امروز 31 اردیبهشت 1403 11:26

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 31 اردیبهشت 1403 11:26

کف ساز ها و تاثیر آنها در فرآیند فلوتاسیون

کف ساز ها (Frothing Agents):

کف ساز ها در مواد شیمیایی و یا در واقع کف ساز ها در فلوتاسیون باعث پایدار شدن حباب هوا با کم کردن کشش سطحی آب می شوند. بعبارتی به منظور ایجاد پایداری کف در فلوتاسیون و جلوگیری از به هم پیوستن حباب های ریز و تشکیل حباب های درشت از کف ساز ها استفاده می شود.

در فرآیند فلوتاسیون حباب های ایجاد شده توسط هوای ورودی فقط می توانند به کانی هایی بچسبند. که تا اندازه ای آب گریز (Hydrophobic) باشند. برای آب گریز کردن ذرات باید از کلکتورها استفاده کنیم.

فاز کف، نقش مهمی در بازیابی کانی‌ها و عیار کنسانتره تولیدی در ماشین‌های فلوتاسیون دارد. بعبارتی کف ساز ها در مواد شیمیایی نقش بسزایی در استخراج کانی ها دارند.

ساختار کف سازها:

کف سازها دارای یک سر قطبی و یک سر غیر قطبی می باشند. سر قطبی کف ساز با آب ترکیب شده و سر غیرقطبی به حباب هوا متصل می شود. در نتیجه دور حباب های هوا با مولکول های کفساز احاطه شده، کشش سطحی بین مولکول آب و هوا کاهش می یابد. و حباب ها پایدار می شوند.

عمل ایجاد کف در مایعات خالص کار دشواری است. حباب های متصاعد شده به محض رسیدن به سطح مایع، پاره می شوند. از این جهت وجود موادی که خاصیت فعال کننده ای برای سطح مرزی داشته باشند. مسئله مهمی در تولید کف در فلوتاسیون می باشد. و اینکه حباب هوا از طریق قشر نازکی توسط عامل مذکور، در نهایت بتواند در سطح مایع ظاهر شود. از اهمیت خاصی برخوردار است.

این قشر نازک که گروه قطبی آن به طرف مایع و گروه غیر قطبی آن به طرف گاز قرار می گیرد. از یک طرف از تمرکز آنی حباب ها جلوگیری بعمل می آورد. و از طرف دیگر جدار الاستیکی به خود گرفته و در مقابل عوامل خارجی مقاومت می کند. که در نتیجه حباب های کوچک ثبات آن ها بیشتر است، تولید می گردد.

به طور کلی می توان گفت که کف ساز ها ترکیبات قطبی و غیر قطبی هستند. که خاصیت آن ها در فصل مشترک فاز مایع و جامد زیاد بوده و باعث جذب کانی های آب گریز می شوند.

تاثیر غلظت کف سازها در فلوتاسیون

اندازه و شکل حباب تولید شده تحت تاثیر غلظت کف ساز هستند. بطوری که کاهش یا افزایش غلظت کف ساز، کف هایی یا ساختار متفاوت تولید می کند. افزایش کف ساز در کف های کم عمق، بیشتر سبب افزایش تحریک پذیری کف می شود. که نتیجه آن کاهش اندازه حباب ها در سطح کف، افزایش شدت جریان جامد، آب کنسانتره و بازیابی، در مقابل کاهش عیار و توزیع نسبتاً کم اندازه حباب ها می شود. این حالت می تواند به دلیل کم بار بودن حباب ها باشد. که سبب تحرک بیشتر آنها در سطح کف نیز می شود. افزایش کف ساز باعث نزدیک شدن شکل حباب ها به حالت کروی می شود. ( به عبارت دیگر ضریب گردی حباب ها به یک نزدیک می شود.)

تاثیر عمق کف در فلوتاسیون

تاثیر عمق کف یکی از فاکتور های مهم در تغییر ساختار کف است. بطوری که بصورت مستقیم روی زمان ماندن حباب و ذرات متصل به آن ها در فاز کف مربوط است. با افزایش عمق کف، توزیع اندازه حباب ها در سطح کف افزایش یافته (بدلیل ادغامشدگی حباب ها) و کف حالت کم تحرک به خود گرفته است. لذا عیار افزایش یافته و در حالتی که عمق کف کاهش یابد شرایط عکس همچون حالت قبل شده است.

با تغییر مواد شیمیایی بخصوص کف ساز، سرعت هوادهی ، عمق کف و درصد جامد خوراک می توان کف های گوناگونی تولید کرد. که به لحاظ ساختار ظاهری ( اندازه و شکل حباب ها) باهم فرق دارند. با تغییر عمق کف می توان عیار کف را نیز تغییر داد. در عمق های زیاد از کف، اندازه حباب ها و میزان کشیدگی آن ها ( از حالت کرویت به حالت های چند ضلعی یا بیضی شکل) در ساختار ظاهری کف در مقایسه با عمق کمتر، بزرگتر و عیار نیز بیشتر است. زیرا ساختار کف، کم تحرک و چسبنده شده است.

افزایش مقدار کف ساز ها در فلوتاسیون و سرعت هوادهی در کف های کم عمق، بیشتر سبب افزایش تحریک پذیری کف می شود. که نتیجه آن، کاهش اندازه حباب ها در کف، افزایش شدت جریان جامد و آب کنسانتره است. و در نهایت باعث افزایش بازیابی و کاهش عیار کف می گردد. این حالت می تواند بدلیل کم بار بودن حباب ها باشد. که سبب تحریک بیشتر آنها در کف شده است. با افزایش کفساز، شکل حباب ها به حالت کروی نزدیک تر شده که گویای تاثیر بارز تر کف ساز نسبت به سرعت هوادهی روی ساختار کف است.

تاثیر هوادهی در فلوتاسیون

افزایش سرعت هوادهی سبب افزایش بازیابی و کاهش عیار کف می شود. که دلالت بر افزایش سرعت بالا رفتن حباب ها و کاهش زمان ماندن آنها در فاز کف است. در عمق های زیاد از کف اندازه حباب ها و میزان کشیدگی آن ها در ساختار کف در مقایسه با عمق کمتر، بزرگتر و عیار نیز بیشتر است.

انواع کف ساز ها

روغن کاج این کف ساز تا حدودی خاصیت کلکتوری دارد و جذب سطح کانی می شود.

روغن اوکالیپتوس

اسید کریزیلیک علاوه بر خاصیت کف سازی خاصیت کلکتوری بالایی دارد.

روغن هایی که از تقطیر ذغال چوب بدست می آیند.

متیل ایزو بوتیل کربونیل (MIBC) یک کف ساز مصنوعی است که خاصیت کلکتوری ندارد.

شما نیز اگر تامین کننده کف ساز و سایر مواد شیمیایی هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید