امروز 21 اردیبهشت 1403 18:53

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 18:53

صفر تا صد صادرات صنایع‌ دستی از ایران

 همه‌چیز درباره صادرات صنایع‌ دستی

صادرات یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند بروی اقتصاد یک کشور تأثیر به سزایی بگذارد و چرخه‌های اقتصادی یک کشور را به چرخه در آورد. هر کشوری بر اساس شرایط اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی و بسیاری از پارامترهای دیگر قادر به صادر کردن محصولاتی می‌تواند باشد. در ایران تا سال‌های گذشته سهم بیشتر محصولاتی که به کشورهای مختلف صادر می‌شد ناشی از نفت و مشتقات نفتی بود. همین امر منجر به وابستگی زیاد کشور به نفت شد. تأثیر منفی دیگر این موضوع عدم رشد صنایع دیگر در ایران بود. در سال‌های اخیر و با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور نیاز به صادر کردن محصولات غیرنفتی بیش‌ازپیش احساس می‌شود. مسئولان در این رابطه سعی می‌کنند شرایط مناسبی را فراهم آورند. در این مطلب به بررسی موضوع مهم صادرات صنایع‌ دستی می‌پردازیم.

خرید صنایع دستی از بهترین فروشگاه ها در تموک شاپ

صنایع دستی از مهمترین میراث فرهنگ های مختلف و اقلیم ها در ایران باستان هستند. از قرن های گذشته تا کنون رسوم بینظیر تمدن ها بر روی صنایع دستی به جای مانده است. خرید صنایع دستی اصیل از فروشگاه های اینترنتی میتواند چالش برانگیز باشد. تموک شاپ یکی از خدمات رایگان در سوپراپلیکیشن تموک میباشد که میزبان فروشگاه های زنجیره ای، فروشنده های صنایع دستی اصیل اصفهان، شیراز و دیگر شهر های ایران میباشد. هنر دستان اساتید صنایع دستی میناکاری، خاتم کاری و قلم زنی را میتوانید در میان فروشنده های صنایع دستی جستجو، مقایسه و بهترین تجربه خرید را داشته باشید.

صادرات صنایع‌ دستی

صنایع‌ دستی در ایران قدمت زیادی داشته و هر منطقه صنایع‌ دستی مخصوص به خود را دارد. ایران غنی از فرهنگ‌های مختلف است و در این زمینه پتانسیلی بالقوه دارد. پس باید از آن استفاده کرد. به‌طورکلی صنایع‌ دستی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این صنایع ناشی از ابتکار، خلاقیت و نبوغ یک فرد می‌باشد. بنابراین محصولات تولیدشده توسط افراد اصلاً مشابه یکدیگر نیستند و تفاوت‌هایی هرچند جزئی با یکدیگر دارند. این محصولات ارزش زیادی داشته و منعکس‌کننده‌ی تاریخ و فرهنگ یک کشور است.

صنایع دستی در هر منطقه ویژگی‌های خاص خود را دارد.

صنایع‌ دستی عموماً از مواد اولیه‌ای تهیه می‌شوند که ارزان‌قیمت اند و در همان منطقه وجود دارد. به عبارتی بومی همان منطقه است. در نهایت صنایع‌دستی تولیدشده به محصولات و کالاهایی تبدیل می‌شوند که ارزش زیادی دارند و می‌توانند تأثیر زیادی روی اقتصاد منطقه و در نهایت کشور داشته باشند.

تولید صنایع‌ دستی نیاز به ابزارآلات پیشرفته ندارد و از تکنولوژی خاصی نیز پیروی نمی‌کند بنابراین منابع درآمدی است که در راستای موازنه اقتصاد داخلی کمک‌کننده است. هم‌چنین رشد و شکوفایی در این زمینه منجر به کاهش نرخ مهاجرت روستاییان به کلان شهرها می‌شود و به حل بحران بیکاری نیز کمک خواهد کرد.

در سال‌های اخیر و با آشنا شدن بسیاری از گردشگران با صنایع‌ دستی ایران و هم‌چنین شرکت ایرانیان در نمایشگاه‌های مختلف در سراسر دنیا تمایل به خرید صنایع‌دستی ایرانی افزایش یافته است و میزان ارزآوری زیادی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است.

صنایع‌ دستی ایران به کشورهای زیادی صادر می‌شود از کشورهای خاورمیانه تا خاور دور مانند عراق، ترکیه، چین، اندونزی، سوریه، کره تا کشورهای آفریقایی مانند کنیا، آفریقای جنوبی و هم‌چنین کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، آلمان، اتریش و…

مراحل صادرات صنایع‌ دستی

به‌هرحال برای صادر کردن هر نوع کالایی باید مراحلی قانونی را طی کرد. صادرات صنایع‌دستی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید ارسال آن‌ها به خارج از کشور باید مراحل زیر در نظر گرفته شود:

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی در حقیقت مجوزی برای تجارت در عرصه‌ی واردات و صادرات کالا است. منظور از تجارت هر تجارت برون‌مرزی از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل‌کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر می‌گیرد. پس، صادرکننده باید دارای کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی باشد. برای گرفتن کارت بازرگانی حتماً باید سه سال کار تولیدی و تجاری داشته باشید.

کارت بازرگانی یکی از الزامات صادرات کالا

بیمه

بیمه در صادرات نقش مهمی را ایفا می‌کند و صادرکننده‌های هر کالایی مانند صادرکننده‌های صنایع‌ دستی باید کالاهای صادراتی خود را بیمه کنند. در حقیقت با بیمه کردن کالاها می‌توان از ضررهایی که ممکن است در حین فرآیند صادر کردن پیش بیاید جلوگیری کرد. داشتن بیمه به صادرکننده این اطمینان را می‌دهد که در صورت هر مشکلی برای کالا، متضرر نمی‌شود. انواع مختلفی از بیمه‌ها برای کالاهای صادراتی وجود دارد که هر فردی می‌تواند شرایط آن را بررسی و بر اساس نیاز و بودجه خود انتخاب کند.

هزینه‌ها

صادر کردن کالا هزینه‌هایی را در بر می‌گیرد که باید توسط فرد صادرکننده پرداخت شود. هر کالایی برای صادرشده از کشوری به کشور دیگر باید مسیر زیادی را طی کند. پس باید بسته‌بندی آن به‌گونه‌ای باشد که تا حد امکان آسیب نبیند. از طرف دیگر، همان‌گونه که در مطالب پیشین نیز بیان شد، بسته‌بندی نقش مهمی در جذب مشتری دارد بنابراین باید دقت لازم را برای انتخاب نوع بسته‌بندی داشته باشید. هزینه‌ی دیگری که باید در نظرگرفته شود، در ارتباط با حمل‌ونقل کالا از مبدأ به مقصد است. هزینه‌ها توسط سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات مانند سازمان بندرها، انبارهای عمومی در گمرکات داخلی و سازمان ملی استاندارد وصول می‌گردد.

البته برای صادر کردن صنایع‌ دستی باید بدانید که تعرفه‌های صادراتی و یا هرگونه حقوق گمرکی شامل این محصولات نمی‌شود و صادرکننده معاف از آن‌ها است.

بازاریابی

در هر کسب‌وکاری بازاریابی نقش مهمی در فروش  محصولات دارد و بخش مهمی در فعالیت‌های تجاری است. این امر به‌ویژه در صادرات صنایع‌ دستی دارد. زیرا به‌هرحال این دسته از محصولات در کشورهای دیگر ناشناخته است و بعضاً آگاهی از کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها وجود ندارد. صادرکننده باید بازارهای خارجی را بشناسد و راه‌های نفوذ در آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند استراتژی مناسبی را برای صادر کردن کالاهای خود اتخاذ کند. به‌عنوان نمونه برخی از کالا ممکن است در کشوری طرفداران زیادی داشته باشد درصورتی‌که فروش آن در کشور دیگر مورد توجه قرار نگیرد به‌عنوان‌مثال زیورآلات در کشورهای عربی فروش قابل‌ملاحظه‌ای دارد درصورتی‌که بیشتر کشورهای اروپایی تمایل به خرید صنایع‌دستی تزئینی دارند. پس انتخاب بازار هدف نادرست ممکن است صادرکننده را دچار مشکل کند.

بازاریابی برای محصولات

تبلیغات

امروزه صنعت تبلیغات قدرت زیادی پیدا کرده است. تأثیرگذاری آن نیز بروی فروش محصولات نیز کسی پوشیده نیست. تقریباً باید هر نوع کالایی برای فروش تبلیغات قوی داشته باشد. در تبلیغات باید کیفیت و کاربرد محصول معرفی شود. در مورد صنایع‌ دستی می‌توان در تبلیغات ساخته‌شدنشان با مواد طبیعی و سازگار با محیط‌زیست را محور تبلیغات قرار دارد. به‌هرحال برای هر نوع کالایی باید سیاست تبلیغاتی متناظر با آن را در نظر گرفت. گسترش فضاهای مجازی این اختیار را به فرد می‌دهد تا به‌راحتی بتواند درباره کالاهای خود تبلیغ و آن را به دیگر افراد معرفی کند.

در  پایان

صادر کردن کالا و محصول پیچیدگی‌های خود را دارد. یکی از مزیت‌هایی که صادر کردن صنایع‌دستی دارد بکر بودن آن است. در حال حاضر افراد فعال در این زمینه اندک هستند و فرصت‌های صادراتی زیادی در این حوزه وجود دارد. علاوه بر این، سیاست‌گذاری‌های جدید مبنی بر هموار نمودن مسیرهای صادراتی برای صنایع‌دستی است. با صادر کردن این کالا می‌توان ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرد و سنگینی بار صادرات را از روی صنعت نفت برداشت. در تموک می توانید با افراد فعال در این حوزه در ارتباط باشید. اگر علاقه مند به خواندن مطالبی درباره میناکاری هستید اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید