امروز 21 اردیبهشت 1403 10:54

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 10:54

چوب مناسب برای ساخت مبلمان چوبی

۴ نوع چوب مناسب برای ساخت مبلمان چوبی

یکی از وسایلی که امروزه در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود، مبلمان است. مبلمان از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که بخش اصلی آن چوب می باشد. اما این سؤال ممکن است مطرح شود که در ساخت مبلمان چه چوب یا چوب‌هایی استفاده می‌شود؟ چوب مناسب برای ساخت مبلمان چوبی چیست؟ بهترین چوب برای ساخت مبلمان چیست؟ و سؤالاتی با این موضوع‌ها!

بنابراین برای خرید و انتخاب مبلمان نیاز است که اطلاعاتی راجع به انواع چوب و ویژگی هر کدام داشته باشیم تا بتوانیم با خیالی آسوده مبلمان موردنظر خود را خریداری نماییم.

انواع چوب برای مبلمان چوبی

چوبی که در ساخت بدنه مبل به کار می‌رود باید مرغوب بوده و از استحکام خوبی برخوردار باشد. در ادامه متداول‌ترین و کاربردی‌ترین چوب‌ها که مناسب برای ساخت مبلمان چوبی هستند را معرفی می‌کنیم.

چوب روس

چوب روس یکی از متداول‌ترین چوب‌هایی است که بیشتر برای کلاف داخلی مبلمان استفاده می‌شود. همان‌گونه که از نام این چوب نیز مشخص است از کشور روسیه به ایران وارد می‌شود و جزء چوب‌های وارداتی است. چوب روس مربوط به درخت خاصی نیست و هر نوع الوار یا چوبی که از کشور روس وارد می‌شود به نام چوب روس شناخته می‌گردد. چوب‌های روس سفید رنگ هستند و در گروه چوب‌های سفید قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های مهم این چوب می‌توان به استحکام آن اشاره کرد. بنابراین طول عمر مبلمان ساخته‌شده از این چوب طولانی خواهد بود. هم‌چنین ترک‌خوردگی این نوع چوب پس از خشک شدن کمتر اتفاق می‌افتد. اما درکنار ویژگی‌های مثبت، معایبی هم وجود دارد مانند نرم‌ بودن چوب روس که ممکن است با ضربه خوردن آسیب ببیند و دچار خراش یا فرورفتگی بشود. هم‌چنین چوب‌های روس مکان مناسبی برای لانه‌ی برخی از حشرات به‌ویژه در مناطق مرطوب است. علاوه بر آن، مکان مناسبی برای رشد قارچ‌ها نیز می‌تواند باشد که منجر به ایجاد لکه‌های آبی و قرمز بر روی چوب می شود!

چوب روس

چوب گردو

چوب درخت گردو از ارزشمندترین چوب‌های موجود در ایران است و قیمت بالایی نیز دارد. این چوب سختی و استحکام بالایی داشته و کار کردن با آن برای نجاران مشکل است. این چوب در برابر رطوبت مقاوم است و الیاف آن در محیط‌های مرطوب از هم جدا نمی‌شوند. درگذشته، چوب گردو بیشتر به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شده است اما امروزه در صنعت مبلمان کاربرد زیادی پیدا کرده است. با وجود آن‌که این چوب از استحکام بالایی برخوردار است اما وزن به نسبت سبکی دارد. عمر بالای این چوب از دیگر ویژگی‌های مهم آن است. این چوب با گذشت زمان سالم باقی می ماند. چوب گردو نیز مانند چوب روس پس از خشک شدن دچار ترک نمی‌شود. نکته‌ای دیگر این‌که چوب گردو با سن جوان به رنگ سفید است و با افزایش سن درخت رنگ چوب به سمت قهوه‌ای و مشکی می‌رود. چوب درخت گردو با سن بیشتر باکیفیت بالاتری داشته و رنگ جذاب‌تری نیز دارد. این چوب نه‌تنها در مبلمان بلکه در انواع میزها، کتابخانه‌ها و کلاً اکسسوری های چوبی کاربرد دارد.

چوب گردو و مبلمان چوبی

چوب راش

چوب راش یکی از متداول‌ترین چوب‌های مورد استفاده برای مبلمان است و منبت‌کاری بروی آن‌ها (برخلاف چوب گردو) به‌راحتی انجام می‌شود. در دنیا گونه‌های مختلفی از چوب راش وجود دارد. در مناطق شمال کشور عزیزمان نیز درخت راش می روید. در بازارهای  ایران دو نوع از این چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد: راش ایران و راش گرجستان. راش ایران از کیفیت و استحکام بیشتری برخوردار است. بهترین راش‌های ایران در ارتفاع مین بند می‌رویند. این چوب‌ها مناسب‌ترین چوب برای نجاری هستند. از ویژگی‌های این چوب عدم ترک‌خوردگی پس از خشک شدن است. چوب راش در مقایسه با چوب گردو نرم‌تر و منعطف‌تر است و می‌تواند انتخاب خوبی برای ساخت مبلمان باشد.

چوب راش

چوب بلوط

یکی از چوب‌هایی که برای ساخت مبلمان چوبی مناسب است، چوب بلوط است. درخت بلوط نیز مانند درخت راش در بخش‌های زیادی از دنیا می‌روید. انواع مختلفی درخت بلوط وجود دارد مانند بلوط قرمز، بلوط سفید و بلوط ایرانی. چوب بلوط به‌راحتی خراب نمی‌شود و از بین نمی‌رود. چوب بلوط سرسخت است و از زیبایی چشم‌نوازی برخوردار می باشد. این چوب بادوام، درشت‌بافت،  نیمه سخت و نیمه سنگین است و در برابر سایش مقاوم است. از چوب بلوط نیز مانند چوب گردو در زمان‌های پیشین به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شده است. ظاهر این چوب به قدری زیبا است که در برای صنایع‌دستی نیز کاربرد دارد. اما از ویژگی‌های منفی چوب بلوط می‌توان به تغییر رنگ آن باگذشت زمان اشاره کرد. هم‌چنین این چوب ممکن است منجر به آلرژی مانند خارش چشم و دست گردد.

در پایان

علاوه بر چوب‌هایی که توضیح داده شد، چوب‌های دیگری نیز هستند که مناسب برای ساخت مبلمان چوبی‌اند. از میان چوب‌های توضیح داده شده می‌توان گفت بهترین چوب برای ساخت مبلمان، چوب گردو است که البته هزینه‌ی بالایی دارد.

این مطلب هم چنان ادامه دارد…

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید