امروز 17 اردیبهشت 1403 02:01

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 02:01

ماشین‌ کاری و تولید قطعه‌ های فلزی

ماشین‌کاری چیست؟ ماشین‌کاری و تولید قطعه‌های فلزی

برای تولید یک قطعه نیاز به انجام فرآیندهایی است تا قطعه‌ای با شکل و طراحی دلخواه به دست بیاید. یکی از این فرآیندهای مهم ماشین‌کاری قطعه است. در این مطب شما را با انواع ماشین‌کاری آشنا کرده و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به سوال ماشین‌کاری چیست؟ پاسخ دهیم.

ماشین‌‌کاری چیست؟

در پاسخ به سوال ماشین‌کاری چیست؟ باید بگوییم: ماشین‌کاری فرآیندی است که در آن مواد ناخواسته حذف و نمونه‌ای از قطعه‌ای بزرگ‌تر از مواد با شکل دلخواه ایجاد می‌شود. اکثر قطعات فلزی در طول فرآیند تولید نیاز به ماشین‌کاری دارند. البته به‌جز فلز مواد دیگری نیز مانند پلاستیک، لاستیک و حتی محصولات کاغذی نیز از طریق فرآیندهای ماشین‌کاری ساخته می‌شوند.

ماشین‌کاری

ابزارهای ماشین‌کاری

انواع مختلفی از ابزارهای ماشین‌کاری وجود دارد که به‌تنهایی یا به همراه دیگر ابزارها برای دستیابی به هندسه قطعه موردنظر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌های اصلی ابزارهای ماشین‌کاری عبارت‌اند از:

ابزار حفاری

این ابزار برای بزرگ کردن سوراخ‌هایی که قبلاً بر روی مواد بریده شده‌اند استفاده می‌شود.

ابزار برش

دستگاه‌هایی مانند اره و قیچی نمونه‌هایی معمولی از ابزارهای برش هستند. آن‌ها اغلب برای برش مواد با ابعاد از پیش مشخص شده مانند ورقه‌های فلز استفاده می‌شوند.

ابزار سنگ‌زنی

این ابزارها برای دستیابی به یک سطح صاف و مناسب و یا ایجاد برش‌های سبک روی یک قطعه کاربرد دارد.

ابزار فرز

ابزار فرز از یک سطح برش چرخشی با چندین تیغه برای ایجاد سوراخ‌های غیر دایره‌ای یا برش طرح‌های منحصربه‌فرد از مواد استفاده می‌شود.

فرزکاری

ابزارهای چرخاندن

این ابزارها قطعه کار را بر محور خود می‌چرخانند درحالی‌که ابزار برش آن را شکل می‌دهد. ماشین تراش رایج‌ترین نوع تجهیزات چرخشی است.

انواع فناوری‌های ماشین‌کاری برش

ماشین‌های جوش از گرما برای شکل دادن به قطعه موردنظر استفاده می‌کنند. متداول‌ترین ماشین‌های جوش عبارت‌اند از:

برش لیزری

دستگاه لیزر پرتویی باریک با انرژی زیاد را ساطع می‌کند که منجر به ذوب شدن مواد می‌شود. لیزرهای CO2 و Nd:YAG از شناخته‌شده‌ترین نوع لیزرها هستند که در ماشین‌کاری کاربرد دارند. فرآیند برش لیزری برای شکل دادن به فولاد یا حک کردن الگوهایی خاص بر روی یک قطعه نیز موزد استفاده است. از مزیت‌های برش لیزری می‌توان به ایجاد سطوحی با کیفیت بالا و هم‌چنین دقت زیاد در برش را نام برد.

برش اکسیژنی

این روش ماشین‌کاری که به‌عنوان برش گاز نیز شناخته می‌شود از مخلوط گازهای سوختی و اکسیژن برای ذوب و برش مواد استفاده می‌کند. استیلن، بنزین، هیدروژن و پروپان به دلیل اشتعال‌پذیری زیاد به‌عنوان محیط گاز عمل می‌کند. مزیت‌های این روش عبارت‌اند از: قابلیت حمل بالا، وابستگی کم به منابع تغذیه اولیه و توانایی برش مواد ضخیم یا سخت مانند فولاد مقاوم.

برش پلاسما

مشعل‌های پلاسما با ایجاد قوس الکتریکی قادر به تبدیل کردن گاز بی‌اثر به پلاسما هستند. این پلاسما به دمای بسیار بالایی می‌رسد و به‌سرعت روی قطعه اعمال‌شده و منجر به ذوب مواد می‌شود. این فرآیند اغلب در فلزات رسانای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به عرض برش دقیق و حداقل زمان برای آماده‌سازی دارند.

برش پلاسما

انواع فناوری ماشین‌کاری سایش

در این نوع ماشین‌کاری از آب یا برق برای سایش مواد روی قطعه استفاده می‌شود. دو نوع اصلی آن‌ها عبارت‌اند از:

برشکاری با جت آبی

در این نوع  برشکاری از جریان آب با فشار بالا برای برش مواد استفاده می‌شود. البته برای تسهیل در آن ممکن است پودری ساینده به جریان آب اضافه شود. برشکاری با جت آبی معمولاً برای موادی به‌کاربرده می‌شود که ممکن است تحت تأثیر گرما آسیب ببینند یا دچار تغییر شکل شوند.

ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی

ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی که با نام ماشین‌کاری جرقه نیز شناخته می‌شود از تخلیه قوس‌های الکتریکی برای ایجاد دهانه‌های ریز استفاده می‌کنند که به‌سرعت منجر به برش کامل می‌گردد. این نوع ماشین‌کاری در مواردی کاربردی‌تر است که نیاز به ساخت قطعه با اشکال پیچیده است. مواد پایه باید از رسانایی الکتریکی خوبی برخوردار باشند. بنابراین این روش محدود به آلیاژهای آهنی می‌گردد.

 CNC

ماشین‌کاری کنترل عددی یا CNC‌ روشی است که در آن به کمک رایانه می‌توان محدوده‌ی وسیعی از تجهیزات را طراحی کرد. این نرم‌افزار برای ایجاد قطعه‌ای با ویژگی‌های خاص باید اطلاعات کامل از آن قطعه را داشته باشد. برخلاف روش‌های دستی، این روش کاملاً خودکار است. بعضی از مزیت‌های این روش در زیر آورده شده است:

چرخه‌های تولید بالا: هنگامی‌که دستگاه CNC به‌درستی کدگذاری شده باشد، معمولاً حداقل تعمیر و نگهداری یا خرابی را دارد، که این امر باعث می‌شود سرعت تولید سریع‌تر شود.

هزینه‌های پایین تولید: ماشین‌کاری CNC با توجه به‌سرعت گردش و نیازهای کم‌کار دستی، می‌تواند یک فرایند مقرون‌به‌صرفه باشد، به‌ویژه برای مراحل تولید با حجم بالا.

تولید یکنواخت: ماشین‌کاری CNC به‌طورمعمول دقیق است و از ثبات بالای طراحی در بین محصولات خود برخوردار است.

ماشین‌کاری و CNC

در پایان

تولید قطعه از مهم‌ترین نیازهای صنعت است و باید توجه خاصی به آن شود. به‌هرحال تولید یک قطعه از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و باید با نهایت دقت انجام گیرد. در این میان انواع دستگاه‌ها و فناوری‌ها می‌توانند به صنعتگر کمک کنند. امیدواریم جواب سوال خود یعنی ماشین‌کاری چیست؟ را گرفته باشید.

یکی از راه‌های دسترسی به این دستگاه‌ها و خرید و فروش آن‌ها استفاده از سایت و اپلیکیشن تموک است که می‌تواند فعالان در این صنعت را به یکدیگر متصل کند.

خوشحال می شویم ما را از نظر خود درباره ی این مطلب آگاه کنید و اگر سوالی داشتید برای ما ارسال فرمایید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

شما نیز اگر تامین کننده ماشین آلات صنعتی هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصولات هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید