مدیران فروش در شرکت و سازمان ها مانند چرخ دنده های شرکت و کارخانه ها هستند و باید توان فروش را بالا ببرد. مدیران فروش شغلی بسیار پیچیده و دشوار دارند و باید آموزشهای حرفهای را در این زمینه فراگرفته باشند. یک مدیر فروش باید مدیریت تیم حرفهای را به عهده بگیرد. در حقیقت ادارهی فروش محصولات یک شرکت یا کارخانه وظیفهی یک مدیر فروش است. چالش مدیران فروش در طی انجام فرآیند ممکن است فروش را کاهش یا به تعویق بیندازد. این چالشها کدام اند و چگونه میتوان آنها را حل کرد؟
در این مطلب ابتدا دربارهی وظایف مدیر فروش توضیحاتی میدهیم و سپس به بررسی چالشهای فروش پرداخته و راهحلی مناسب برای آنها ارائه خواهیم داد.
تموک ادز بهترین پلتفرم برای ارتقای کسب و کار
توک ادز با هدف ارتقای کسب و کار ها شروع به فعالیت کرده است. در این سامانه با ثبت مشخصات تبلیغات بیزینس، بنر تبلیغاتی و رپورتاژ های شما در تموک بیزینس میان مرتبط ترین عرضه و تقاضا نمایش داده میشود و کاربران را به بازدید از کسب و کار ترغیب میکند. تبلیغات هوشمند کلید موفقیت هر کسب و کاری در فضای دیجیتال مارکتینگ امروز است. ما مخاطبین هدف را به سمت بیزینس جذب میکنیم. بازدید بیشتر کاربران را به مشتریان بالقوه تبدیل و فروش را برای بیزینس افزایش خواهد داد. ثبت آگهی با استفاده از روش های هوشمند جذب مشتریان این روز ها بازار داغی در دیجیتال مارکتینگ و فضای اینترنت دارد. هدف گرفتن مخاطبین هدف کسب و کار شما از مهمترین جنبه های تبلیغات هوشمند در عرضه جدید است. تموک ادز یکی از خدمات سوپراپلیکیشن تموک میباشد که به کاربران امکان گرفتن بازدید بیشتر و دیده شدن در صفحه اول گوگل را میدهد. با ثبت رپورتاژ آگهی، بنر های هوشمند تبلیغاتی و گرفتن بک لینک در تموک ادز به راحتی جایگاه کسب و کار خود را ارتقا دهید.
وظایف مدیران فروش
مدیران فروش وظایف گستردهای دارد تا با انجام مجموعه این وظایف فروش کارخانه و شرکت را بالا ببرند برخی از این وظایف در زیر آورده شده است:
- مدیر فروش باید برنامه تمام فعالیتهایش را بهگونهای تنظیم کند که در راستای اهداف مشخصشده از طرف مدیرعامل باشد تا اهداف شرکت یا کارخانه محقق شود.
- یک مدیر فروش باید نظارت کامل بر خرید و فروش و کلیه فعالیتهای کارمندان در واحد فروش داشته باشد تا خطاها در این بخش به حداقل خود برسد.
- ارائه و معرفی محصولات به مشتریان و پاسخگو بودن از دیگر وظایف مدیر فروش است.
- شناسایی فرصتهای فروش در بازار
- پیگیری جهت تحویل محصول و خدمات مشتریان مطابق زمانبندی توافق شده باید توسط مدیر فروش انجام شود.
- نظارت کامل بر فرآیند صدور پیشفاکتور و فاکتور فروش
- طرحریزی برنامههای بازاریابی و فروش در جهت افزایش فروش
- ارائه گزارشهای بازاریابی و فروش بهصورت منظم به مدیران عامل
- همکاری و هماهنگی برای حملونقل و ارسال محصول
و…
چالشهای فروش و راهحل آنها
فروش شغلی چالشبرانگیز است که هر فردی قادر به انجام آن نیست. این شغل نیز مانند هر شغل دیگری با مشکلاتی روبهرو است که حل هر کدام از آنها میتواند به فرآیند فروش سرعت بخشیده و منجر به افزایش سود شرکتها و کارخانهها شود. مهمترین چالشهای مدیران فروش عبارتاند از:
ماندن در صحنه رقابت بازار
امروزه با افزایش تعداد و تولید محصولهای مشابه در بازار، رقابت نسبت به گذشته پیچیدهتر شده است. ممکن است محصول شما در بازهای از زمان فروش خوبی در بازار داشته باشد. اما با معرفی محصولی جدید از شرکتهای رقیب، خریداران محصول شما، کاهش یابند. با توجه به آنکه عصر امروز، عصر دیجیتال است و بسیاری از افراد نیاز خود را در سایتها و شبکههای اجتماعی جستجو میکنند. باید در این دنیا فعالیت خود را شروع کنید حتی اگر هیچ اطلاعاتی دربارهی سایت و… ندارید میتوانید وارد سایتهایی شوید که این فضا را برای شما فراهم آوردهاند و به معرفی محصول خود بپردازید و فروش آنلاین خود را فعال کنید.
انجام سریع و دقیق پیشفاکتور و فاکتور
یکی از کارهایی که مدیر فروش باید انجام دهد و پیشتر نیز به آن اشاره شد، صدور پیشفاکتور و فاکتور برای مشتریها برای محصولات مختلف است. گاهی ممکن است تعداد زیادی از مشتریهای این درخواست را در یک روز کاری داشته باشند. صدور پیشفاکتور و فاکتور بهویژه در شرکتها و کارخانههای بزرگ امری وقتگیر است. یک مدیر فروش مجبور است زمان زیادی از روز را برای این کار بگذارد و وقت خود را صرف پرکردن گزارشها، درج دادهها و بهروزرسانی برگههای اداری کنند. در نتیجه زمان بسیار کمی را برای فروش واقعی خواهند داشت. حتی در این میان به دلیل حجم بالای کار ممکن است کارهای تکراری نیز انجام شود. معمولاً مدیران فروش برای کاهش حجم کاری و نظم بخشیدن به آن کارمندی بهعنوان پشتیبان فروش استخدام میکنند تا این وظایف را به عهده گرفته و انجام دهد.
اما…
برای حل این مشکل راه سادهای وجود دارد! در حال حاضر اپلیکیشن هایی در بازار خدمات دیجیتالی وجود دارد که قادر به صدور پیشفاکتور و فاکتور بوده و حتی قادر به ذخیره کردن این اطلاعات است. یک مدیر فروش بهجای تلنبار کردن انواع پوشهها و زونکن ها میتواند آرشیوی دیجیتالی در گوشی موبایل خود داشته باشد. او قادر خواهد بود با جستجویی کوتاه و صرف وقت اندک لیست همهی پیشفاکتورها و فاکتورهای قبلی را مشاهده کند. حتی نیاز به استخدام کردن فرد دیگری برای آن نیست! یکی از این اپلیکیشن ها، اپلیکیشن تموک بیزینس است که برای رفع نیازهای مدیران فروش به بازار عرضه شده است. این اپلیکیشن با داشتن خدمات ویژه و منحصر به فرد راهی برای حل بسیاری از مشکلات مدیران فروش است.
جذب سریع مشتری
زمانی که مشتری با مدیر فروش تماس میگیرد و درخواست پیشفاکتور میکند باید مدیر فروش بهسرعت پاسخگو باشد وگرنه مشتری به کارخانه یا شرکت دیگری مراجعه میکنند. پس سرعت در کار نقش مهمی در فروش دارد. برای حل این مشکل همانگونه که در قسمت قبلی نیز توضیح داده شد میتوان از اپلیکیشن هایی در این زمینه کمک گرفت. به یاد داشته باشید بهروز بودن و استفاده از تکنولوژیهای بهروز همواره کمککننده هستند.
در پایان
در ایران صنایع چالشهای زیادی برای فروش محصولات خود دارند اما بسیاری از این چالشها را میتوان با به روز ترین فناوری های موجود حل کرد. فعالان در صنعت باید بدانند که وب سایتها و اپلیکیشن ها قابلیت حل بسیاری از چالشهای آنها را دارند. یکی از این سایتها و اپلیکیشن ها تموک نام دارد. مدیران فروش میتوانند با عضو شدن رایگان در آنها بسیاری از چالشهای خود را با آن از میان بردارند.
پس دست به کار شوید!
اگر سوالی درباره این موضوع دارید لطفا با ما در میان بگذارید!