امروز 21 اردیبهشت 1403 16:46

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 16:46

چطور کارآفرین شویم؟

همه آنچه باید درباره کارآفرینی بدانید!

از اینجا شروع کنم بهتراست. آیا می دانستید بالای ۹۰ درصد از کارآفرین ها روزی خود برای شخص دیگری کار می کردند!.

هیچ می دانستید اینکه نمیدانید از کجا شروع کنید. مشکل همه کسانی است که فکر می کنند کار آفرین ها، کارآفرین زاده شده اند؟

آیا شما هم این طور فکر می کنید. عامیانه بگم؛ پیش خودتون فکر می کنید الآن دیگه نمیشه؟ و دیگه خیلی سخته و اصلاً دیگه کسی نمیتونه از صفر شروع کنه؟ شما هم از اون دست آدمایی هستید که میگن. آره شاید قبلاً می شد؟!.

می دونستید دقیقاً روزی که ما هم میخواستیم شروع کنیم. از این مدل حرف ها بود. الآن هم هست در آینده هم شاید بیشتر بشه!.

ولی راستی اگر این حرف ها درسته پس یعنی در آینده هیچ کارآفرینی وجود نداره!. خب مگه میشه البته که وجود داره.

اما یک مطلب مهم را در نظر داشته باشید. اینکه شما سرمایه ندارید و حرفتون این هست که نمیشه از صفر شروع کرد. بله این درسته!. ولی هیچ میدونستید سرمایه اصلی یک کارآفرین تجربه و دانشی هست که داره! یعنی اگر از یک کارآفرین کل سرمایه و دارائی مالی که داره را بگیرند. مطمئنا باشید بالای 90 درصد از اون کارآفرین ها ظرف کمتر از چند سال میتونند دوباره برای خودشون یک کسب و کاری در شان و مناسب ایجاد کنند.

پس بهتره این افکار منفی که زائیده ذهن تنبل و راحت طلب ماست. را از خودمون دور کنیم و با کمی تمرکز ببینیم چکار باید کرد.

با من در این مقاله همراه باشید قول می دم اگر تا آخر این مطلب را بخونید و طبق همون هم پیش برید شما در آینده نزدیک قطعاً یک کارآفرین بزرگ هستید!

در چند سال اخیر به کارآفرینی و کارآفرین اهمیت زیادی داده می‌شود. در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی کارآفرینان موفق معرفی می‌شوند و به توضیح درباره کار خود می‌پردازند و اینکه چه مسیری را برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین موفق طی کرده‌اند.

امروزه با توجه به نقش مهم استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورهای مختلف، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است.

درواقع، توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، همه و همه به توسعه و رشد کارآفرینی وابسته است. اما واقعاً یک کارآفرین کیست و کارآفرینی چیست؟ در این مطلب سعی داریم این موضوع را به‌طور کامل مورد بررسی قرار  دهیم تا شاید ما هم بتوانیم کارآفرین شده و به اقتصاد کشور کمک کنیم.

 اما کارآفرینی چیست؟

اگر چه مفهوم کارآفرینی سال‌های زیادی است بوجود آمده. اما اقتصاد دانان هرگز نتوانسته‌اند. تعریف واحدی برای آن در نظر بگیرند. این لغت اولین بار در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی توسط ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت به کار برده شد. به‌طورکلی در پاسخ به سوال کارآفرینی چیست؟ می توان گفت کارآفرینی بهره‌وری از فرصت‌ها است. به بیان ساده و قابل‌فهم‌تر کارآفرینی به مفهوم یک کسب‌وکار بر اساس یک فکر و ایده‌ی جدید برای حل مشکل یا معضلی در جامعه است.

کارآفرینی چیست؟ و چرا باید کارآفرین باشیم؟

با توجه به مفهوم کارآفرینی می‌توان گفت کارآفرین کسی است که نوآوری خاصی داشته باشد و بتواند این خلاقیت را به‌صورت یک محصول جدید یا خدمات نوینی به دیگران ارائه دهد. از ویژگی‌های مهم کارآفرینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارآفرینی، فعالیتی پویا

به‌هرحال کارآفرینی به‌منظور ایجاد ارزش‌آفرینی و کسب سود انجام می‌شود. معمولاً فضای کارآفرینی به دلیل ناامن بودن فضای کسب‌وکار یکنواخت نیست و باید برای ادامه‌ی بقا فضایی پویا و غیریکنواخت داشته باشد.

  • کارآفرینی و نوآوری

از ویژگی‌های مهم کارآفرینی نوآوری و خلاقیت در کار است. در کارآفرینی همواره باید به دنبال پیدا کردن ایده‌های جدید و نو بود. در صورت نداشتن نظراتی نوین برای بهبود و بهینه‌سازی، کارآفرینی از بین خواهد رفت.

  • کارآفرینی و سودآوری

کارآفرینی نباید تنها برای ایجاد یک محصول خلاقانه باشد بلکه باید آنچه ارائه می‌شود از نظر اقتصادی سودآور بوده و نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد. اگر ایده‌های کارآفرین پتانسیل سودآوری را نداشته باشد فقط در حد یک نظریه باقی‌مانده و کاربردی نخواهد بود.

  • کارآفرینی و ریسک‌پذیری

به‌هرحال خلق یک ایده‌ی نو نیازمند در نظر گرفتن مقداری ریسک‌پذیری است. زیرا ممکن است این ایده‌ها به‌سرعت به ثمر نرسند و نیاز به‌وقت بیشتری برای بازگشت سرمایه داشته باشند.

انواع کارآفرینان

اگرچه بر اساس تعریف که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد کارآفرینان افرادی هستند که خلاق و ایده پردازند و ایده را به محصول یا خدمتی تبدیل می‌کنند اما می‌توان این افراد را بر اساس ایده هاشان به چند دسته طبقه‌بندی کرد.

  • کارآفرینان خلاق: این افراد نسبت به دیگر گروه‌های کارآفرینی از خلاقیت بیشتری برخورداراند. آن‌ها قادر به پرورش دادن بهترین و مناسب‌ترین ایده در ذهن خود هستند. ایده‌ی این افراد به‌گونه‌ای است که تأثیر زیادی بر روی اقتصاد کشور می‌گذارد. وجود این دسته از کارآفرینان در جامعه به رشد اقتصادی کشور کمک زیادی می‌کند.
  • کارآفرینان تقلیدی: این کارآفرینان از ایده‌ی کارآفرینان خلاق استفاده می‌کنند و به‌نوعی کار تقلیدی انجام می‌دهند به‌عنوان‌مثال بسیاری از محصولات تولید شده در کشورهای درحال‌توسعه تقلیدی از کشورهای پیشرفته است.
  • کارآفرینان با ریسک پایین:‌ افرادی دارای ایده‌های خلاقانه، که قدرت ریسک‌پذیری پایینی داشته و تصور می‌کنند با عملیاتی کردن ایده‌های خود ضرر می‌کنند و همواره به دنبال شرایطی مناسب هستند.

خلاقیت و کارآفرینی

کارآفرینی در ایران

نقش بالقوه کارآفرینان در رشد اقتصادی یک کشور بر کسی پوشیده نیست. به‌ طور کلی کارآفرینی می‌تواند نقش مثبتی در کاهش نرخ بیکاری در کشور داشته باشد. در واقع کارآفرینی منبع مهمی است که همواره می‌تواند در اختیار اقتصاد قرار داشته باشد. دگرگونی بازار با حضور کارآفرینان منجر به فراهم شدن فرصت‌های جدید و تصمیمات جدیدی می‌شود که درنهایت افزایش سود و سرمایه‌گذاری در کشور را به دنبال دارد.

ایران با توجه به وجود تحریم‌ها فرصت‌های زیادی برای کارآفرینی فراهم کرده است. در سال‌های اخیر نیز بسیاری از افراد تحصیل‌کرده‌ی جامعه به سمت ایجاد استارتاپ ها و هم‌چنین کسب‌وکارهای کارآفرینی آمده‌اند و سعی کرده‌اند هرکدام یکی از مشکلات و چالش‌های کشور را برطرف سازند. پیشرفت ایران در این زمینه به‌اندازه‌ای بوده است که از رتبه‌ی ۷۲ در جهان به رتبه‌ی ۱۳ در سال ۲۰۱۸ رسیده و در گروه ۵ کشور اول جهان با بیشترین رشد در زمینه‌ی کارآفرینی قرار گرفته است.

البته در دولت ها نیز حمایت از کارآفرینی را در دستور کار خود قرار گرفته و با ایجاد طرح‌ها و برنامه‌های جدید سعی در برطرف نمودن مشکلات کارآفرینان می کنند. هم‌چنین با دادن وام‌های بلاعوض به رونق گرفتن این کسب‌وکار ( اگر علاقه مند به خواندن مطالبی درباره کسب و کارهای خانگی هستید اینجا را کلیک کنید) کمک زیادی شده است. اما شما نگاه خود را از دولت جدا کنید. و به خود متکی باشید. تا بهتر و زود تر پیشرفت کنید.

کارآفرین و کارآفرینی در ایران

اگر می خواهید در آینده نزدیک کارآفرین شوید

شما نیاز دارید تجربه کسب کنید و بهتر است. تجربه را در آن کاری بدست آورید که در آن علاقه دارید. و در کنار تجربه سعی کنید. دانش خود را در آن رشته و کار بالا ببرید. یعنی مطالعه و تحقیق در زمینه فعالیت کاری که انجام می دهید را از اصول کارآفرینی در آینده بدانید.

در اینجا حتی اگر شما ذاتاً دارای نبوغ و خلاقیت هم نباشید. اما مطمئناً به دلیل تجربه بالا و دانشی که بدست آورده اید. نسبت به افراد دیگری که در همان زمینه فعالیت دارند. راهکار های بهتری برای پیشرفت آن کار به ذهن شما خواهد آمد. که خودبخود روند پیشرفت و جرقه های جداسازی شما از دیگران و حس اعتماد به نفس را در شما شکوفا خواهد کرد.

اینجاست که شما می توانید با این حس شروع به ایجاد کاری و شغلی در همان راستا برای خود کنید. و با ایجاد آن شما توانسته اید کارآفرینی کنید. حتی اگر هم بسیار کوچک باشد. البته در نظر داشته باشید. همه اینها و اینجایی که عرض کردم را الآن و یک شبه بدست نخواهید آورد. شما اگر از الان شروع کنید. نیاز به حداقل یک تا دو سال زمان دارید تا به اینجایی که گفتم برسید.

نکته بسیار مهم در تفکر کارآفرینی

بنابراین هیچ کارآفرینی روز اول هیوندای و سامسونگ بدنیا نیامده. باید جلو رفته و از پله های موفقیتی که منتظر شماست بالا بروید. طولی نخواهد کشید شما کارآفرینی بزرگ خواهید بود.

اگر با خواندن این مطلب فکر می‌کنید که می‌توانید کارآفرین شوید. شما اشتباه نکرده اید. زیرا نویسنده این مطلب نیز روزی مانند شما بوده و الآن به لطف خداوند یک کارآفرین موفق است. پس درنگ نکنید. سعی کنید ایده‌ی خود را به محصول، کالا یا خدمات تبدیل کنید.

در پایان به شما پیشنهاد می کنم از سامانه تموک برای پیشرفت در کسب و کار و موفقیت خود کمک بگیرید. در این سامانه ما سعی کرده ایم بصورت رایگان فضایی را در اختیار همه کسب و کار ها ایجاد کنیم. تا در آن راحت تر و به خرید و فروش کالا و خدمات خود بپردازند.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید