امروز 21 اردیبهشت 1403 22:58

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 22:58

خرید عمده گلیسیرین صنعتی در ایران

مواد شیمیایی نقش اصلی در صنایع امروز بازی می‌کنند از صنعت مواد غذایی تا صنعت نفت و پتروشیمی. یکی از مواد مهمی که سال‌ها است در صنایع حضور دارد و از آن استفاده می‌شود، گلیسیرین است. در این مطلب به بررسی ساختار، ویژگی‌ها و کاربردهای گلیسیرین می‌پردازیم. هم چنین در پایان نیز راهی آسان برای خرید و فروش عمده گلیسیرین صنعتی معرفی خواهیم کرد.

گلیسیرین

این ماده‌ی شیمیایی از نظر ظاهری مایعی بی‌رنگ و چسبناک بوده و طعمی شیرین دارد. گلیسیرین از خانواده‌ی الکل و از ترکیبات آلی با فرمول شیمیایی HOCH2CHOHCH2OH است. تا سال ۱۹۴۸ گلیسیرین به‌عنوان محصول جانبی ناشی از ساخت صابون از چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و گیاهی به‌حساب می‌آمد. امروزه گلیسیرین با استفاده از فرآیندهای سنتز نیز تولید می‌گردد. در آن زمان گلیسیرین اصطلاحی بوده که به موادی با بیش از ۹۵ درصد گلیسیرین داده می‌شد. گلیسیرین دارای سه گروه هیدروکسیل است که باعث حلالیت آن در آب و الکل می‌شود ولی در بیشتر حلال‌ها مانند اتر و اتیل استات به‌طور جزئی حل می‌شود.  گلیسیرین‌ها در دو گرید خوراکی و صنعتی در بازار عرضه می‌شود.

گلیسیرین

روش‌های تولید گلیسیرین

گلیسیرین از طریق سه منبع به دست می‌آید:

  • منبع گیاهی:‌ گلیسیرین در گیاهان سرشار از چربی‌های تری گلیسیرید به دست می‌آید مانند روغن نخل، روغن هسته خرما و روغن نارگیل. برای دستیابی به گلیسیرین این گیاهان چرب تحت‌فشار یا واکنش با بازهای قوی تولید می‌شود. بنابراین اسید چرب جدا شده و با آب مخلوط می‌گردد. محصول نهایی مایعی بی‌بو با طعمی شیرین است. در حقیقت گلیسیرین گیاهی از لیپیدهای گیاهی که به‌صورت تری گلیسیرید ذخیره می‌شود، به دست می‌آید. تری گلیسیرید گیاهی اغلب به خاطر زنجیره‌های اسید چرب از تری گلیسیرید حیوانی متفاوت هستند.
  • منبع حیوانی: این ماده محصولی جانبی از چربی حیوانی است و از تری گلیسیریدهای حیوانی به دست می‌آید. در این روش چربی حیوانی با هیدروکسید سدیم وارد واکنش شده و در طی واکنش صابونی‌شدن، این ماده به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود.
  • سنتز: برای سنتز گلیسیرین از واکنش پروپن استفاده می‌کنند. پروپیلن از طریق قند عصاره نیشکر یا ذرت و یا از تقطیر نفت به دست می‌آید. نتیجه افزودن کلر و هیدرولیز کردن، تری کلروپروپان است. این محصول خلوص بالایی داشته و به همین دلیل از آن برای ساخت دارو و بیوتکنولوژی استفاده می‌کنند.

کاربردها گلیسیرین در صنعت

آرایشی و بهداشتی

استفاده از این ماده برای سلامت پوست و مو از قدمت زیادی برخوردار است. مادربزرگ‌های ما همواره این ماده را برای حفظ شادابی پوست و مو در طاقچه‌های خود داشتند. این ماده به دلیل داشتن ویژگی‌های نرم و مرطوب‌کنندگی از چین‌وچروک به‌طور مؤثری پیشگیری می‌کند. هم‌چنین این ماده رطوبت زیادی به پوست می‌رساند و سطح pH پوست را متعادل نگه می‌دارد. در صابون‌های شفاف معمولاً تا حدود 15 الی 20 درصد از آن وجود دارد و می‌توانند موجب مرطوب‌سازی پوست شوند. بنابراین لکه‌های پوستی کاهش می‌یابد و نرمی و درخشانی به پوست هدیه داده می‌شود. استفاده از آن برای افرادی با پوست خشک نیز توصیه می‌شود. زیرا درمانگری، برای از بین بردن زبری پوست است.

استفاده از گلیسیرین در صابون

صنایع غذایی

گلیسیرین ماده‌ای جایگزین به‌جای قند است و حدود ۶۰ درصد ساکاروز شیرینی دارد اما منجر به پوسیدگی دندان نمی‌شود. این ماده به‌عنوان شیرین‌کننده، حلال و روان کننده در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، نقش، ماده‌ای افزودنی را نیز دارد و در محصولاتی با چربی کم مانند کلوچه‌ها به کار برده می‌شود. صرف این ماده به‌عنوان یک افزودنی غذایی برای بزرگ‌سالان و کودکان کاملاً بی‌خطر بوده و غیر سمی است. حتی تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده اثرات مثبتی بروی غشاهای مخاطی اندام‌های مختلف دارد. از این ماده برای ساخت آدامس، شیرینی و شکلات، نوشابه‌های گازدار، ماکارونی و… استفاده می‌شود.

ضدیخ

یکی از پرکاربردترین مواد ضروری برای ضدیخ گلیسیرین است. این ماده مانند اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول یک ترکیب دو حلال غیر یونی است و پیوندهای هیدروژنی قوی با مولکول‌های آب تشکیل می‌دهد. این پیوند ها با پیوندهای هیدروژنی آب رقابت می‌کنند. این تعامل، تشکیل یخ را با مشکل روبه‌رو می‌کند. حداقل دمای انجماد این محلول در حدود 36- درجه فارنهایت (38- درجه سانتی‌گراد) مربوط به 70 درصد گلیسرول در آب است.

گلیسیرین و ضذیخ

شما نیز اگر تامین کننده مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

گلیسیرین در پزشکی و داروسازی نیز کاربرد دارد  مانند بهبود صاف کردن، فراهم آوردن روان کننده و به‌عنوان هیومکتنت مربوط می‌شود. در بیماری‌های پوستی مثل پوست خشک و ایکتیوز از گلیسیرین برای چرب و نرم کردن پوست استفاده شده و در ایمنوتراپی آلرژی‎زاها، شربت‌‌های سرفه، اکسیرها(خشک‌کننده زخم)، اکسپکتورانت، خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها، محصولات مراقبت پوستی، خمیر اصلاح، محصولات مراقبت مو، صابون‌ها و روان کننده‌هایی با پایه آب نیز یافت می‌شود. در قرص‌ها نیز به‌عنوان نگه‌دارنده دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد تا هم طعم بد دارو را بپوشاند و هم از رسیدن هوا به آن جلوگیری نماید. هم‌چنین از این ماده به‌عنوان محافظ گلبول‌های قرمز در برابر یخ‌زدگی نیز استفاده می‌کنند. یکی دیگر از استفاده‌های گلیسیرین به‌عنوان ملین در شیاف است و اگر به همراه آب‌میوه خورده شود این ماده شیمیایی قادر به کاهش فشار روی چشم می باشد.

در پایان

همواره خرید وفروش مواد شیمیایی از جمله خرید و فروش عمده گلیسیرین صنعتی چالشی برای متقاضیان این مواد است. یک روش آسان برای خرید و فروش عمده گلیسیرین صنعتی و اطلاع از آخرین قیمت این مواد در بازار استفاده از سایت و اپلیکیشن تموک می‌باشد. تموک برای کاربران فضایی ایجاد کرده است تا همه از فروشنده تا خریدار بتوانند به راحتی در آن به خرید و فروش عمده و جزئی بپردازند.

 امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود برای ما ارسال کنید.

شما نیز اگر تامین کننده گلیسیرین هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید