امروز 21 اردیبهشت 1403 11:38

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 11:38

چند مدل آستین لباس

یکی از قسمت‌های مهم در لباس، آستین آن است. آستین نقش مهمی در مد و ساخت لباس داشته و زیبایی ویژه‌ای به لباس می‌بخشد. از گذشته تاکنون طراحی‌های مختلفی برای آنها انجام شده است و در هر دوره نوع خاصی از آن بیشتر موردتوجه بوده است. در این مطلب اندکی درباره تاریخچه آستین صحبت کرده و سپس به بررسی 10 نوع متفاوت آن می‌پردازیم.

آستین لباس در دنیای قدیم

در بیشتر تمدن‌های باستانی، آستین‌ها بخش مهمی از لباس را تشکیل نمی‌دادند. باگذشت زمان، در لباس مردمان یونان باستان مانند هماتینگ، بازوها تا حدودی توسط آستین‌ها پوشانده و یا در برخی از لباس‌ها، آستین‌های آزاد ابتدایی دیده می‌شد. در روم باستان نیز برخی از لباس‌ها، آستین داشتند. معمولاً لباس افراد ثروتمند در روم به این شکل طراحی می‌شدند. در قاره آمریکا، زنان نجیب آزتک پیراهن نخی و آستین کوتاه می‌پوشیدند.

لباس مردم یونان قدیم

در چین باستان، آستین‌ها از پهن تا باریک طراحی می‌شده است و زنان معمولاً روپوش‌هایی با آستین تنگ و دامن به تن می‌کردند. تاریخچه آستین مدرن از قرن 15 میلادی در اروپا آغاز می‌شود. با شروع دوره‌ی رنسانس، اشراف اروپایی به پارچه‌های وسیع‌تری دسترسی پیدا کردند و شور هنری قاره را فراگرفت و به دنیای مد تبدیل شد. یکی از مهم‌ترین مدهای ایجادشده در آن دوره ظهور آستین‌های قابل جدا شدن از لباس بود. زنان نجیب‌زاده لباس‌هایی بدون آستین به تن کرده و سپس آستین‌های پفی را به آن اضافه می‌کردند. این آستین‌ها به‌راحتی برداشته و تعویض می‌شدند. این نوع آستین به آستین بریده شهرت پیدا کرد. در طول قرن هفدهم، آستین‌های بریده که برش‌های زیادی می‌خوردند به شکل ساده‌ی چند برشی تغییر شکل پیدا کردند. اما حالت زینتی و پف‌دار آن‌، هم چنان باقی ماند.

در دهه‌ی 1800، مد در اروپا به‌طور چشمگیری تغییر کرد. در این دوره لباس‌های زنان در اروپا آراسته و درعین‌حال ساده بودند. در اواسط قرن نوزدهم آستین لباس‌های زنانه به سمت تنگ شدن تغییر پیدا کرد. به‌هرحال، امروزه انواع مختلفی آستین برای لباس‌ها، به‌ویژه لباس‌های زنانه استفاده می‌شود و برخلاف گذشته تنها یک نوع آستین در جامعه محبوبیت ندارد بلکه افراد بر اساس نوع لباس و پارچه، آستین‌ها را برای لباسشان انتخاب می‌کنند.

انواع آستین لباس

همان‌گونه که می‌دانید آستین بخشی از لباس است که بازوها را می‌پوشاند. آستین‌ها می‌توانند طول‌های مختلفی داشته باشند یعنی کوتاه، میانه یا بلند و بر اساس سبک می‌تواند تنگ یا گشاد باشند. سبک‌های متنوعی می‌تواند وجود داشته باشد از شل، پف‌دار و… که از جنس‌های مختلف پارچه طراحی می‌شوند. به‌طورکلی، آستین‌های لباس در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند: جدا و سرخود. هر کدام از آن‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

آستین جدا

آستین‌هایی هستند که جدا از بالا تنه برش زده و سپس به حلقه آستین دوخته می‌شوند. به‌بیان‌دیگر، آستین‌های جدا، پارچه‌ای جداگانه است که در بازوی لباس قرار می‌گیرد که از انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 سه‌ربع

این آستین‌ها ظاهری شیک به لباس می‌دهد درعین‌حال که بسیار نیز راحت بوده و برای هر موقعیت رسمی مانند مهمانی شام، عصرانه و غیره مناسب است. هم‌چنین از این آستین‌ها برای لباس راحتی یا لباس اداری نیز استفاده می‌شود. اندازه این مدل تقریباً تا کمی پایین‌تر از آرنج است.

آستین سه‌ربع

بلند

مدل بلند به‌طور کامل بازو را تا مچ لباس می‌پوشاند. این نوع آستین‌ها همیشه مد به نظر می‌رسد و برای هر نوع لباسی مناسب است. این آستین برای لباس مهمانی، لباس‌های عصر حتی لباس عروس و لباس‌هایی که برای تولد تدارک دیده می‌شود نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلوش 

مدل کلوش در دهه‌ی 1500 در فرانسه مشهور شد. در این مدل، قسمت لبه به شکل کلوش درمی‌آید و شکلی شبیه زنگوله به‌ وجود می‌آورد.  این یک سبک آستین زنانه است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیداکرده است.

 فرشته

نوع فرشته معمولاً در روپوش مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که دوست دارند لباس‌های گشاد و آستین گشاد بپوشند می‌توانند این نوع را برای راحتی بیشتر انتخاب کنند. نوع فرشته در لباس‌های تابستانی بسیار ایده آل است. این مدل بسیار بلند و  پهن است که به‌راحتی از شانه آویزان می‌شود. لباس‌هایی که دارای آستین‌های فرشته هستند، ظاهر جذابی دارند و می‌توان از آن‌ها  برای مهمانی شب، مهمانی شام یا به‌عنوان لباس روزمره روزانه استفاده کرد.

آستین‌ سرخود

آستین‌ سرخود یکسره به بالا تنه وصل است و برش حلقه ندارند مانند:

 کیمونو

سبک آستین‌های کیمونو از لباس‌های سنتی ژاپن گرفته‌شده است، بنابراین این نوع قطعاً ظاهری سنتی اما شیک به لباس می‌بخشد. به دلیل گشاد بودن ، پوشیدن این آستین‌ها بسیار راحت است ، به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها آن‌ها را برای لباس‌هایشان ترجیح می‌دهند. اکنون این آستین‌های سنتی ژاپنی با لباس‌های غربی مخلوط شده است بنابراین می‌توان انواع مختلف لباس‌های آستین‌دار کیمونو را در بازار مشاهده کرد.

آستین کیمونو

 دلمان

در ابتدا آستین‌های دولمان در بین ترک‌ها محبوب بود و اکنون به یکی از محبوب‌ترین آستین‌های علاقه‌مندان به مد تبدیل شده است. در مورد آستین‌های دولمان ، بازوی ابریشمی گاه تا خط کمر امتداد می‌یابد. این نوع آستین در مخفی ماندن ظاهر کمر شما مؤثر است.

در پایان

آستین‌هایی که در بالا توضیح داده شد فقط تعداد اندکی از انواع مختلف آن بودند. بااین‌وجود در دنیای مد همواره باید منتظر طرح‌های جدید بود!

خرید و فروش عمده لباس فقط در تموک!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید