امروز 8 اردیبهشت 1403 20:14

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 8 اردیبهشت 1403 20:14

آیا تولید گوشت و تخم بلدرچین سود اقتصادی دارد؟

بازار مصرف گوشت و تخم بلدرچین

بلدرچین از پرندگانی است که در سال‌های اخیر در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است و تخم و گوشت آن در سبد غذایی ایرانیان قرار گرفته است. در چند سال گذشته این پرنده ناشناخته بود و اطلاعات زیادی درباره خواص و ویژگی‌های آن در دسترس نبود. اما امروزه مزارع بلدرچین نه‌تنها در دنیا بلکه در ایران نیز در حال افزایش است و بازار مصرف گوشت و تخم بلدرچین در میان افراد طرفداران زیادی دارد.

بلدرچین چیست؟

پیش از آن‌که به بررسی پرورش بلدرچین بپردازیم بهتر است ابتدا اطلاعاتی اولیه درباره این پرنده مفید داشته باشیم.

این پرنده جثه‌ای کوچک دارد و قادر به انجام پروازهای طولانی‌مدت نبوده و به‌صورت کوتاه و سریع پرواز می‌کند. خوراک اصلی آن مانند بسیاری از دیگر پرندگان دانه، حشره و موجودات ریز است. قدرت تولیدمثل در این پرنده بالاست و رشد سریعی نیز دارد و در مدت‌زمان ۴۵ روز بالغ می‌شود! این پرنده گونه‌های مختلفی دارد که دو گونه آن در ایران متداول است یعنی گونه معمولی و ژاپنی. جالب است بدانید این پرنده قابلیت پرورش در حیاط خانه با حفظ برخی پارامترها را نیز دارد.

بلدرچین

یکی از دلایلی که پرورش بلدرچین مورد توجه قرار گرفته است استفاده از گوشت و تخم این پرنده است. گوشت آن حاوی انواع مختلف اسیدآمینه‌های کمیاب می باشد. هم‌چنین، منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی مانند نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن و… است. تخم آن نیز در مقایسه با تخم‌مرغ شش برابر بیشتر ویتامین دارد و برای درمان بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، سل، کاهش استرس، درمان ناتوانی جنسی و… کاربرد دارد.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پرنده که آن را برای پرورش مناسب کرده است عبارت‌اند از:

  • تولید مقدار تخم زیاد
  • رشد سریع
  • جیره غذایی ارزان
  • تراکم تولید بالا
  • سیستم ایمنی بالا
  • مقاومت در برابر بیماری‌ها

بازاریابی و فروش بلدرچین

یکی از مهم‌ترین مراحل در کسب و کارها تولیدی، بازاریابی و فروش محصولات است و باید روش‌های عرضه کالا به بازار برای فروش خوب مشخص باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است محصولی هرچند باکیفیت خوب اما باعرضه‌ی نامناسب به بازار به فروش نرود. افراد فعال در پرورش بلدرچین نیز از این قاعده مستثنا نیستند و باید سیاستی برای فروش اتخاذ کنند. آن‌ها باید به‌خوبی از ظرفیت‌های موجود در کشور آگاه باشند.

پتانسیل‌های مختلفی در بازار پرورش بلدرچین وجود دارد و باید در بازاریابی به آن‌ها توجه کرد. افرادی که در کسب‌وکار پرورش بلدرچین هستند یکی از راه‌های زیر را برای خود انتخاب می‌کنند:

خرید و فروش جوجه‌های یک‌روزه

بسیاری از فعالان در پرورش بلدرچین بروی خرید و فروش جوجه‌های یک‌روزه تمرکز می‌کنند. در این روش تخم‌های نطفه‌دار با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی صنعتی جوجه‌های یک‌روزه تولید می‌کنند و این جوجه‌ها را در بازار به فروش می‌رسانند. هدف اصلی افرادی که این جوجه‌ها را خریداری می‌کنند پرورش آن‌ها برای تخم گذاشتن و یا تشکیل گله مولد و یا مصرف گوشت آن‌ها است. در بازارهای کشاورزی می‌توانید به خرید و فروش این جوجه‌ها بپردازید. هم‌چنین امروزه با پیشرفت ارتباطات و خطوط اینترنت وب سایت‌های معتبری نیز در این عرصه فعالیت دارند مانند نیاز روز، ایران تجارت و…

به‌تازگی  نیز به نام تموک به بازار عرضه شده است که به کمک آن می‌توانید با افراد پرورش‌دهنده این جوجه‌ها ارتباط داشته باشید و به خرید آن‌ها بپردازید. در برخی از مواقع شرکت‌ها به‌صورت تضمینی جوجه‌ها را به فروش می‌رسانند. زیرا ممکن است برخی افراد سودجو در این بازار جوجه‌های مریض و بیمار را به فروش برسانند که بعد از مدت‌زمان اندکی از بین می‌روند و خریدار قادر به استفاده از تخم و یا گوشت آن‌ها نخواهد بود.

فروش گوشت و تخم بلدرچین

هدف دیگر از پرورش این پرنده، فروش گوشت و تخم بلدرچین می‌تواند باشد. همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، مردم ایران در سال‌های اخیر تمایل زیادی به استفاده از گوشت و تخم این پرنده پیدا کرده‌اند. مصرف گوشت و تخم بلدرچین بر اساس فصل‌های مختلف سال متفاوت است. در بعضی از فصل‌ها مصرف گوشت بالا و در بعضی دیگر مصرف تخم! بنابراین تولیدکننده باید به این نکات توجه کافی را داشته باشد تا بر اساس نیاز بازار و استقبال مردم به تولید بپردازد. بهر حال همواره باید به دنبال راهکارهایی برای فروش بیشتر نیز بود. به‌عنوان‌مثال اگر تولیدکنندگان برند و بسته‌بندی قابل قبولی را به بازار عرضه کنند مسلماً افراد بیشتری برای خرید جذب می‌شوند و همواره برند در ذهنشان باقی می‌ماند. معمولاً پیشنهاد می‌شود که محصولات مستقیم و بدون واسطه به بازار عرضه شود تا تولیدکننده حداکثر سود را به دست آورد.

تخم بلدرچین

در پایان

به‌طورکلی پرورش بلدرچین از جمله کسب‌وکارهایی است که اگر به‌درستی انجام شود می‌تواند سود زیادی را به همراه داشته باشد. برای شروع این کار لازم است با افراد فعال و باتجربه مشاوره کرده و مسیر خود را مشخص و هدف‌گذاری کنید. مسلماً اگر قصد کسب درآمد از راه خرید و فروش جوجه‌های یک‌روزه را داشته باشید نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات خاص هستید و اگر هم هدف اصلی‌تان پرورش بلدرچین با استفاده از گوشت و تخم است باید تجهیزات دیگری تهیه کنید. پس هدف‌گذاری را فراموش نکنید و بعدازآن بر اساس نیاز بازار شروع به تولید کنید!

شما می‌توانید در سایت تموک شاپ به خرید و فروش جوجه‌های یک‌روزه و هم‌چنین خرید و فروش عمده گوشت و تخم بلدرچین بپردازید!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید