی، فروشگاهی، طلافروشی و… امکان پذیر است پس ترازوی خود را به راحتی خریداری نمایید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید