برای اینکه بدانیم عرضه چیست؟ و بهتر با مفهوم آن آشنا شویم باید بگوییم. بطور کلی مقدار کالا و یا خدمتی برای فروش که با قیمت مشخص در دسترس خریدار باشد را گویند. و نقشی اصلی را در تعیین قیمت کالا در بازار ندارد بلکه تعیین کننده اصلی قیمت کالا بیشتر بر مبنای میزان تقاضا است.
عرضه Supply
همانطور که می دانید علم اقتصاد همواره با کلمات عرضه و تقاضا همراه بوده و خواهد بود. تقاضا میزان تمایل مصرف کنندگان را به کالا و خدامات در قیمتهای مختلف را نمایان میکند. اما عرضه است که جریان یک کالا و یا خدمت را برای برآوردن میزان تقاضا بیان میکند. مثلاً عرضه تخم مرغ تعیین کننده مقدار تخم مرغی است که تولید کنندگان یا فروشندگان حاضر هستند طی زمانی معین در بازار به فروش برسانند. البته به این نکته توجه داشته باشید که مقدار تخم مرغی که حاضرند بفروشند در واقع تمایل فروشنده به فروش آن در بازار می باشد. نه مقداری که عملا در بازار به فروش میرسد یا به واقع خریدار برای آن کالا پول پرداخت می کند. لذا ممکن است بین مقدار به فروش رفته و تمایل به فروش توسط عرضه کنندگان، تفاوت وجود داشته باشد.
عوامل مؤثر بر آن
از عوامل مهم و اصلی در عرضه کالا، قیمت است. وقتی قیمتها افزایش یابند عرضه کنندگان، کالاهای بیشتری را به بازار ارائه میدهند. البته کمی به فکر فرو رفته اید چون بازار ایران گره های نامشخصی دارد که کمی دور از ذهن و درک اقتصاد سالم قرار دارد.
یکی دیگر از عوامل مؤثر هزینه تولید، مالیات و یارانه است. به این صورت که با افزایش هزینه تولید و مالیات و کاهش یارانه عرضه کالا کاهش مییابد. همین طور بر عکس.
تکنولوژی، قیمت عوامل تولید، قیمت سایر کالاها، تعداد و اندازه تولیدکنندگان و انتظارات قیمتی نیز بر عرضه تولید اثر گذار می باشند.
تابع و منحنی عرضه
در علم ریاضیات به همه عوامل اثر گذار برعرضه، تابع عرضه گفته می شود. به منحنی آن هم به نمایش هندسی تابع عرضه گفته می شود که اولاً بجز قیمت خود کالا ، بقیه عوامل اثر گذار را ثابت فرض می کنیم و ثانیا از معکوس ریاضی تابع عرضه استفاده می شود. به عبارت دیگر به صورت نموداری در محور قیمت و مقدار نمایش داده میشود؛ به این معنی که مقادیر کالا را که تولیدکننده در قیمتهای مختلف در طی یک دوره زمانی معین مایل به تولید و یا فروش آن است تحت نمودار عرضه (با فرض ثابت بودن سایر عوامل که آن را تحت تاثیر قرار میدهند) نمایش داده میشود.
به بیانی دیگر این منحنی دارای سه ویژگی است.
اول اینکه صعودی است یعنی رابطه مثبت بین قیمت کالا و مقدار ارائه شده همان کالا وجود دارد. به واقع شیب صعودی نشانگر تشویق تولیدکنندگان به عرضه بیشتر کالا برای کسب قیمتهای بالاتر است.
دوم اینکه حداقل قیمتی را نشان می دهد که بابت عرضه کالا باید به بنگاه داد.
و سومین مورد این است که حداکثر مقدار را نشان می دهد که بنگاه مایل به عرضه می باشد.
حرکت روی منحنی و جابجایی آن
در این منحنی دو نوع تغییر داریم:
- حرکت روی منحنی عرضه که از تغییر در قیمت همان کالا ناشی می شود و در این صورت گفته میشود که مقدار عرضه تغییر کرده است اما خود تقاضا ثابت است
- جابجایی این منحنی از تغییر سایر عوامل موثر بر آن بجز قیمت همان کالا ناشی می شود.
به عنوان مثال اگر قیمت تخم مرغ بالا برود. به همان میزان مقدار عرضه تخم مرغ بالا خواهد رفت و بالعکس. (این مورد در بازار ایران کنونی صدق نمی کند)
اما دیگر عوامل مؤثر اگر تغییر کنند. موجب انتقال منحنی به طرف بالا یا پایین خواهند شد. مثلا اگر مالیات بر فروش روی تخم مرغ وضع شود. منحنی کالا به بالا منتقل خواهد شد و لذا باعث جابجایی منحنی در همان سطح قیمت قبلی می شود.
هرقدر منحنی پایین و در سمت راست نمودار قیمت – مقدار قرار بگیرد، بیشتر به نفع مصرف کننده است زیرا در قیمت پایین، کالای بیشتری نصیب او شده است.
قانون عرضه
قانونی درست که البته در ایران گاهاً مشاهده نمی شود!. این قانون می گوید هنگام افزایش سطح قیمتها تولید کننده یا فروشنده بر میزان تولید یا ارائه کالای خود را افزایش می دهد. (رابطه مثبت بین قیمت و مقدار عرضه).
منحنی عرضه عمودی
بعضی اوقات مشاهده می شود منحنی عمودی است. یعنی عرضه ثابت بوده و امکان افزایش آن در کوتاه مدت وجود ندارد. زیرا عوامل تولید مانند سرمایه و نیروی انسانی در کوتاه مدت ثابت هستند. در این مواقع قیمت و مقدار تقاضا اثری بر روی میزان عرضه نخواهد داشت. مانند مقدار زمین بر روی دنیا که همواره ثابت است. و قیمت بالاتر نمیتواند باعث شود که زمین بیشتری به وجود آید. و حتی اگر تقاضا کنندهای برای زمین نباشد. باز زمین وجود دارد. در این صورت کشش منحنی عمودی برابر با صفر خواهد بود.
بیان عام
اما در بیان عام عرضه رابطهی بین قیمت محصولات و خدمات و در دسترس بودن آنها در بازار است.
ما در تموک سعی کرده ایم در دسترس بودن را برای مصرف کننده گان فراهم کنیم. تا به این شکل با عرضه های بیشتری در بازار روبرو شوند.
اگر قیمتها بالا برود و بالا بماند. فروشندگان برای کسب سود، محصول را در مقادیر بیشتری برای فروش ارائه میکنند. عرضه به تقاضا و تغییرات قیمت بستگی دارد. و بهسرعت با این موارد سازگار میشود. ممکن است تغییرات تقاضا و قیمت فصلی، موقتی یا دائمی باشند و فروشنده باید عرضه را بر این اساس تنظیم کند.
نکته:
تغییرات عرضه به این دلیل اتفاق میافتند که قیمت محصولات توسط تأمینکننده تغییر میکند. البته که در ایران این به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز و نیز تصمیمات ناصحیح بخش هایی از اقتصاد خصولتی است.
زمانی که قیمت کالا پایین است. فقط تولیدکنندگانی سود میبرند که قیمت را پایین نگاه داشته اند. بنابراین، فقط آنها می توانند این محصول را تولید کنند. زمانی که قیمت بالا باشد، حتی تولیدکنندگان با قیمت بالا نیز سود میبرند. بنابراین، هرکسی قادر به تولید است.
چه عواملی بر میزان عرضه تأثیر گذارند؟
این عوامل میتوانند میزان عرضه را تحتتأثیر قرار دهند:
- توانایی تولید: توانایی تولید مقایسهی خروجی محصول و ورودی منبع است. در صورت افزایش تقاضای بازار، تولیدکنندگان برای تأمین عرضهی بیشتر، تولید را افزایش میدهند.
- هزینههای تولید: هزینههای تولید هزینههایی مانند مواد اولیه، حقوق و دست مزد کارمندان و نیز قیمت انرژی مانند آب، برق و گاز هستند. اگر هزینهی تولید بالا باشد، قیمت بازاری محصول افزایش مییابد. اگر بازار بتواند قیمتهای بالا را حفظ کند. عرضه افزایش پیدا میکند؛ در غیر این صورت، کاهش مییابد. این یعنی تولید کنندگان یا فروشندگان خرد نتوانسته اند. در برابر افزایش هزینه های تولید در بازار مقاومت کرده و در نتیجه حذف می شوند. متاسفانه در چند سال اخیر در ایران از این دست موارد زیاد بوده که خود باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کالا در بازار شده است.
- در دسترس بودن مواد: در دسترس بودن مواد اولیهی ارزانقیمت میتواند به افزایش تولید و عرضهی محصولات کمک کند. اگر مواد اولیه بهراحتی در دسترس نباشند. یا خیلی گران باشند، تولید کاهش مییابد و در نتیجه، عرضه به بازار کاهش پیدا میکند.
- زنجیرهی تأمین: تولیدکننده باید در هر مرحله از فرایند تولید، از مرحلهی خرید مواد اولیه گرفته تا تولید محصول و انتقال آن به بازار، از یک زنجیره تامین کالای مدیریتشده، مقرونبهصرفه و قابلاطمینان برخوردار باشد. این امر باعث میشود. که بازار کارآمدی لازم را برای تأمین تقاضای مصرفکننده فراهم نماید. ما در سامانه تموک سعی کرده ایم این گره اساسی تولید کنندگان را برطرف نمائیم.
- رقابت: در مفاهیم عرضه و تقاضا باید دانست که رقبا برخی از افراد یا شرکتها هستند. که محصول یا خدمات یکسان با قیمت مشابه ای را تولید یا به فروش و ارائه می دهند. اگر مشتریان گزینههای مختلفی را انتخاب کنند. رقبا میتوانند تولید بیشتری از محصولات را با قیمت مقرونبهصرفهتری به بازار عرضه ارائه دهند. و بدین ترتیب رقابت، رقبای خود را دشوار می کنند. همچنین ممکن است آنها تولید را کاهش دهند. یا در کالاهای دیگر تنوع ایجاد کنند. تا با مزیت رقابتی بهدستآمده، در بازار نتیجهی بهتری برایشان داشته باشد.
فرآیند ثبت عرضه در تموک چگونه است؟
فروشندگان، تولید کنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات می توانند، کالا و یا خدماتی که برای فروش ارائه می دهند را به عنوان درخواست عرضه در سامانه تموک بیزینس ثبت کرده . با انجام این عمل کالا و خدمات خود را در معرض دید خریداران و مصرف کنندگان بصورت گسترده قرار داده اند. در نتیجه بازاری بسیار بزرگتر را تحت پوشش خود قرار داده اند. برای آشنایی بیشتر با خدمات رایگان در تموک بیزینس راهنمای جامع اپلیکیشن صنعتی تموک بیزینس را مطالعه کنید.