امروز 21 اردیبهشت 1403 14:14

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 14:14

چرا باید از مرطوب‌کننده صورت و بدن استفاده کنیم؟

چرا باید از مرطوب‌کننده صورت و بدن استفاده کنیم؟

یکی از متداول‌ترین محصولات بهداشتی که نقش مراقبت از پوست را به عهده دارد، مرطوب‌کننده صورت و بدن است که می‌توانیم به‌صورت روزانه از آن استفاده کنیم. کرم‌های مرطوب‌کننده انواع مختلفی داشته و برای هر نوع پوست متفاوت هستند. معمولاً در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی مشاور پوست حضور دارد و افراد را برای انتخاب مناسب راهنمایی می‌کند.

مرطوب کننده صورت و بدن

انواع مرطوب‌کننده صورت و بدن

مرطوب‌کننده های صورت و بدن به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند: روغن‌های گیاهی، مرطوب‌کننده ها جهت آب‌رسانی و لوسین ها

روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی مرطوب‌کننده های طبیعی پوست هستند که بسیاری از آن‌ها در زمان‌های گذشته نیز مورداستفاده قرار می‌گرفته است. از جمله این نوع مرطوب‌کننده های می‌توان به روغن زیتون اشاره کرد. روغن‌ زیتون دارای اسید لینولئیک است. این ماده باعث حفظ نرمی و لطافت پوست می‌شود. هم‌چنین، حضور ویتامین E در آن منجر به‌سلامت کلاژن‌های پوست می‌گردد. از دیگر روغن‌های گیاهی روغن نارگیل است که همانند روغن‌ زیتون مرطوب‌کننده بسیار عالی برای پوست به‌حساب می‌آید. این روغن برای پوست‌های خشک مناسب بوده و نرمی را برای آن به ارمغان می‌آورد. البته روغن نارگیل را می‌توان برای پوست‌های چرب و معمولی نیز قابل استفاده است.

مرطوب‌کننده ها جهت آب‌رسانی

همان‌گونه که از نام آن‌ها نیز مشخص است این مرطوب‌کننده ها به آب‌رسانی بیشتر پوست کمک می‌کنند.

لوسین ها

لوسین ها نیز نقش رطوبت رسانی و رفع خشکی پوست را به عهده دارند و نسبت به مرطوب‌کننده ها از چربی کمتری برخوردار اند. باید توجه داشته باشید که برای بدن و صورت، لوسین مخصوص هر کدام از آن ها خریداری شود زیرا پوست صورت نسبت به پوست دست و بدن حساس‌تر بوده و نیاز به لوسین سبک‌تر دارد. لوسین مناسب برای صورت باید حاوی نعناع، اکالیپتوس یا منتول باشد زیرا این مواد حالت کشسانی پوست را حفظ کرده و پوست را نیز خشک نمی‌کند. غلظت لوسیون دست برای صورت زیاد بوده و می‌تواند منافذ صورت را مسدود و منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه شود. استفاده از یک لوسیون صورت به‌عنوان یک کرم دست نیز تأثیری ندارد زیرا  که سبک بودن محصول به‌سختی بر روی لایه‌های ضخیم پوست دست تأثیر خواهد گذاشت.

جوش سرسیاه

مزیت‌های استفاده از مرطوب‌کننده صورت و بدن

از ویژگی‌های استفاده از مرطوب‌کننده های به‌صورت مداوم عبارت‌اند از:

جوان‌سازی و جوان ماندن پوست

استفاده‌ی مداوم از مرطوب‌کننده ها یکی از روش‌های آسان و ارزان برای جلوگیری از چین‌وچروک پوست است. مرطوب‌کننده های صورت و بدن پوست را شاداب نگه می‌دارد. استفاده از مرطوب‌کننده به‌ویژه در ماه‌های سرد توصیه می‌شود.

برطرف کردن خشکی پوست

به‌طورکلی پوست‌های خشک از آسیب‌پذیری زیادی برخوردار است. خشکی پوست دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد ازجمله کمبود مقدار آب در سطحی‌ترین لایه پوست. البته عوامل محیطی نیز می‌تواند بر ایجاد خشکی پوست دخیل باشند. پوست‌های خشک درخشندگی زیادی نداشته و ممکن است حالت پوسته‌پوسته و ترک‌خوردگی نیز داشته باشد. استفاده درست و صحیح از مرطوب‌کننده ها و لوسیون ها می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. مرطوب‌کننده های پوستی یکنواخت، شفاف و درخشنده ایجاد می کنند.

مرطوب کننده صورت و بدن و خشکی پوست

جلوگیری از ایجاد جوش

جالب است بدانید حتی پوست‌های جوش‌دار نیز به مرطوب‌کننده نیاز دارند. افراد تصور می‌کنند پوست‌های دارای جوش نباید از مرطوب‌کننده ها استفاده کنند زیرا جوش بیشتری ایجاد خواهد شد. اما جوش ناشی از اختلال در عملکرد محافظتی پوست و غدد چربی است. درصورتی‌که پوست خشک شود، شروع به ترشح چربی اضافی می‌کند. این امر منجر به بسته شدن منافذ پوست شده و جوش ایجاد می‌شود. پس بهتر است از مرطوب‌کننده برای پوست‌های دارای جوش نیز استفاده شود.

ویژگی‌های مرطوب‌کننده صورت و بدن مناسب

مرطوب‌کننده های زیادی در بازار وجود دارند که ممکن است باعث سردرگمی افراد در انتخاب آن‌ها گردد. یک مرطوب‌کننده خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • جذب: از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مرطوب‌کننده جذب آن توسط پوست است به‌گونه‌ای که با اندکی ماساژ بروی پوست جذب‌شده و اثری از آن بروی پوست باقی نماند. نباید پس از مصرف پوست حالتی براق و چرب پیدا کند.
  • پاک شدن از روی پوست: از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، پاک شدن راحت مرطوب‌کننده از روی پوست است. البته برخی از مرطوب‌کننده ها که حالت درمانی داشته و مخصوص بیماران مبتلا به اگزما است باید بر روی پوست باقی‌مانده و با آب و مواد شوینده پاک نشوند.
  • غلظت مناسب: یک مرطوب‌کننده خوب باید غلظت مناسبی داشته باشد. اصولاً مرطوب کننده‌ها می‌توانند به فرم لوسیون، کرم یا پماد باشند. وقتی قرار باشد که مرطوب‌کننده برای محل‌هایی که وسعت زیادی دارند مثل تنه و اندام‌ها، استفاده بشود بهتر است لوسیون‌هایی که قوام شلی دارند و در واقع مایع هستند مورد استفاده قرار گیرند ولی برای دست و صورت بسته به میزان خشکی پوست بهتر است از کرم یا پماد استفاده شود.

در پایان

بدون تردید استفاده از مرطوب‌کننده کمک شایانی به حفظ نرمی و لطافت پوست می‌کند. پس با انتخاب مناسب زیبایی خود را بیشتر کنید!

 

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید