امروز 17 اردیبهشت 1403 03:08

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 03:08

روغن حیوانی مضر یا مفید؟؟؟

روغن حیوانی مضر یا مفید؟؟؟

در گذشته از چربی حیوانات به‌عنوان روغن برای مصارف مختلف استفاده می‌شد. مادربزرگ‌های ما با آب‌کردن چربی‌های حیوانی روغن مایع تولید می‌کردند و از آن برای سرخ کردن برخی مواد غذایی بهره می‌بردند و روغن به‌صورت صنعتی تولید نمی‌شد. با افزایش جمعیت و نیاز افراد به همه‌ی محصولات غذایی ازجمله روغن بیشتر شد و روغن‌های حیوانی دیگر پاسخگوی نیاز همه نبود. در  این میان نسل جدیدی از روغن‌ها به نام روغن‌های جامد و پس‌ازآن روغن‌های مایع به‌صورت صنعتی وارد بازار شدند.

 روغن جامد

امروزه افراد اهمیت زیادی به‌سلامت خود می‌دهند و به دنبال فراهم آوردن مواد غذایی سالم هستند. برخی بر این باورند که این روغن ها  که در قدیم استفاده می‌شد، مضرات کمتری نسبت به روغن‌های صنعتی امروزی دارد. آیا این باور درست است؟؟؟؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

نقش چربی در بدن

چربی در بدن نقش تأثیرگذاری دارد زیرا در همه سلول‌ها و بافت‌های بدن چربی وجود دارد. علاوه بر آن، چربی نقش محافظت از اندام‌های بدن را نیز به عهده دارد. هم‌چنین، یک منبع انرژی غنی در بدن هستند. اگرچه چربی ممکن است مضرات زیادی داشته باشد اما مصرف متناسب آن برای بدن مفید است.

چربی‌ها منبع اسیدهای چرب ضروری‌اند که بدن به‌طور طبیعی آن‌ها را تولید نمی‌کند مانند اسید لینولئیک و اسید لینولنیک.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم چربی‌ها تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها است که کنترل‌کننده‌ی همه‌چیز در بدن هستند.

با حذف چربی‌ها بدن ما قادر به استفاده از ویتامین‌های E، D، A و K که محلول در چربی هستند نخواهد بود و بدن ما دچار مشکل می‌شود.

این ویتامین‌ها از ویتامین‌های مهم و کاربردی در رشد و ترمیم سلولی است.

انسان‌ها همواره باید مقداری چربی ذخیره‌شده در بدن خود داشته باشند تا در مواقع ضروری زمانی که مواد غذایی در دسترس نیستند از آن‌ها استفاده شود و اعمال حیاتی بدن متوقف نشود.

بنابراین به‌طور خلاصه مزایای چربی‌ها عبارت‌اند از:

  • محافظت از اندام‌ها
  • تأمین انرژی
  • استفاده از ویتامین‌ها
  • ساخت هورمون و آنزیم
  • ذخیره انرژی

روغن حیوانی

روغن حیوانی روغنی است که از چربی شیر حیواناتی مانند گاو، گوسفند و بز گرفته می‌شود. هم‌چنین پیه و دنبه نیز با نام روغن حیوانی شناخته می‌شود. به‌طورکلی همه روغن‌های گیاهی و حیوانی از اسیدهای چرب متفاوتی تشکیل‌شده‌اند و از این جهت با یکدیگر متفاوت هستند.

مزایای

این روغن حاوی مواد مغذی موردنیاز بدن است و دارای خواص ضدویروسی، ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. علاوه بر آن، با خوردن این روغن عملکرد سیستم ایمنی تقویت می‌شود و ویتامین‌های ضروری بدن را تأمین می‌کند. مواد جامد و ناخالصی‌های شیر در آن حذف‌شده، بنابراین ایجاد آلرژی در افرادی که نسبت به لاکتوز و پروتئین‌های شیر حساس هستند نمی‌کند. می‌تواند به حفظ و زیبایی پوست کمک کند. نگهداری از این روغن آسان است و برای مدت‌زمان طولانی خارج از یخچال سالم باقی می‌ماند.

این روغن‌ها غیرتراریخته اند  در برابر گرما مقاوم است و می‌تواند تا حدود دویست و پنجاه درجه مقاومت کند.

معایب 

این روغن‌ها حاوی کلسترول هستند (درصورتی‌که روغن‌های گیاهی فاقد آن هستند) و در این میان کلسترول روغن حیوانی گوسفندی بیشتر است.

این روغن حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند. افرادی که اضافه‌وزن، بیماری‌های قلبی، کلیوی و مشکلات معده دارند بهتر است از کره حیوانی استفاده نکنند. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل یرقان یا آن‌هایی که ناراحتی شکمی دارند نیز باید از روغن حیوانی اجتناب کنند چون ممکن است منجر به مشکلات عمده اندام‌ها شود.

روغن کرمانشاهی همان روغن حیوانی است؟

روغن کرمانشاهی همان روغن حیوانی است و تمام ویژگی‌های آن رادار است اما به دلیل کیفیت بالای این روغن حیوانی در آن منطقه به روغن کرمانشاهی معروف شده است. تاریخچه این روغن به چندین هزار سال قبل در اطراف شهر کرمانشاه و شهر بیستون برمی‌گردد. روغن حیوانی کرمانشاهی یک‌بار در میانه فصل بهار و یک‌بار در اواسط فصل پاییز توسط دامداران تولید می‌شود. روغنی که در فصل بهار تهیه‌شده به دلیل اینکه دام از مراتع سرسبز بهاری تغذیه کرده است، طعم و عطر بهتری دارد. طریقه تهیه سنتی آن این‌گونه است که ماست را دوغ کرده و درون مشک می‌ریزند و آن‌قدر تکان می‌دهند که گویچه‌های روغنی به‌صورت کره به یکدیگر می‌چسبند. کره را از دوغ جدا کرده و آن‌قدر حرارت می‌دهند تا آب‌کره تبخیر و به 0.2 درصد و چربی‌اش به 99.8 درصد برسد.

در پایان

روغن حیوانی عطروطعم منحصربه‌فردی دارد اما دارای مقدار چربی زیادی خالص است و مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند برای بدن مضر و تأثیرات منفی داشته باشد. روغن حیوانی نیز مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری باید در حد معمول مصرف شود.

شما می‌توانید روغن‌های حیوانی باکیفیت خود را در سایت یا اپلیکیشن تموک به فروش برسانید یا اگر عاشق طعم و عطر روغن حیوانی هستید آن را در سایت یا اپلیکیشن تموک تهیه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید