امروز 21 اردیبهشت 1403 06:08

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 06:08

دیوار پوش چیست؟

دیوار پوش چیست؟

دیوارکوب ، پوششی است که بر روی دیوارها استفاده می‌شود و به آن دیوار پوش هم می‌گویند.دیوار پوش‌ها تنوع زیادی دارند و در همه رنگ‌ها و مدل‌ها در بازار موجود می‌باشند. دیوار پوش‌ها دو نوع می‌باشند که نوع اول ام دی اف(MDF) و نوع دوم پی‌وی‌سی(PVC) هستند.

دیوار پوش‌های(MDF):

دیوار پوش MDF قابل شستشو را دارا نمی‌باشند و فقط روکشی از جنس PVC بر روی آن قرارگرفته است تا بتوان آن را راحتر و با دستمال مرطوب تمیز نمود. عرض این نوع دیوارکوب‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر بوده و طول آن‌ها ۲/۸۰ متر می‌باشد و ضخامت آن‌ها ۸ میلی‌متر می‌باشد.

دیوار پوش‌های(PVC):

پلی ونیل کلراید (Poly vinyl Chloride) بانام اختصاری پی‌وی‌سی (P.V.C)یک نوع پلیمر ترمو پلاستیک

می‌باشد. یک ماده ساختمانی مقرون‌به‌صرفه‌ای است و در سالهای اخیر به‌جای مواد ساختمانی

سنتی ازجمله: خاک رس ،چوب و بتن شده است.

دیوار پوش‌های پی‌وی‌سی، معمولاً عرضی بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر و طول ۳ یا ۶ متر و ضخامت ۸ میلی‌متری دارند.

دیوارکوب‌های پی‌وی‌سی توخالی هستند و وزن بسیار کمی نسبت به ام دی اف ها دارند، پس به علت سبکی، در شاخه‌های ۶ متری، برای فضاهای با ارتفاع زیاد و همچنین پوشش سقف، استفاده می‌شوند.

این دیوار پوش‌ها کاملاً قابل شستشو هستند و در مورد معایب آن‌ها می‌توانیم بگوییم که به علت توخالی بودن، ممکن است در اثر برخورد باشی سخت یا تیز، سوراخ شوند و اگر از دیوارکوب خیلی ضعیفی استفاده می‌شود، گاهاً ممکن است بعد از مدت‌زمان کوتاهی بدون اینکه ضربه‌ای به آن‌ها وارد شود، خودبه‌خود پوسیده شوند و از بین بروند.

دیوارکوب پی‌وی‌سی دارای سه نوع می‌باشد:

دیوار پوش pvc روکش‌دار :

دیوار پوش پی‌وی‌سی روکش‌دار  که مثل دیوارکوب‌های ام دی اف، روکش مجزای دیگری از جنس پی‌وی‌سی دارند.

دیوار پوش pvc چاپی :

دیوار پوش پی‌وی‌سی چاپی؛ در دیوارکوب‌های چاپی طرحی که ما آن را به‌عنوان نمای دیوارکوب مشاهده می‌کنیم، روی دیوارکوب چاپ‌شده است و باگذشت زمان و در اثر شستشو، احتمال کم‌رنگ شدنش وجود دارد.

دیوارکوب pvc ساده:

دیوار پوش PVC دارای قابلیت شستشو می‌باشد.یکی از معایب دیوارکوب پی‌وی‌سی توخالی بودن آن می‌باشد که ممکن است، در اثر برخورد با اشیا

تیز،نیز سوراخ شوند.ازجمله مزایای دیوارکوب پی‌وی‌سی می‌توان به ضدآب و ضد حریق و قابل شستشو بودن آن اشاره

نمود.

کاربرد دیوار پوش چیست؟

دیوار پوش‌ها به‌عنوان روکش دیوار به کار می‌روند و کاغذدیواری و رنگ نیز ازجمله دیوار پوش‌ها به شمار می‌رود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع دیوار پوش‌ها وجود دارد و به هرکجا بروید مدل‌های متنوع دیوارها را می‌توانید ببینید. که هرکسی با توجه به مدل منزل و مبلمان و … آن را انتخاب می‌کند و بر روی دیوار نصب می‌کند.

انواع دیوار پوش چیست و چه نکاتی در انتخاب آن‌ها وجود دارد؟

دیوار پوش چوبی:

این دیوار پوش‌ها از جنس چوب می‌باشند و با نصب آن‌ها روی دیوار فضای منزل چند برابر آرام‌بخش‌تر می‌شود. برخی از افراد قسمتی از دیوارهای منزلشان را دیوار پوش چوبی نصب می‌کنند اما برخی کل دیوارهای منزلشان را دیوار پوش چوبی می‌زنند که بسیار لوکس می‌شود و فضای منزل را گرم  و صمیمی می‌کند. این دیوار پوش‌ها به رنگ‌های تیره و روشن نیز در بازار موجود می‌باشد. شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت عمودی یا افقی روی دیوارهایتان بزنید. همچنین می‌توانید به‌جای چوب طبیعی از لمینیت هم استفاده کنید.

دیوار پوش چرمی:

دیوار پوش چرمی از جدیدترین دیوار پوش‌ها می‌باشد که فضای خانه را بسیار شیک می‌کند. برای هر مکانی قابل‌استفاده است. این دیوار پوش‌ها نرم و ضخیم هستند و در برابر ضربه بادوام می‌باشند. ضد صدا و ضد رطوبت هستند. دیوار پوش‌های چرمی عایق‌های صوتی و حرارتی فوق‌العاده‌ای هستند و از این نظر شبیه درب‌های چرمی می‌باشند. همین مزیت آن‌ها موجب شده است که استفاده از آن‌ها رایج گردد. این دیوار پوش‌ها قیمت بالایی دارند و معمولاً در محیط‌های تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند اما امکان استفاده از این دیوار پوش‌ها در منازل نیز وجود دارد. دیوار پوش‌های چرمی می‌توانند بهترین انتخاب ممکن برای مناطق دارای آب‌وهوای سرد یا مرطوب باشند. دیوار پوش‌های چرمی از تنوع رنگ و طرح‌های زیادی بهرمند هستند.

دیوار پوش سه‌بعدی:

دیوار پوش سه‌بعدی طرفداران زیادی دارد. زیرا که سبک می‌باشند، به‌راحتی نصب می‌شوند حتی می‌توانید خودتان نیز آن‌ها را نصب کنید زیرا که نیاز به زیر کاری ندارد. همچنین ضد آب و ضد آتش می‌باشند.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید دیوار پوش سه‌بعدی یکی از جدیدترین و درعین‌حال منحصربه‌فردترین از انواع دیوار پوش‌ها می‌باشد.

اما این سال ممکن است برای شما پیش آید که پوشش این دیوار پوش به شکل است؟ پوشش این دیوار پوش دارای سطحی کاملاً برجسته و سه‌بعدی و برآمد می‌باشد که برآمدگی آن حدود یک الی چهار سانتی‌متر می‌باشد.

اما بیشترین کاربرد از دیوار پوش سه‌بعدی در کجاست؟

رستوران‌ها، تالارها، منازل مسکونی، دفاتر اداری، سینماها، سالن‌های زیبایی، مطب‌ها، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها جز مکآن‌هایی است بیشتر از سایر مکآن‌ها  از دیوار پوش سه‌بعدی در آن استفاده می‌شود.

جنس و متریال به‌کاررفته در دیوار پوش سه‌بعدی معمولاً از ام دی اف می‌باشد که باروکش پارچه‌ای ، چرمی و یا پی‌وی‌سی مات می‌باشد.

مزایای استفاده از دیوار پوش سه‌بعدی چیست؟

  • مقرون‌به‌صرفه و به نسبت سایر دیوار پوش‌ها از هزینه کمتری بهره می‌برند.
  • امکان تغییر رنگ
  • قابلیت نورپردازی
  • امکان سفارش دادن در ابعاد گوناگون
  • قابلیت شستشو با انواع مواد شوینده

دیوار پوش‌سنگی

دیوار پوش‌سنگی را بیشتر برای یک دیوار استفاده می‌کنند و معمولاً پشت تلویزیون و شومینه نصب می‌کنند. همچنین می‌توانید در قسمت‌هایی از آشپزخانه نیز استفاده کنید. این دیوار پوش‌ها نیز تنوع زیادی دارند. دیوار پوش‌های سنگی بر اساس جنس طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌شود. سنگ مرمر، سنگ‌های دکوراتیور یا همان آنتیک، سنگ گرانیت، سنگ تراورتن و آجر جنس‌های بکار رفته در دیوار پوش‌های سنگی می‌باشد.

دیوار پوش آجری

طرح دیوار پوش آجری مانند آجر می‌باشد که طرفداران زیادی دارند. بیشتر برای یک دیوار نصب می‌کنند . بیشتر برای اتاق‌خواب نیز استفاده می‌کنند. همچنین از این نوع دیوار پوش‌ها در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نصب می‌کنند و محال است که ندیده باشید. دیوار پوش‌های آجری از دیوار پوش‌های جدید هستند که دارای طرح آجر، رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی است که عمدتاً قهوه‌ای هستند. کاربرد این دیوار پوش‌ها در فضاهای عمومی و همچنین مکآن‌های مثل کافه‌ها می‌باشد البته می‌توان در اتاق‌خواب منازل نیز از دیوار پوش آجری استفاده نمود.

دیوار پوش آلومینیومی

این دیوار پوش‌ها از ورقه‌های آلومینیومی می‌باشند که رنگ‌های مختلفی دارد اما رنگ طلایی و نقره‌ای طرفداران زیادی دارند. تمیز کردن این دیوار پوش‌ها بسیار راحت است و وزن آن‌ها سبک می‌باشد و همچنین از مهم‌ترین ویژگی‌های دیوار پوش آلوممینومی می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار نسبت به انواع دیگر دیوار پوش می‌باشد که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

دیوار پوش شیشه‌ای

این دیوار پوش‌ها بسیار شیک و جذاب می‌باشند. که در آشپزخانه‌ها بیشتر استفاده می‌شوند. طرح‌های گوناگونی دارند، به‌آسانی قابل‌نصب می‌باشند، ضدضربه هستند و به‌هیچ‌عنوان خرد نمی‌شوند،همچنین دیوار پوش شیشه‌ای به‌عنوان پارتیشن نیز در برخی از ادارات و شرکت‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، این دیوار پوش‌ها می‌توانند طرح دار یا ساده باشند.

دیوار پوش چسبی

دیوار پوش چسبی یکی از انواع دیوار پوش‌ها است که در پشت آن‌ها چسبی قرارگرفته است که به‌واسطه آن به‌راحتی می‌توان آن را بر روی سقف، دیوار یا هر فضای دیگری چسباند، به همین دلیل به آن دیوار پوش فوم پشت چسب‌دار نیز می‌گویند. این دیوار پوش‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نمای چوبی، آجری، سرامیکی و .. اشاره نمود. مهم‌ترین مزیت دیوار پوش پی‌وی‌سی چسبی نصب آسان و نظافت بسیار راحت آن می‌باشد. امروزه خرید انواع دیوار پوش چسبی منزل بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توان از طریق خرید اینترنتی دیوار پوش موردنظر خود را انتخاب نمود و پس از پرداخت آنلاین درب منزل تحویل گرفت.

دیوار پوش فومی طرح سنگ آنتیک

متریال مورداستفاده در تهیه دیوار پوش فومی، فوم است و از طریق چسبی که پشت آن قرار دارد نصب می‌شود اما دارای طرح سنگ آنتیک می‌باشد. رنگ‌بندی این مدل‌بالا است اما رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و مشکی از پرطرفدارترین رنگ‌های این دیوار پوش هستند. با استفاده از دیوار پوش طرح سنگ می‌توان فضایی زیبا و جذاب در محیط کار یا منزل ایجاد نمود. مزیت اصلی این دیوار پوش‌ها عایق عالی صدا و نصب سریع و راحت می‌باشد. امروزه برای دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار نمای سنگ یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها است و بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیوار پوش‌های فومی طرح سنگ بسیار سبک هستند اما باعث می‌شوند که محیط طرح سنگی بسیار زیبایی داشته باشد.

صحبت آخر:

ازآنجای که دیوار پوش‌ها برای زیبایی دیوارهای محل کار و منزل مناسب است و باعث تغییر فضای آن‌ها می‌شود برای انتخاب چالش‌های زیادی وجود دارد و باید به‌درستی انتخاب کرد.

اما اصلاً نگران نباشید تموک تمام این چالش هارو برای شما رفع میکنه چون داخل اپلیکشن تموک میتونین به‌راحتی خریدوفروش انواع دیوار پوش را انجام دهید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید