امروز 21 اردیبهشت 1403 19:35

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 19:35

اسید فرمیک و انواع کاربرد آن در صنایع

ویژگی اسید ها در ترکیب های شیمیایی

اجازه دهید ابتدا بدانیم اسید چیست. اسید یک ترکیب شیمیایی است که یون‌های H+ را در محلول آبی آزاد می‌کند. ما می‌توانیم ماهیت اسیدی یا بازی یک ترکیب را با استفاده از نشانگر اسید-باز یا کاغذ تورنسل آزمایش کنیم. اسید فرمیک در گروه اسید کربوکسیلیک قرار می‌گیرد. به‌صورت HCOOH نوشته می‌شود و اسید فرمیک اولین عضو گروه کربوکسیلیک اسید است.  اسید فرمیک به نام متانوئیک اسید نیز شناخته می‌شود. برای توصیف جزئیات، فرمول اسید فرمیک شامل 2 اتم اکسیژن، یک اتم کربن و 2 اتم هیدروژن است. اسید فرمیک مایعی بی‌رنگ و گازدار است. همچنین بوی تند دارد. اسید فرمیک به‌عنوان یک عامل نگهدارنده و ضد باکتری استفاده می‌شود، همچنین در ساخت چرم و لاستیک مفید است و به‌عنوان کنه‌کش توسط زنبورداران مفید است.

اسید فرمیک در صنعت

این اسید که تنها توسط یک اتم کربن کنار هم قرار می گیرد، ساده ترین اسید کربوکسیلیک است. بازار این ماده شیمیایی نیز نسبتاً کوچک است – کسری از تقاضا برای اسیدهای آلی مانند اسید استیک دو کربنه.

از آنجایی که بازار معتدل است، تنها تعداد کمی از شرکت ها این مولکول را می سازند.

اما استفاده از این ماده ممکن است برای مدت طولانی در ابهام قرار نگیرد. تقاضا برای این ترکیب به دلیل کیفیت غیر سمی و غیر خورنده آن در حال افزایش است. از آن در کاربردهای متنوعی مانند سیلوهای خوراک و چاه های نفت استفاده می شود. حتی ممکن است در انرژی های جایگزین کمک کننده باشد. به دلیل پتانسیل اسید فرمیک، BASF و سایر تولیدکنندگان مواد شیمیایی در حال فرو رفتن عمیق تر در این تجارت هستند.

این اسید از دیرباز در دنیای حشرات شناخته شده است. بسیاری از گونه‌های مورچه‌ها حمل مواد را در شکم خود برای اسپری کردن به مهاجمان، خنثی کردن سم و پاک کردن آفات از باغچه‌شان راحت می‌دانند. نام این ماده شیمیایی حتی از کلمه لاتین مورچه، فرمیکا گرفته شده است.

فرمیک اسید در صنعت

 

 

میزان مصرف و کاربرد اسید فرمیک

به گفته سریرام موهان، مدیر صنعت مواد شیمیایی در شرکت تحقیقات بازار تکنایو، انسان ها از اسید فرمیک استفاده های مختلفی می کنند که بزرگترین آنها دباغی چرم است.

پس از دباغی، کشاورزی است. کشاورزان از آن به علوفه و سایر خوراک دام به عنوان یک نگهدارنده برای نگهداری طولانی مدت در سیلو استفاده می کنند. موهان اشاره می کند که از آن برای کشتن کنه ها نیز استفاده می کنند، برنامه ای که بی شباهت به مورچه ها از آن نیست.

بر اساس گزارش Technavio، سال گذشته حدود 675000 تن معادل 680 میلیون دلار اسید فرمیک در سطح جهان مصرف شد.

نظرات تولید کنندگان اسید فرمیک در دنیا

موهان می‌گوید، کشاورزی سریع‌ترین بازار در حال رشد برای آن است، با حدود 6.5 درصد رشد سالانه. این اسید هم از رشد کشاورزی به طور کلی سود می برد و هم از استفاده گسترده در این بخش بهره می برد.

موهان پیش بینی کرده بود که کل بازار اسید فرمیک تا سال 2019 با رشد سالانه 5.6 درصدی رشد کند.

BASF بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیا

BASF امیدوار است با کارخانه جدید خود که ماه گذشته با ظرفیت بیش از 50000 تن در سال افتتاح شد، از چشم انداز قوی بهره مند شود.

BASF بزرگترین تولید کننده این ماده در جهان است. علاوه بر Geismar، این کارخانه در لودویگشافن، آلمان و نانجینگ، چین، که مجموعا 255000 تن ظرفیت دارند، دارد.

کارخانه Geismar اولین کارخانه ای است که ایالات متحده از سال 2009 مشاهده می کند، زمانی که Celanese تأسیسات خود در پامپا، تگزاس را تعطیل کرد، که اسید فرمیک را به عنوان محصول مشترک تولید اسید استیک می ساخت. BASF خروجی را به بازار عرضه کرد. در مقابل، کارخانه BASF، مونوکسید کربن و متانول را به متیل فورمات ترکیب می‌کند، که سپس با آب واکنش داده و اسید فرمیک و متانول می‌سازد.

کارخانه جدید به آمریکای شمالی و جنوبی خدمت می کند، جایی که BASF فرصت زیادی برای این ماده شیمیایی می بیند. صنعت نفت و گاز، که نمک های فرمت را به مایعات حفاری اضافه می کند تا آنها را سنگین تر کند. بازار قدرتمندی در آمریکای شمالی است.

BASF همچنین آمریکای شمالی را به عنوان یک زمین حاصلخیز برای کاربردهای در حال ظهور می بیند. یک مثال، یخ زدایی باندهای فرودگاه با فرمت پتاسیم است. این ماده شیمیایی ممکن است از نظر زیست‌محیطی نسبت به یخ‌کن‌های مبتنی بر استات پتاسیم ارجحیت داشته باشد، زیرا در تاسیسات تصفیه فاضلاب راحت‌تر هضم می‌شود.

سخنگوی BASF می‌گوید: «فرودگاه‌های اروپایی بیش از یک دهه است که از دستگاه‌های خنک‌کننده باند پتاسیم فرمت استفاده می‌کنند، اما بازار آمریکای شمالی هنوز سودی نبرده است».

کارخانه جدید تنها تغییر اخیر در خط تولید اسید فرمیک نیست. در سال 2014، تامینکو، متخصص آمین، 190 میلیون دلار برای تجارت اسید فرمیک Kemira، که شامل کارخانه ای در Oulu، فنلاند بود، پرداخت کرد. اواخر همان سال، Eastman Chemical تامینکو را خریداری کرد.

در زمان معامله اسید فرمیک، مدیر اجرایی تامینکو، لورن لنویر، به سرمایه گذاران گفت که این تجارت به “بازارهایی که از روندهای بزرگ سود می برند” خدمت می کند.

ساختار اسید فرمیک

اسید فرمیک (HCO 2 H) که اسید متانوئیک نیز نامیده می شود ، ساده ترین اسید کربوکسیلیک است که در پردازش منسوجات و چرم استفاده می شود. اسید فرمیک ابتدا از برخی جداسازی شدمورچه ها و از کلمه لاتین formica به معنی مورچه نامگذاری شده است. این ماده از اثر اسید سولفوریک بر فرمت سدیم ساخته می شود که از مونوکسید کربن و هیدروکسید سدیم تولید می شود

اسید فرمیک یک اسید کربوکسیلیک معمولی نیست. آن را با قدرت اسیدی، عدم تشکیل انیدرید ، و واکنش پذیری آن به عنوان یک عامل احیاء کننده متمایز می کند – این خاصیت به دلیل گروه “CHO” است که برخی از ویژگی های یک آلدهید را می دهد. استرهای متیل و اتیل اسید فرمیک به صورت تجاری تولید می شوند. اسید سولفوریک غلیظ اسید فرمیک را به مونوکسید کربن تبدیل می کند.

این اسید بصورت خالص مایعی بی رنگ و متورم با بوی تند است. غشاهای مخاطی را تحریک می کند و پوست را تاول می زند. در دمای 8.4 درجه سانتیگراد (47.1 درجه فارنهایت) منجمد می شود.

خواص اسید فرمیک (اسید متانوئیک)

  • HCOOH  فرمول شیمیایی آن است. از نام های دیگر آن اسید فرمیلیک و اسیدآمینه است.
  • وزن مولکولی اسید فرمیک 46.025 گرم برمول است
  • چگالی اسید فرمیک 1.220 گرم در لیتر است.
  • نقطه ذوب و نقطه‌جوش آن به ترتیب∘C4 و∘C 100.8 است.
  • دارای یک واحد پیوند کووالانسی و دو پیوند هیدروژنی، یک گیرنده.
  • می‌توانیم حلالیت آن را قابل اختلاط با آب تعریف کنیم و پیچیدگی آن 10.3 است.همچنین با استون، اتر، متانول، اتانول و اتیل استات قابل اختلاط است. اما در بنزن، تولوئن و زایلن اسید فرمیک تا حدی محلول است. این اسید به‌طور طبیعی در زنبورها، مورچه‌ها و حشرات وجود دارد.
  • اگرچه به‌عنوان حلال مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، اما نمونه‌ای از حلال پروتیک با اسیدیته بالا است.
  • خورنده و حساس کننده پوست است. گاهی اوقات فرمت سدیم به‌طور ملایم چشم را تحریک می‌کند.
  • زمانی که کلرید جیوه را به کلرید جیوه تبدیل می‌کند، یک رسوب سفید تشکیل می‌دهد.هنگامی‌که با پنتاکلرید فسفریک واکنش می‌دهد، کلرید هیدروژن، فرمیل کلرید، کلرید فسفریل را تشکیل می‌دهد.
  • به نظر می‌رسد اسید فرمیک یک ماده شیمیایی ناخوشایند است که در برخی از گونه‌های مورچه‌ها، سم و حتی از ترشحات گزنه‌ها یافت می‌شود.
  • در غلظت‌های بالا می‌تواند بسیار مضر باشد اما از طرف دیگر در غلظت‌های پایین بسیار مؤثر است.
  • به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد به‌عنوان نگهدارنده مواد غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تامین کنندگان مواد شیمیایی اسید فرمیک در سامانه تموک

خرید و فروش ترکیب های شیمیایی در فروشگاه های اینترنتی میتواند برای تأمین کنندگان و همچنین خریداران چالش برانگیز باشد. سامانه تموک با هدف معرفی عرضه کنندگان و تقاضا دهندگان به یکدیگر، این امکان را برای خرید و فروش پلی پروپیلن در مصارف صنعتی فراهم کرده است. شما می توانید این محصول را از سامانه تموک بیزینس بطور مستقیم از تولید کننده سفارش بدهید. بدلیل نوسانات قیمتی برای اطلاع از قیمت روز این محصولات در سامانه تموک می توانید با تولید کننده از روش‌های مختلف ارتباطی در تماس باشید.

کاربردهای اسید فرمیک در یک نگاه

  • کشاورزی:از رشد باکتری‌ها در خوراک دام جلوگیری می‌کند.
  • تمیز کردن: رسوبات معدنی را از سطوح خانگی و تجهیزات تجاری پاک می‌کند.
  • یخ‌زدایی: فرامت پتاسیم یک نمک با حداقل خورندگی است که به جلوگیری از یخ‌زدگی باندهای فرودگاه کمک می‌کند.
  • دباغی چرم: به فیبرهای کلاژن پوست نفوذ می کند و استفاده موثر از سایر مواد شیمیایی برنزه کننده را تضمین می کند.
  • نفت و گاز: آب نمک های فرامت پتاسیم به مایعات حفاری اضافه می شود تا آنها را سنگین تر کند.
  • داروها: شرکت های مواد شیمیایی خوب از آن بعنوان ساده ترین اسید، در سنتز استفاده می کنند.
  • لاستیک: لاتکس لاستیک طبیعی را منعقد می کند.
  • منسوجات: محلول های موجود در فرآوری نساجی را خنثی می کند و به تثبیت رنگ ها روی پارچه ها کمک می کند.

اسید فرمیک در شیمی صنعتی

امروزه می توانید اسید متانوئیک را در هر آزمایشگاه حرفه ای و مجهز پیدا کنید. این یک معرف شیمیایی با ارزش است که به طور گسترده در صنایع شیمیایی استفاده می شود. برای آزمایش‌ها، آزمایش‌ها، تحقیقات و تحلیل‌های کیفی مداوم فرآیندها و محصولات صنعتی مختلف مورد نیاز است.این اسید اغلب در قارچ کش ها استفاده می شود . همانطور که شما چنین نمایندگی هایی را انتخاب می کنید، انتخاب محصولات آزمایش شده و آزمایش شده توسط متخصصان توصیه می شود. طیف محصولات ارائه شده توسط گروه PCC شامل مجموعه ای کامل از قارچ کش ها با کیفیت بالا می باشد. ROKAnol P یک آماده سازی بسیار توصیه شده است.یکی دیگر از فرآیندهایی که از اسید فرمیک استفاده می‌کند، رنگرزی پشم است که در حین رنگرزی انجام می‌شود. قبل از رنگ آمیزی پشم، ابتدا باید آن را بشویید. سبد محصولات گروه PCC همچنین شامل آماده سازی هایی است که برای این منظور استفاده می شود مانند EXOclean TPW .

E236 یعنی اسید فرمیک موجود در غذا

کربوکسیلیک اسیدها اغلب در صنایع غذایی استفاده می شوند و اسید فرمیک برای حفظ مواد غذایی استفاده می شود. برچسب‌های روی مواد غذایی مانند: ماهی ترشی، آب‌میوه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات ترشی، آب نبات‌های ژله‌ای یا پوره‌های سبزیجات/میوه، افزودنی به نام E236 را ذکر می‌کنند – این مخفف مخفف اسید فرمیک است. بوی E236 معمولاً غیرقابل تشخیص است و غلظت کم اسید بر عملکرد بدن انسان تأثیر نمی گذارد.

شما نیز اگر تامین کننده اسید فرمیک هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک بیزینس و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید