امروز 21 اردیبهشت 1403 07:25

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 07:25

چه نوع کلید و پریزی بخریم؟؟؟

چه نوع کلید و پریزی بخریم؟؟؟

یکی از اجزایی که در همه‌ی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد کلید و پریز است. اختراع کلید و پریز در سال 1884 اتفاق افتاد. در آن زمان جان هنری هلمز فرآیندی برای قطع سریع ابداع کرد. پس‌ازآن، در سال ۱۹۱۷ ویلیام جی. نیوتون مکانیسم قطع سریع را پیشرفت داد و اولین کلید و پریز برق سوئیچ دار را ابداع کرد. در گذشته کلید و پریزها محدود به چند نوع خاص می‌شدند. اما امروزه تنوع زیادی در اشکال و جنس آن‌ها به وجود آمده است و در بازار انواع مختلفی از آن‌ها را می‌توان یافت. در این مقاله شما را با کلید و پریز و انواع مختلف آن آشنا می‌کنیم.

کلید و پریز چیست؟

در خرید کلید و پریز باید این نکته را همواره در نظر داشت که ایمنی آن‌ها باید بالا باشد. زیرا در ارتباط مستقیم باانرژی برق است. به‌طورکلی، کلید و پریز شامل دو بخش است یعنی مکانیزم درونی و قاب.

مکانیزم درونی شامل اتصالات درونی و تعداد پل بوده و قاب بخش خارجی آن و قسمتی است که به روی دیوار نصب می‌شود.

کلید و پریز

انواع کلید

کلیدها بر اساس تعداد پل‌ها به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند:

کلید تک‌قطبی:

متداول‌ترین نوع کلیدهای الکتریکی که از آن‌ها استفاده می‌شوند، کلیدهای تک‌قطبی هستند. شامل یک کلید پایه قطع (OFF) و وصل (ON) است که از یک کنتاکت ورودی و یک کنتاکت خروجی تشکیل شده است.

کلیدهای دو قطبی:

کلیدهای دوقطبی، کلیدهای برقی دو قطب بدون نصب جعبه‌ی اضافی، دو وسیله را کنترل می‌کند. عملکرد، نصب و تعویض این کلیدها نیز آسان است.

کلید دو قطبی

کلید سه‌طرفه:

از کلیدهای سه‌طرفه برای کنترل چراغ‌ها با دو کلید استفاده می‌شود. این کلیدها مانند کلید تک‌قطبی موقعیت خاموش و روشن ندارند. آن‌ها عمدتاً در راه‌پله‌ها، اتاق‌های بزرگ استفاده می‌شوند. اگرچه کار با آن‌ها آسان است، اما نصب این کلیدها پیچیدگی زیادی دارد.

کلید چهار راهه:

از تنظیمات کلید چهار طرفه برای کنترل چراغ‌های دارای سه یا چند کلید استفاده می‌شود. این کلیدها عموماً در اتاق‌های بزرگی که در آن‌ها برای روشن و خاموش کردن وسایل روشنایی به دسترسی آسان نیاز است، استفاده می‌شود. آن‌ها مانند کلیدهای تک‌قطبی وضعیت روشن / خاموش ندارند.

قبل از اقدام به عیب‌یابی یا تعویض، آگاهی از چگونگی سیم‌کشی این کلیدها مهم است. نصب این کلیدها بسیار پیچیده است.

کلید چند موقعیتی:

کلید چند موقعیتی، اتصال دو یا چند کلید برق برای کنترل بار الکتریکی از بیش از محل است. این کلیدها در فضاهای بزرگ و راهروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جایی که داشتن چندین کنترل به ایمنی و راحتی آن می‌افزاید اما نصب آن مشکل است.

کلید بل:

کلیدهای اصلی هستند که در زنگ درب منازل و ادارات استفاده می‌شوند. نصب و استفاده آن‌ها آسان است.

انواع پریز

پریز برق ارت دار:

ارت به زمین گفته می‌شود و در صنعت برق ارت به معنای سیم اتصال به زمین است. بدنه در بیشتر وسایل برقی از جنس فلز بوده و ممکن است خطر برق‌گرفتگی وجود داشته باشد که بسیار خطرناک است. بنابراین سیم ارت نقش مهمی را می‌تواند در تضمین سلامت افراد ایفا کند. پس، پریز ارت مجهز به سیمی به نام ارت است. سیم ارت رنگ‌های مختلفی داشته و قادر به تخلیه کردن الکتریسیته ساکن ایجادشده در مدار به زمین است.

پریز آنتن مرکزی:

از این پریزها برای سیگنال گیری شبکه‌های ماهواره و تلویزیون استفاده می‌شود و می‌توان گیرنده‌های مختلف را به آنتن‌های اصلی و مرکزی متصل کرده و از این طریق، سیگنال مناسب را دریافت کرد. هزینه نصب این پریزها نسبت به آنتن‌های جداگانه کم‌تر بوده و مقرون‌به‌صرفه هستند.

امروزه در بیشتر مجتمع‌ها برای دریافت سیگنال از این نوع استفاده می‌کنند. زیرا در مجتمع‌ها با تعداد زیادی خانه، نصب آنتن‌های خارجی نمای ساختمان را از بین می‌برد.

همچنین انعکاس سیگنال‌ آنتن‌های متعددی که برای واحدهای مختلف نصب شده‌اند، باعث ایجاد نویز و پارازیت خواهد شد. این پریزها انواع مختلفی دارند از جمله  آنتن ماهواره دو منظوره TV/SAT، آنتن تکی، آنتن دوتایی، پریز آنتن ماهواره، آنتن تلویزیون و…

آنتن

پریز یو پی اس:

در بعضی اداره‌ها به غیر از پریز برق معمولی، پریز برق جداگانه ای که معمولاً با رنگ قرمز یا رنگ و شکل متفاوتی نسبت به نوع معمولی، وجود دارد. درصورتی‌که از این پریز استفاده شود دیگر نیازی نیست نگران قطع شدن برق شهر بود.

به دلیل آن‌که این نوع پریز برق خود را از UPS می‌گیرد و همیشه دارای جریان برق است.

یو پی اس ها به دو صورت باتری داخلی و باتری خارجی می‌باشند و بر اساس مدت‌زمان نیاز مصرف برق تعیین می‌شود. سیستم یو پی اس قادر به محافظت از یک کامپیوتر کوچک تا تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته، سرورهای پیشرفته و مرکز دیتاهای بزرگ می‌باشد.

در پایان

بخش مهمی از هر ساختمان کلید و پریز آن است که به دلیل حساسیت زیاد آن با سلامت فرد باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد.

انواع کلید و پریز فقط در تموک!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید