امروز 25 اردیبهشت 1403 04:37

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 25 اردیبهشت 1403 04:37

چه رنگ موی‌ای بخرم تا با پوست صورتم هماهنگ باشد و من را زیباتر کند؟

آنچه باید درباره انتخاب رنگ مو بدانید!

مروری بر رنگ مو

همواره انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال زیبایی و زیبا شدن بوده و هستند. در ابتدا وسایل آرایشی بیشتر از مواد طبیعی و گیاهی ساخته می‌شد. چینی‌ها اولین مردمانی بودند که سه هزار سال پیش رنگ‌آمیزی مو را ابداع کردند. آن‌ها از برگ و ریشه‌ی درختان برای درست کردن رنگ بهره می‌بردند. مصریان باستان از حنا به‌عنوان رنگ مو استفاده می‌کردند. رنگ موی طبیعی سال‌ها بعد در یونان و روم نیز به کار برده شد. رومیان از پوست گردو و تره‌فرنگی برای رنگ کردن موهای خود بهره می بردند. یونانیان نیز رنگ‌های تیره را برای رنگ کردن موهایشان  انتخاب می کردند زیرا رنگ تیره‌ی مو نمادی از ابراز شجاعت به‌حساب می‌آمد.

در سال 1500 میلادی ملکه الیزابت نماد زیبایی در غرب را با موهای قرمز و پوست قرمز تعریف کرد. در آن دوره از زمان، زنان در سرتاسر اروپا از کلاه‌گیس قرمز استفاده می‌کردند.

اگرچه با گذشت زمان و با تغییر سلیقه افراد انتخاب رنگ، برای مو نیز تغییر کرده است اما همواره انتخاب رنگ مو متناسب با چهره‌ی افراد همواره چالشی بحث‌برانگیز بوده است. در دنیای امروز، استفاده از رنگ مو به‌شدت گسترش یاقته است به‌گونه‌ای که استفاده از رنگ مو در فصل‌های مختلف متفاوت می‌باشد. انتخاب مناسب رنگ مو تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای در ظاهر فرد ایجاد می‌کند و چهره فرد را می‌تواند جذاب و جوان‌تر کند. اگر رنگ مو متناسب با چهره فرد نباشد ممکن است فرد بی‌حال و افسرده و گاهی پیر به نظر برسد.

انواع رنگ مو

امروزه رنگ موهای طبیعی و شیمیایی در بازار یافت می‌شوند که هرکدام مزیت‌ها و محدودیت‌هایی دارند.

همان‌گونه که مشخص است رنگ موهای طبیعی و گیاهی از مواد طبیعی ساخته‌شده است و رنگ موهای شیمیایی، ترکیبی از مواد شیمیایی هستند. 

رنگ موهای طبیعی به دلیل ماهیتی که دارند به نسبت ایمن هستند و می‌توانند علاوه بر رنگی کردن مو بر سلامت مو نیز مؤثر باشد، اما تنوع رنگی چندانی ندارند. رنگ‌های شیمیایی برای بدن افراد مضر است و سلامت موها را نیز به خطر می‌اندازد. هم‌چنین مطالعاتی نیز بروی سرطان‌زا بودن این رنگ‌ها نیز در دست مطالعه و بررسی است. اما این رنگ‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند.

از دیدگاهی دیگر می‌توان رنگ موها را به سه دسته موقت، نیمه دائم و دائم طبقه‌بندی کرد.

موقت

معمولاً به‌صورت پودرهای رنگی در بازار است و برای استفاده از آن‌ها باید پودر را با دو برابر مقدار اکسیدان و اندکی شامپو ترکیب کرد. این رنگ‌ها به شکل رنگساژ شامپویی بر روی مو قرار می‌گیرد.

نیمه دائم

شامل تونر و رنگساژها هستند و از ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ موهای موقت برخوردارند اما با چند بار شستن سر از بین می‌روند. شامپو رنگ‌ها از جمله رنگ‌های نیمه دائم هستند.

دائم

این رنگ‌ها با اکسیدان ترکیب می‌شوند و دارای آمونیاک هستند. آمونیاک موجود در این رنگ‌ها منجر به باز کردن کوتیکول های مو می‌شود. این رنگ‌ها با فعل‌وانفعالات شیمیایی‌ بر روی مو همراه است. هم‌چنین برخلاف دودسته‌ی پیشین، در این گروه از رنگ‌ها، رنگ‌هایی تحت عنوان روشن‌کننده وجود داشته و قدرت روشن‌کنندگی دارند. موهای رنگ‌شده با این نوع رنگ‌ها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

انتخاب رنگ مو

برای انتخاب رنگ موی مناسب سه مورد اساسی باید در نظر گرفته شود:

  • تعیین رنگ پوست
  • تخمین زمان و هزینه
  • مشخص کردن سلامت مو

انواع رنگ مو

اولین و مهم‌ترین مرحله برای انتخاب رنگ مو، توجه به رنگ پوست است. به‌طورکلی رنگ پوست‌ها به پوست‌های گرم و سرد و خنثی تقسیم می‌شود.

پوست‌های سرد دارای تنالیته رنگ‌های صورتی، قرمز و آبی هستند. درحالی‌که پوست‌های گرم زمینه زرد، هلویی و طلایی دارند. رنگ پوست خنثی ترکیبی از رنگ پوست سرد و گرم است.

رنگ موی مناسب برای پوست گرم، بلوند و قهوه‌ای است البته طیف مناسب آن باید انتخاب شود به‌عنوان‌مثال در تنالیته صورتی رنگ، بلوند عسلی و طلایی مناسب‌تر است. رنگ موی مناسب برای پوست‌هایی با رنگ سرد، بلوند دودی، پلاتینی، بلوند سفید و قهوه‌ای دودی است. افرادی که رنگ پوست خنثی دارند می‌توانند هر نوع رنگی را انتخاب کنند.

پس از شناختن رنگ پوست، لازم است زمان و هزینه‌ی در نظر گرفته‌شده برای آن  تعیین شود. به‌عنوان‌مثال سشوار کردن و صاف کردن موهای بلوند بدون سرم محافظ حرارت، آسیب زیادی به موها می‌رساند و الزاماً باید برای محافظت از موها در برابر گرمای سشوار و صاف کن از سرم استفاده کرد یا استفاده از رنگ‌هایی نزدیک به رنگ طبیعی هزینه و زمان را کاهش می‌دهد.

قدم بعدی توجه به‌سلامت مو است.

موهای آسیب‌دیده و شکننده گزینه خوبی برای رنگ کردن نیستند و بهتر است پیش از رنگ کردن آن‌ها، ترمیم و رسیدگی شوند.

بااین‌وجود چنانچه استفاده از رنگ مورد نیاز است بهتر است از رنگ‌های تیره استفاده شود زیرا رنگ‌های روشن آسیب بیشتری به مو می‌رساند و رنگ‌دانه‌ای مو را از بین می‌برد. اما برای موهای سالم گزینه‌های بیشتری وجود دارد. باید توجه شود که ،همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، رنگ‌های شیمیایی به مو آسیب می‌رساند و حتی موهای سالم نیز پس از رنگ شدن نیاز به مراقبت دارند.

در پایان

در دنیای مدرن نیز بازار رنگ مو رونق زیادی دارد. انتخاب رنگ مناسب تأثیر بسزایی بر چهره افراد می‌گذارد پس بهتر است این رنگ آگاهانه انتخاب شود.

انواع لوازم آرایشی و بهداشتی خود را در تموک معرفی کنید!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید