امروز 10 اردیبهشت 1403 02:51

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 10 اردیبهشت 1403 02:51

سنجش آمونیاک بدن و اهمیت آن به همراه علایم

این یک آزمایش خون ساده است که به پزشک اجازه می دهد میزان آمونیاک در خون شما را اندازه گیری کند. هنگامی که بدن شما پروتئین را تجزیه می کند، باکتری ها در روده و سلول های شما آمونیاک ایجاد می کنند. آمونیاک یک محصول زائد است. کبد شما آمونیاک را به یک ماده شیمیایی به نام اوره تبدیل می کند. این ماده شیمیایی محلول در آب است – یعنی در آب حل می شود. بدن شما را در ادرار ترک می کند. اما اگر بیماری‌های خاصی مانند نارسایی کلیه یا کبد دارید، بدن شما نمی‌تواند اوره بسازد یا از آن خلاص شود. در هر صورت، آمونیاک ایجاد می شود. این می تواند باعث تعدادی از مشکلات مانند گیجی، خستگی مفرط و در برخی موارد، کما یا حتی مرگ شود.

آیا به این تست نیاز دارم؟

اگر تغییرات عصبی مانند گیجی ناگهانی یا بی دلیل به کما می‌روید، احتمالاً پزشک شما آزمایش آمونیاک را تجویز می‌کند. علائم عبارتند از:

  • گیجی
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • سرگردانی، وضعیت گیج شدن در مورد زمان، مکان و/یا محیط اطراف
  • نوسانات خلقی
  • لرزش دست

برای نوزاد تازه متولد شده، اگر در چند روز اول پس از تولد علائم زیر را داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش آمونیاک را تجویز کند:

  • تشنج
  • استفراغ
  • کمبود انرژی
  • تحریک پذیری

اگر پزشک شما مشکوک به داشتن یکی از موارد زیر باشد، ممکن است این آزمایش را برای نوزاد یا کودک خردسال شما تجویز کند:

  • سندرم ری، یک بیماری نادر اما جدی است که می تواند کبد و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.این به مصرف آسپرین در کودکان مرتبط است که از دهه 1980 کاهش یافته است.
  • اختلال چرخه اورهاین بر نحوه خلاص شدن بدن از مواد زائد ناشی از تجزیه پروتئین تأثیر می گذارد.در نوزادان به صورت استفراغ، کمبود انرژی، تحریک پذیری یا تشنج ظاهر می شود.

دلایل دیگری که ممکن است پزشک شما این آزمایش را تجویز کند عبارتند از:

  • شما بیماری کبدی دارید یا آزمایش خون شما به شما پیشنهاد می کند، و وضعیت سلامتی شما بدتر می شود (مخصوصاً اگر عملکرد مغز شما تغییر کرده یا مشکل عصبی داشته باشید).
  • آنها می خواهند دریابند که آیا درمان برای بیماری به نام انسفالوپاتی کبدی موثر است یا خیر.این زمانی است که افراد مبتلا به بیماری کبد دچار سردرگمی شدید و سایر تغییرات ذهنی می شوند.

 

سامانه تموک بیزینس  امکان ارتباط مستقیم با تولید کننده را برای شما فراهم آورده است. این سامانه، یک سامانه تخصصی و مربوط به صنایع مختلف می باشد. تعداد زیادی از تولید کنندگان معتبر محصولات خود را در تموک ارائه داده اند. این امکان برای شما فراهم شده است که با استعلام قیمت از عرضه کننده و مقایسه آن بهترین محصول را از لحاظ قیمت و کیفیت سفارش دهید. 

آزمون آمونیاک چگونه انجام می شود؟

یک متخصص آزمایشگاه از ورید بازوی شما نمونه خون می گیرد. آنها همچنین ممکن است به جای ورید، از شریان خون بگیرند. اما این کار به دفعات انجام نمی شود.

چگونه باید آماده شوم؟

قبل از آزمایش نباید ورزش کنید یا سیگار بکشید. در مورد تمام داروها، گیاهان، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید – حتی آسپرین و داروهای بدون نسخه – به پزشک خود اطلاع دهید.

در طول آزمایش سطح آمونیاک چه اتفاقی می افتد؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی شما نمونه خون می گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. هنگامی که سوزن داخل یا خارج می شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

برای آزمایش یک نوزاد تازه متولد شده، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پاشنه کودک شما را با الکل تمیز می کند و پاشنه پا را با یک سوزن کوچک فرو می کند. ارائه دهنده چند قطره خون جمع آوری می کند و بانداژی را روی محل قرار می دهد.

آیا خطری برای آزمایش وجود دارد؟

انجام آزمایش خون خطر بسیار کمی دارد. ممکن است شما یا فرزندتان درد خفیفی یا کبودی در نقطه ای که سوزن گذاشته شده است داشته باشید، اما بیشتر علائم به سرعت از بین می روند.

این نتایج چه معنی ای می دهد؟

اگر نتایج شما سطوح بالای آمونیاک در خون را نشان دهد، ممکن است نشانه یکی از شرایط زیر باشد:

  • بیماری های کبدی مانند سیروز یا هپاتیت
  • آنسفالوپاتی کبدی
  • بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه

در کودکان و نوجوانان، ممکن است نشانه ای از سندرم ری باشد. در نوزادان، سطوح بالای آمونیاک ممکن است نشانه بیماری ژنتیکی چرخه اوره یا وضعیتی به نام بیماری همولیتیک نوزاد باشد. این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که مادر آنتی‌بادی‌هایی را علیه سلول‌های خونی نوزادش تولید کند. اگر نتایج شما طبیعی نبود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید آزمایش های بیشتری را برای یافتن دلیل سطوح بالای آمونیاک شما تجویز کند. برنامه درمانی شما به تشخیص خاص شما بستگی دارد.

آیا چیز دیگری در مورد آزمایش سطح آمونیاک باید بدانم؟

برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی فکر می کنند خون از یک سرخرگ ممکن است اطلاعات مفیدتری در مورد آمونیاک از خون از ورید ارائه دهد. برای گرفتن نمونه خون شریانی، یک ارائه دهنده یک سرنگ را در شریان مچ دست، چین آرنج یا ناحیه کشاله ران شما وارد می کند. این روش آزمایش اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بعد از آزمون

آنچه می توانید پس از آزمایش آمونیاک انتظار داشته باشید به این بستگی دارد که آیا خون از ورید یا شریان شما گرفته شده است.

موارد بالینی دیگر

افزایش سطح آمونیاک نیز ممکن است به علت موارد زیر نیز دیده شود:

  • خونریزی دستگاه گوارش و آنمی همولیتیک
  • فشار عضلانی، عضلات هنگام فعالیت شدید آمونیاک تولید می کنند و در هنگام استراحت جذب می کنند.
  • استفاده طولانی مدت از تورنیکت
  • استفاده از داروهای خاص، شامل الکل، باربیتورات ها، دیورتیک ها، اسید والپرویک و مواد مخدر
  • سیگار کشیدن
  • کاهش میزان آمونیاک ممکن است با مصرف برخی آنتی بیوتیکها مانند نئومیسین دیده شود.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی تمام جنبه های زندگی ما دچار تغییرات اساسی شده است، در این زمینه نیز شاهد چنین تغییراتی هستیم. با استفاده از دستگاه  چکر آمونیاک دیجیتال آب شیرین از میزان آمونیاک موجود در آب اطلاع پیدا کرد. شما می توانید این محصول را در سامانه تموک تهیه کنید. ارتباط مستقیم با تولید کننده در سامانه تموک امکان آگاهی از قیمت روز این محصول از مزایای مهم این سامانه می باشد.

شما نیز اگر تامین کننده چکر آمونیاک هستید، می توانید با ثبت نام در سامانه تموک و ثبت عرضه به زنجیره تامین مواد و کالا بپیوندید. همچنین اگر متقاضی تامین این محصول هستید، می توانید با ثبت تقاضا از موتور جستجوی تموک کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید