امروز 22 اردیبهشت 1403 20:23

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 22 اردیبهشت 1403 20:23

 عطر با طبع گرم و عطر با طبع سرد

 عطر با طبع گرم و عطر با طبع سرد

شناخت طبع و طبع شناسی از علومی است که از زمان‌های گذشته به یادگار مانده است. این علم برای شناخت نوع طبع افراد و برطرف کردن مشکلات و بیماری آن‌ها بر اساس نوع طبعشان به‌کاربرده می‌شده است. امروزه نیز طبع شناسی به افراد کمک می‌کند تا بر اساس آن نوع تغذیه، ورزش و … خود را انتخاب کنند. یکی از کلماتی که با آن در هنگام خرید عطر با آن روبه‌رو می‌شوید طبع عطر است. جالب است بدانید عطرها نیز مانند انسان‌ها دارای طبع هستند و بهتر است افراد بر اساس نوع طبع ، عطر خود را انتخاب کنند. البته پارامترهای دیگری مانند فصل و شخصیت نیز در برگزیدن نوع عطر نیز می‌تواند مؤثر باشد. طبع عطرها به دو دسته عطر با طبع سرد  و عطر با طبع گرم دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

[tie_full_img]طبع های مختلف در عطر[/tie_full_img]

عطر با طبع گرم

رایحه‌های چوب صندل، ادویه‌های شرقی یا شکلات در گروه رایحه‌های طبع گرم  قرار می‌گیرند.  هم‌چنین رایحه‌های گل یاس، گل مریم و گل محمدی نیز در این دسته قرار می‌گیرند.عطرهای طبع گرم برای فصل‌های سرد پاییز و زمستان مناسب هستند. بهتر است افرادی که مزاج گرم دارند از عطر با طبع گرم استفاده نکنند زیرا این افراد دچار سردرد می‌شوند. هم‌چنین این رایحه برای افرادی که دچار میگرن هستند نیز مناسب نیست.

[tie_full_img]نمایی از گل یاس[/tie_full_img]

از ویژگی‌های عطرهای گرم می‌توان به ماندگاری آن‌ها اشاره کرد.

برخی از عطرها با طبع گرم عبارت‌اند از:

  • اوریجینال سنتال (ORIGINAL SANTAL) که بوی صندل هندی همراه با ترکیبات معطر دارچین و گشنیز دارد و دارای رایحه‌ای قوی و گرم برای آقایان است.
  • هیپنوتیک پویزن (HYPNOTIC POISON) عطری قدیمی برای بانوان با رایحه گرم. رایحه‌های اصلی این عطر، رایحه‌های زردآلو، آلو و نارگیل است.

دیور هوم (DIOR HOMME) عطری گرم و گیرا برای آقایان که گرما و انرژی ره به‌خوبی منتقل می‌کند.

عطر با طبع سرد

رایحه‌های مانند نعناع فلفلی، خیار و بوهای آبکی به‌عنوان طبع سرد شناخته می‌شوند. این عطرها حس خنکی را به افراد منتقل می‌کنند. بو کردن عطرهای سرد برای افراد سردمزاج چندان خوشایند نیست زیرا سردی در مغز آن‌ها بیشتر شده و ممکن است دچار بیماری‌های روحی و جسمی شوند  به‌عنوان‌مثال این افراد با بوییدن رایحه‌های سرد دچار سردرد و بی‌حوصلگی می‌شوند.

[tie_full_img]نعناع فلفلی[/tie_full_img]

در فصل‌های گرم و با افزایش دمای هوا بهتر است از عطرهای سنگین استفاده نشود زیرا احساس گرما و چسبندگی ایجاد می‌کند. استفاده از عطرهایی با طبع سرد که غلظت ملایمی دارند پیشنهاد می‌شود و زیاد زدن آن نیز اشکالی ایجاد نمی‌کند. برخی از عطرهایی با طبع سرد عبارت‌اند از:

  • کوکو نویر (CoCo NOIR) ساخت شرکت شنل که حس طراوت و شادابی به بانوان القا می‌کند.
  • دیور ادیکت (Dior Addict) دارای رایحه‌ای خنک از میوه، وانیل و چوب برای بانوان است.
  • بولگاری آکوا پور هوم ((BVLGARI AQVA POUR HOMME رایحه‌ای خنک و دریایی دارد و بسیاری از آقایان مجذوب آن می‌شوند.

 

با توجه به مطالب بالا و مشکلاتی که ممکن است در طبع گرم و سرد عطر برای افراد  با مزاج‌های مختلف و یا در فصل‌های متفاوت اتفاق بیوفتد، افراد به عطرهای معتدل تمایل پیداکرده‌اند. این عطرها ترکیبی متعادل از عناصر اولیه سرد و گرم هستند و رایحه‌ای ملایم ایجاد می‌کنند.

تشخیص طبع گرم و سرد عطر

تشخیص طبع‌های مختلف عطر از رنگ شیشه و بسته‌بندی قابل‌شناسایی است. اغلب اطلاعاتی دراین‌باره بر روی بسته‌بندی عطر نوشته‌شده است. اما به دلیل آنکه اغلب عطرها از خارج از کشور وارد می‌شود، این اطلاعات به زبان‌هایی مانند انگلیسی، فرانسوی، عربی و . . .  نوشته‌شده است و بیشتر افراد قادر به ترجمه و درک آن نیستند. راه ساده‌ای که می‌توان به کمک آن طبع گرم و سرد عطر را شناسایی کرد رنگ عطر است. عطرهایی با طبع سرد در رنگ آبی و عطرهای با طبع گرم در بسته‌بندی‌های به رنگ قرمز و مشکی عرضه می‌شوند.

با بوییدن عطر و اودکلن‌ها در فروشگاه نیز به‌راحتی می‌توان سردی و گرمی طبع را تشخیص داد. البته باید توجه کرد که برای بهتر متوجه شدن عطرها نباید عطر را از روی شیشه بوئید زیرا در این صورت فقط بوی الکل قابل استشمام است. هم‌چنین پس از اسپری کردن عطر چند دقیقه نیاز باید تأمل کرد تا بوی واقعی آن پخش شود. علاوه بر آن، بوییدن بیش از بوی سه عطر کار صحیحی نیست و شامه‌ی فرد دچار سردگمی می‌شود. معمولاً فروشندگان عطر نیز می‌توانند کمک فراوانی به تشخیص و معرفی طبع عطرها دارند.

در پایان

در این مقاله سعی بر آن بود که طبع‌های سرد و گرم عطر برای خواننده به‌وضوح معرفی شود تا خواننده بتواند پس از خواندن این مطلب عطر مناسب با طبع خود را به‌درستی انتخاب کند.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید