۳ ویژگی اصلی بستهبندیهای مقوایی
مواد مختلفی برای بستهبندی بهکاربرده میشوند که میتواند بر اساس نوع محصول متفاوت باشند مانند مقوا، شیشه، پلاستیک و… مهمترین نکته در بستهبندی حفاظت از محصول است. بستهبندی مقوایی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از شرکتها برای بسته بندی کالای خود از مقوا استفاده میکنند. پس سوال این است: ویژگی های اصلی بستهبندی مقوایی چیست که آن را این قدر محبوب کرده است؟ در این مقاله قصد داریم شمارا با انواع مقوا و نقش آن در بستهبندی آشنا کنیم.
انواع مقوا
دو نوع متداول مقوا عبارت هستند از: تخته فیبر موجدار، مقوای کاغذی
تخته فیبر موجدار
اکثر جعبههای حملونقل از این جنس مقوا ساختهشدهاند. تخته فیبر موجدار معمولی از سه لایه ساختهشده است – دو صورت بیرونی صاف و یک لایه موجدار، که در وسط قرارگرفته است.
تخته فیبر موجدار بهسادگی برش میخورد، خم میشود، تا میخورد و سوراخکاری میگردد و نسبت مقاومت به وزن این نوع مقوا بالا است.
این مقاومت به دلیل قوسهای دیواره داخلی موجدار است. تخته فیبر موجدار در ضخامتهای مختلفی ساخته میشود و ضخامتها با حروف مشخص میگردند. متداولترین آنها نوع “A Flute”، “B Flute “، “C Flute “، “D Flute “، “E Flute ” و “F Flute ” هستند. در جعبههای حملونقل از نوع “A Flute ” باضخامت 8/4 میلیمتر بیشتر استفاده میشود.
مقوای کاغذی
این مقوا، مقوایی تک لایه است و از استحکام مقوای تخته فیبر موجدار برخوردار نیست. از نکات مثبت این نوع مقوا آن است که به راحتی خم و جمع میشود و همین امر آن را برای تولید جعبههای کوچک ” کاغذسازی” مناسب میکند.
مزایای استفاده از بستهبندی مقوایی
بستهبندی مقوایی از مزیتهای زیادی برخوردار است که این ماده را بهعنوان گزینهی مناسبی برای بستهبندی تبدیل کرده است ازجمله:
بستهبندی مقوایی و محیط زیست
- مقوا کمترین تأثیر را بر روی محیط دارد. در ساخت آن نسبت به سایر مواد حداکثر 60 درصد انتشار گاز دیاکسید کربن کاهش مییابد.
- 100 درصد قابل بازیافت و زیستتخریبپذیر است.
مقوا موجدار حداکثر ظرف مدت یک سال کاملاً تخریب میشود.
- اصل مقوا سلولز است بنابراین زمان تجزیه آن کم است. چنانچه در معرض شرایط آب و هوایی مطلوبی قرار گیرد، مثلاً در یک محیط مرطوب باشد، این تخریب سرعت بیشتری نیز مییابد.تولید زباله را به حداقل میرساند. استفاده مجدد و بازیافت راهی است که از مصرف غیرضروری مقوا جلوگیری میکند.
- مقوا بازیافتی دوام و مقاومت خود را از دست نمیدهد. پس از بازیافت ، مقوا موجدار کیفیت یا خصوصیات خود را از دست نمیدهد و ازنظر اقتصادی نیز مقرونبهصرفه است.
- بازیافت مقوا به ما امکان میدهد تا در مصرف انرژی که میتواند در تولید منابع دیگر استفاده شود ، صرفهجویی کنیم. 90٪ آب کمتر و 50٪ برق کمتر برای تولید آنها نیاز است.
بستهبندی مقوایی و طراحی
- با اندکی خلاقیت میتوان مقوا را با گسترهی وسیعی از اشکال و اندازههای مختلف محصولات سازگار کرد.
- با استفاده از طرحهای پیشرفته ، بستهبندی مقوایی میتواند چند کاربرد داشته باشد یا فرم هایی را ایجاد کند که پیچیده است.
- در برخی موارد ، شرکتها بستهبندی مقوایی مخصوص محصول خود را ایجاد کردهاند تا مصرفکنندگان از بستهبندی استفاده بیشتری کنند. بهعنوانمثال ، برخی برندهای لباس از بستهبندی مقوایی استفاده کردهاند که به آویز لباس تبدیل میشود و به مصرفکنندگان از بستهبندی خود استفاده بیشتری میکنند.
- مقوا بهراحتی میتواند بارنگ ، شکل و برند تجاری تغییر پیدا کند. همچنین مقواها بهراحتی چاپ پذیر هستند.
- با استفاده از رنگها و طرح ها ، مقوای سادهی کسلکننده بهسرعت به یک محافظ هیجانانگیز تبدیل میشود که شناسایی برند را نیز آسان میکند.
بستهبندی مقوایی و حمل و نقل
- مقوا سبک است و وزنی چندانی به محصول اضافه نمیکند. با بستهبندی سبکتر ، حملونقل محصولات آسانتر و مقرونبهصرفه تر است، زیرا هنگام صرفهجویی در وزن، در مصرف سوخت نیز صرفهجویی میشود. با صرفهجویی در مصرف سوخت، هزینههای حملونقل به مقدار قابلتوجهی کاهش مییابد.
- در مقایسه با بسیاری دیگر از محصولات بستهبندی، مقوا گزینهای بسیار مناسبی برای تجارت در هر اندازه است. مقوا در مقایسه با مواد گرانقیمت بستهبندی مانند پلاستیک ارزانقیمت است. با سفارش مقوا بهصورت عمده ، اغلب به میزان چشمگیری در هزینههای بستهبندی صرفهجویی میشود. همچنین، بستهبندی مقوایی معمولاً بهصورت تخت تحویل داده میشود، بنابراین میتوان بهصورت عمده سفارش داد و فضای زیادی نیز نمیگیرد.
در پایان
با توجه به توضیحات پیشین، مقوا میتواند یکی از مناسبترین گزینهها دربسته محصولات مختلف باشد اگرچه ممکن است برای برخی از محصولات خاص نیز نیاز به بستهبندی با موادی بهجز مقوا داشته باشیم. در سایت و اپلیکیشن تموک می توانید با افراد با تجریه در زمینه بستهبندی آشنا شوید و با آنها مشوزت کرده و در ارتباط باشید تا بهترین بستهبندی را بتوانید برای کالای خود انتخاب کرده و فروش خود را افزایش دهید.