امروز 17 اردیبهشت 1403 08:47

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 08:47

روش‌های خرید و فروش هومیک اسید، مواد شیمیایی

 بررسی ویژگی‌ها، کاربردها و روش‌های خرید و فروش هیومیک اسید

شاید برای خیلی از افراد این سؤال مطرح شود که هیومیک اسید چه ماده‌ای است؟ در چه صنایعی استفاده می‌شود؟ کاربرد اصلی آن چیست؟ آیا با به‌روزترین روش‌های خرید و فروش هیومیک اسید آشنایی دارید؟ و سؤالاتی مشابه با آن‌ها در این مطلب به همه‌ی این سؤالات پاسخ داده می‌شود!

هیومیک اسید چیست؟

اسیدهای هیومیک ماده‌ای شیمیایی است که هنگام پوسیده شدن گیاهان تولید می‌شوند. آن‌ها مولکول‌های زنجیره بلند هستند که وزن زیادی دارند و به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شوند. اسید هیومیک به مخلوط پیچیده‌ای از بسیاری از اسیدها اشاره دارد که در محلول‌ها قلیایی قابل‌حل هستند.

منابع طبیعی هیومیک اسید

هیومیک اسید به‌طور طبیعی بخشی از طبیعت هستند که در خاک‌ها، اقیانوس‌ها و نهرها وجود دارد. هنگام استخراج هومین، این ماده به هیومیک اسید و اسیدفولیک تجزیه می‌شود که نمک‌های آن‌ها هومات و فولات نام دارند. در لایه خاصی از زغال‌سنگ قهوه‌ای نرم، که هنوز به مرحله لیگنین نرسیده است، اسید هیومیک را می‌توان تا 85 درصد در غلظت یافت. بهترین منبع این اسیدها، لایه‌های رسوبی زغال قهوه‌ای نرم هستند که به آن‌ها لئوناردیت گفته می‌شود.

تولید اسید هیومیک توسط گیاهان در حال فاسد شدن

لئوناردیت با زغال قهوه‌ای نرم با درجه اکسیداسیون بالاتر و محتوای بیشتر اسید هیومیک تفاوت دارد. ازآنجاکه محتوای اسید هیومیک بالا در لئوناردیت شناسایی شد، تولید تجاری آن‌ها برای کشاورزی به‌شدت افزایش یافت. لئوناردیت یک ماده آلی است که به حالت زغال‌سنگ نرسیده است و از نظر درجه اکسیداسیون بالا با زغال قهوه‌ای نرم متفاوت است. نتیجه فرآیند تشکیل زغال‌سنگ (باتلاق> زغال‌سنگ نارس> زغال‌سنگ) و محتوای اسیدهای هیومیک بالا و همچنین بیشتر گروه‌های کربوکسیل در مقایسه با سایر محصولات ارگانیک، لیگنین اکسید شده بسیار غنی از اسیدهای هیومیک است.

کاربرد هیومیک اسید در کشاورزی

از هیومیک اسید در کشاورزی به‌عنوان کود استفاده می‌شود. این کودها نقش مؤثری در بهبود توانایی گیاهان دارد. در همه خاک‌های کشاورزی هیومیک اسید به‌طور طبیعی وجود دارد. در واقع بخش زیادی از مواد ارگانیک خاک را تشکیل می‌دهد. میزان ایده‌آل مواد آلی در خاک‌های کشاورزی بین 4 تا 6 درصد است. اما در سرزمین‌های خشک و کویری، ماده آلی خاک و به‌تبع آن هیومیک اسید بسیار ناچیز می‌باشد. به طوری که به‌جز نوار ساحلی شمال، میزان ماده آلی خاک در اکثر نقاط کشور ما زیر 1 درصد و در بسیاری نقاط حتی زیر 0.1  درصد است. این ماده به دلایل داشتن پتانسیل بالا در استفاده اکولوژیک و قابلیت بالای آن در تنظیم نیتروژن و مقاوم کردن گیاه در برابر آفت‌ها و نیز افزایش رشد گیاه دارای اهمیت بسیار فراوانی است.

کاربرد اسید هیومیک در کشاورزی

از دیگر مزیت‌هایی که از این ماده در کشاورزی استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • این اسید، اسیدی ارگانیک است و بنابراین برای محیط‌زیست خطری ندارند و کاملاً بی‌خطر هستند.
  • هیومیک اسید منبع غنی از فسفات و کربن‌ بوده و بنابراین منجر به تحریک جمعیت میکروفلورها می‌شود که خاکی سالم و متعادل را برای گیاهان ایجاد می‌کند.
  • مواد سمی موجود در خاک مانند فلزات سنگین، هیدروکربن‌ها و آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهد.
  • منجر به کاهش فرسایش خاک می‌شود.
  • فعالیت‌های مفید میکروبی درون خاک را افزایش می‌دهد.
  • منجر به تولید بیشتر کلروفیل و سبز دانه در خاک می‌شود.
  • قدرت ریشه دهی گیاهان زیاد می‌شود.

هیومیک اسید در ایران

بخشی از این ماده‌ی مفید در داخل ایران تولید می‌شود و بخشی دیگر نیز به‌عنوان یک ماده‌ی وارداتی از کشورهای دیگر وارد می‌گردد. هیومیک اسید تولید شده در ایران به دلیل عدم داشتن اطلاعات و آگاهی کافی در ارتباط با استخراج لئوناردیت به شکل گرانوله به فروش می‌رسند. هوموس در این نوع هیومیک اسیدها برای گیاهان غیرقابل جذب است و نمی‌تواند تأثیر زیادی بروی رشد، مقاومت، سلامت خاک و… بگذارد. هیومیک اسید ایرانی نسبت به نوع خارجی از قیمت پایین‌تری برخوردار می‌باشد. اسیدهای هیومیک وارداتی از کشورهایی مانند چین، آمریکا و اسپانیا وارد می‌شود که کیفیت بالایی دارند و جذب آن برای گیاهان به‌راحتی اتفاق می‌افتد. این هیومیک اسیدها به‌خوبی در آب حل شده و برای مصارف آبیاری قطره‌ای و غرقابی مناسب‌اند.

تولید و واردات اسیدهیومیک در ایران

خرید و فروش هیومیک اسید

به‌روزترین روش برای خرید و فروش هیومیک اسید استفاده از سایت‌ها اینترنتی است (اگر علاقه‌مند به داشتن اطلاعاتی درباره خرید و فروش مواد شیمیایی هستید اینجا را کلیک کنید). با یک جستجوی ساده می‌توان افرادی را پیدا کرد که در این زمینه فعال هستند. اما یکی از معتبرترین سایت‌هایی که علاوه بر خرید و فروش امکان خدمات مشاوره‌ای نیز دارد سایت تموک است. گروه تموک فضایی را فراهم آورده است که به کمک آن می‌توان به‌راحتی با افراد ارتباط برقرار کرد و اطلاعات لازم از قیمت، کیفیت، نوع مصرف و بسیاری پارامترهای دیگر را گرفت. هم‌چنین، این فضا برای عرضه‌کنندگان این ماده نیز بسیار جذاب است و فرصت‌های فروش بیشتری را می‌توان در اختیار بگیرند.

در پایان

هیومیک اسید ماده‌ای مفید و پرکاربرد در کشاورزی است که مصرف زیادی داشته و می‌تواند کمک فراوانی به این صنعت بکند. حال سؤال اینجا است که چرا باوجود در دسترس داشتن منابع غنی از این ماده در ایران افراد متخصص وارد این حوزه نمی‌شوند تا مشکل استخراج اشتباه این ماده را حل کنند؟ در این صورت علاوه بر مصرف داخلی شاید بتوان صادرات این ماده را نیز در دستور کار قرار داد و برای کشور ارزآوری کرد.

شما نیز اگر تامین کننده مواد شیمیایی هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید