امروز 23 اردیبهشت 1403 07:40

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 23 اردیبهشت 1403 07:40

فاینانس چیست؟

فاینانس به زبانی ساده

اعتبار بلند مدت و کوتاه مدتی که بانکها به مشتریان خود اعطاء می کنند را فاینانس گویند. در مطلب ذیل بصورت کلی شما را با این واژه آشنا خواهیم کرد.

کلمه فاینانس (Finance) یک نوع ساز و کاری است. برای برقراری ارتباط مالی بین دو کشور که در آن بین کشور سرمایه پذیر و سرمایه گذار، قراردادی با این نام منعقد می‌شود. و در آن طرح یا پروژه‌ای همراه با توان ارزی لازم توسط کشور سرمایه گذار تامین می گردد. به عبارت دیگر تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها، خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت (وفق قرارداد‌های مالی بسته شده با اعتبار دهندگان خارجی) را فاینانس گویند.

مفهوم کلی

در حقیقت فاینانس به معنی تأمین منابع مالی طرح‌های تولیدی توسط مؤسسات مالی نظیر بانک‌ها می باشد. که قاعدتاً بازپرداخت آن‌ها به سرمایه گذار توسط شرکت‌های بیمه اعتبار صادرات تضمین و تأمین‌شده است. این روش که نوعی اعتبار خرید نیز محسوب می گردد. که در قالب اعتبارات میان‌مدت، بانک‌های اعتباردهنده به خریداران اعتبار اعطاء می‌کند.

به عبارتی دیگر، زمانی که فروشنده کالا  اعتبار اسنادی مدت‌دار  را قبول ندارد. و خریدار هم به علت کمبود نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نباشد. معمولاً خریدار از بانک درخواست می‌کند. که برای کمک در خرید وارد معامله شود و وجه معامله را نقداً به فروشنده بپردازد. که معمولاً این نوع از تسهیلات بلندمدت است.

خط اعتباری فعال

یا قرارداد این نوع از اعتبارات در صورت وجود بین بانک ایرانی و خارجی (اعتباردهنده) و تحت نظارت بانک مرکزی منعقد می‌شود. و بانک خارجی تا هشتاد و پنج درصد مبلغ پروفرما را به تقاضا دهنده برای پرداخت وجه اسناد گشایش‌ یافته اختصاص می‌دهد. برای فروشنده، این نوع از اعتبار نقدی محسوب می شود.

بطور خلاصه قرارداد‌های فاینانس را می توان با این مفهوم عنوان نمود. که یک بانک یا موسسه تجاری خارجی وامی را به‌ منظور مشخصی به کشور و یا شرکت معلومی پرداخت و هیچ کنترلی نیز روی هزینه کردن آن ندارد. در نتیجه تعهدی نیز برای به ثمر نشستن طرح نخواهد داشت. اما در سر رسید‌های تعیین‌شده‌ ای اصل‌ و فرع آن را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین‌ کننده قرارداد دریافت خواهد کرد.

آیین‌نامه اجرایی فاینانس بر اساس مراحل زیر است:

مبلغ پیش‌ پرداخت:

خریدار خارجی باید قبل از حمل کالا نسبت به پرداخت پیش‌پرداخت و میان پرداخت برابر با پانزده درصد از ارزش قرارداد اقدام نماید. مابقی آن یعنی هشتاد و پنج درصد فاینانس شده که می بایست در اقساط‌ متوالی شش ماهه باز پرداخت شود. (یعنی هر سال ۲ قسط)

میزان بهره:

نرخ بهره برای اعتبارات صادراتی به طبقه‌ بندی کشور خریدار بستگی دارد. معمولاً کشور‌های خریدار یا نسبتاً ثروتمند هستند یا نسبتاً فقیر.

دوره اعتبار:

حداکثر دوره اعتبار صادراتی به کشور‌های نسبتاً ثروتمند پنج سال و کشور های نسبتاً فقیر ده سال می باشد.

این قرارداد نوعی اعتبار خرید در اعتبارات بلندمدت و کوتاه مدت است که بانک‌ها به خریداران اعطاء می‌کنند.

فاینانس در ایران

در کشور ما به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها، تامین کالا و خرید تجهیزات طرح های تولیدی (سرمایه ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت (در صورت امضای قرارداد تامین مالی با کارگزاران خارجی) فاینانس گفته می شود.

فعالیت های قابل قبول در اعتبارات فاینانس

اجرای پروژه های جدید زیربنایی، تولیدی، و طرح های توسعه ای.
خرید تکنولوژی، و تجهیزات سرمایه ای، و خدمات فنی مهندسی.

استفاده کنندگان مجاز از طرح

اشخاص حقوقی (دولتی، خصوصی).

میزان تسهیلات

همانطور که گفته شد حداکثر به میزانهشتاد و پنج درصد از مبلغ قرارداد تجاری/ پروفرما و هزینه بیمه صادراتی مربوط (که بر اساس رتبه ریسک کشور استفاده کننده از تسهیلات محاسبه می گردد. ) تسهیلات فاینانس پرداخت می شود.

چه زمانی باید این اعتبار را دریافت کرد

به بیانی ساده تر فاینانس به معنای مالیه یا تامین مالی است. و در بحث پروژه‌های سرمایه گذاری به تامین مالی بوسیله منابع داخلی یا دریافت و استفاده از وام ارزی می‌گویند.

این نوع معامله در مواقعی که فروشنده حاضر به قبول اسناد مدت دار نمی‌شود و خریداران امکان پرداخت نقدی ندارد با کمک یک موسسه مالی وجه نقد پرداخت  و در صورت وجود خط اعتباری فعال بین بانک ایرانی و خارجی تحت نظارت بانک مرکزی منعقد می‌شود.
خلاصه آنکه قرارداد‌های فاینانس بر اساس این مفهوم بناء شده اند که یک بانک یا موسسه تجاری خارجی وامی را به منظور عملیات معینی به کشور و یا شرکتی پرداخت نموده و کنترلی بر روی هزینه کردن آن نیز ندارد و مشخصاً تعهدی نیز برای به ثمر نشستن طرح نداشته و در سررسید‌های تعیین شده‌ای اصل و فرع آن را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین کننده قرارداد دریافت خواهد کرد.

شما نیز اگر مدیر کسب و کار و سرمایه گذار هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد، کالا و خدمات بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

یک پاسخ به “فاینانس چیست؟”

  1. با خرید یک سرور مجازی ترید، می توانید در هرجایی و در کوتاه
    ترین زمان ممکن تریدهای خود را در بستر صرافی های مختلف انجام دهید؛ یک سرور مجازی ترید همیشه در دسترس است و امکان استفاده از آن درحالت
    های مختلف وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید