امروز 21 اردیبهشت 1403 17:58

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 17:58

چه نوع پلاستیک هایی برای بسته بندی مناسب هستند و کاربرد آن ها چیست؟

پلاستیک در صنعت بسته بندی

پلاستیک ها نقش مهمی در زندگی روزمره بشر بازی می کنند و جزء جدایی ناپذیری از آن هستند. علاوه بر آن، پلاستیک در صنایع مختلف نیز کاربرد دارد که از مهم ترین آن ها می توان به صنعت بسته بندی اشاره کرد. پلاستیک در صنعت بسته بندی نقش پر رنگی دارد و بسیاری از صنایع مانند موادغذایی از پلاستیک برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند. شما فکر می‌کنید چرا پلاستیک‌ها این‌قدر پر طرفدار هستند؟‌ در ادامه به بررسی کاربرد پلاستیک در صنعت بسته بندی می پردازیم.

انواع پلاستیک برای بسته بندی چیست؟

پلاستیک ها از پلیمرها با زنجیره های طولانی به صورت مصنوعی و نیمه مصنوعی ساخته شده است و انواع مختلفی دارند:

پلی‌اتیلن با چگالی بالا یا HDPE

HDPE متداول‌ترین نوع پلاستیک است. از آن برای ساخت انواع بطری‌ها و ظروف استفاده می‌شود. بطری‌هایی از این جنس پلاستیک از خاصیت سد کننده و سفتی خوبی برخوردار هستند و به‌خوبی برای بسته‌بندی محصولات با ماندگاری کوتاه مانند شیر مناسب‌اند. ازآنجاکه HDPE مقاومت شیمیایی خوبی دارد، برای بسته‌بندی بسیاری از مواد شیمیایی خانگی و صنعتی مانند شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها استفاده می‌شود. بطری‌های HDPE رنگی دارای مقاومت به ترک در برابر تنش بیشتری نسبت به HDPE بدون رنگ هستند.

1- پلی‌اتیلن با چگالی بالا یا HDPE

پلی‌اتیلن با چگالی کم یا LDPE

پلی‌اتیلن با چگالی کم یا LDPE دارای سختی، انعطاف‌پذیری و شفافیت نسبی است. LDPE مشابه HDPE است با این تفاوت که دارای ضخامت و دوام کمتری است. این نوع پلاستیک نیز برای ساخت انواع کیسه‌های پلاستیکی و انواع مختلفی از ظروف پلاستیکی کاربرد دارد. این نوع پلاستیک می‌تواند بازیافت شود. از دیگر ویژگی‌های این نوع پلاستیک می‌توان به مقاومت عالی در برابر اسیدها، بازها و روغن‌های گیاهی، مقاومت، انعطاف‌پذیری و شفافیت نسبی (ترکیب خوبی از خواص برای برنامه‌های بسته‌بندی که نیاز به آب‌بندی حرارت دارند) اشاره کرد. از کاربردهای این پلاستیک در صنعت بسته‌بندی عبارت است از: کیسه‌هایی برای خشک‌شویی، روزنامه، نان، غذاهای منجمد، محصولات تازه و زباله‌های خانگی، پوشش‌های کارتن‌های شیر کاغذی و فنجان‌های نوشیدنی سرد و گرم، درب ظرف و بطری‌های قابل فشرد ه شدن.

پلی‌اتیلن ترفتالات (PET ،PETE)

PET شفاف، سخت و دارای خواص سد کننده گاز و رطوبت مناسب است. این رزین معمولاً در بطری‌های نوشیدنی و بسیاری از ظروف محصول مصرفی با تزریق استفاده می‌شود. پوسته و گلوله‌های PET تمیز و بازیافت شده تقاضای زیادی برای فیبرهای چرخشی نخ‌های فرش و تولید الیاف و مواد ژئوتکستایل دارند. کاربرد آن‌ها در صنعت بسته‌بندی در بطری‌های پلاستیکی برای نوشابه‌ها، آب، آب‌میوه، نوشیدنی‌های ورزشی، آبجو، دهان شویه، سس سالاد و شیشه‌های غذایی کره بادام‌زمینی، ژله، مربا و ترشی است.

PET

پلی‌پروپیلن (PP)

PP مقاومت شیمیایی خوبی دارد، محکم بوده و دارای نقطه ذوب بالایی است. بنابراین برای مایعات گرم مناسب هستند. این رزین در بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر و سفت‌وسخت، الیاف و قطعات بزرگ قالب‌ریزی شده برای محصولات خودرویی و مصرفی یافت می‌شود. ویژگی‌های مهم این دسته از پلاستیک‌ها عبارت است از انتقال بخار و رطوبت کم و مقاومت نسبت به اسیدها ، مواد قلیایی و بیشتر حلال‌ها.

ظروف مخصوص ماست، مارگارین، وعده‌های غذایی خارج‌شده و غذاهای آماده، بطری‌های پزشکی، درب و درب بطری‌ها و بطری مخصوص گربه و شربت از کاربردهای PP در صنعت بسته‌بندی است.

پلی استایرن (PS)

PS یک پلاستیک همه‌کاره است که استحکام زیادی دارد. پلی استایرن شفاف، سخت و شکننده بوده و از نقطه ذوب نسبتاً کمی برخوردار است. کاربردهای معمول آن شامل بسته‌بندی محافظ، بسته‌بندی خدمات غذایی، بطری‌ها و ظروف غذا است. PS اغلب با لاستیک ترکیب می‌شود و باعث ایجاد پلی استایرن با ضربه بالا (HIPS) می‌شود که برای برخی از بسته‌بندی‌ها موردنیاز است. از ویژگی‌های برجسته‌ی PS می‌توان به:

  • مانع رطوبت عالی برای محصولات با ماندگاری کوتاه
  • چگالی کم و سختی زیاد
  • هدایت حرارتی کم و ویژگی‌های عایق عالی

اشاره کرد.

پلی استایرن

پلی وینیل کلراید (پی وی سی ، وینیل)

پی وی سی علاوه بر خصوصیات فیزیکی پایدار، از مقاومت شیمیایی خوبی برخوردار است، مقاومت در برابر هوا، ویژگی‌های جریان و خصوصیات الکتریکی پایدار دارد. این پلاستیک در برابر ضربه مقاوم است. هم‌چنین مقاومت بالایی در برابر چربی، روغن و مواد شیمیایی دارد.

چرا در بسته‌بندی از پلاستیک استفاده می‌کنیم؟

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا از پلاستیک برای بسته‌بندی استفاده می‌کنیم؟

  • کارایی منابع: بسته‌بندی پلاستیکی موجب صرفه‌جویی در انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) می‌شود. بدون پلاستیک، ما 2-3 برابر بیشتر از منابع استفاده خواهیم کرد.
  • ایمن بودن: پلاستیک ها نسبت به ضربه مقاوم هستند و با ضربه خوردن یا افتادن بر روی زمین آسیب نمی‌بینند یا کمتر آسیب می‌بینند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها برای برخی از محیط‌ها مانند حمام، استخر، ساحل یا مسافرت مفید باشند.
  • ازنظر بهداشتی: پلاستیک محصولات را از آلودگی دور نگه می‌دارد.
  • وزن سبک: بسته‌بندی پلاستیکی سبک است و می‌تواند فضای کمتری نسبت به گزینه‌های دیگر اشغال کند.
  • بادوام: ازآنجاکه بسته‌بندی پلاستیکی بسیار بادوام است، بسته‌بندی پلاستیکی می‌تواند بسیار نازک باشد. یعنی از منابع کمتری استفاده می‌کند و فضای کمتری را برای حمل‌ونقل اشغال می‌کند.

بسته بندی با پلاستیک

  • آچارفرانسه!: پلاستیک‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف تغییر شکل داد. آن‌ها می‌توانند دمیده شوند، تزریق شوند و یا از طریق فرمول گرم شوند. این بدان معنی است که می‌توان از آن برای بسته‌بندی خمیر و سس استفاده کرد.‌انواع شکل ها و رنگ‌های تزئینی نیز موجود است.
  • قابل بازیافت: بسته‌بندی‌های پلاستیکی می‌توانند بارها و بارها برای تولید محصولات جدید بازیافت شوند، میزان بازیافت و تعداد پلاستیک‌های مختلفی که در خیابان انگلستان بازیافت می‌شوند، در حال افزایش است.

سخن پایانی:

صنعت بسته‌بندی، صنعت بزرگی است و از مواد مختلفی در آن استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مواد مصرفی در این صنعت پلاستیک‌ها هستند. همان طور که در مطالب پیشین نیز آمده است، بسته‌بندی کالا تاثیر مستقیم بروی فروش و جذب مشتری دارد. با توجه به ویژگی هایی که پلاستیک ها دارند می توانند گزینه‌ی مناسبی برای یک بسته‌بندی استاندارد باشند.

اگر نیاز به افراد حرفه‌ای برای بسته‌بندی کالای خود را دارید می توانید در سایت و اپلیکیشن تموک با آن‌ها در ارتباط باشید!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید