امروز 30 اردیبهشت 1403 04:37

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 30 اردیبهشت 1403 04:37

اتیلن وینیل استات (EVA) یکی از کمیاب‌ترین مواد شیمیایی در ایران

با اتیلن وینیل استات (EVA) بیشتر آشنا شوید!

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع بزرگ و تأثیرگذار در جهان است که محصولات زیادی تولید می‌کند. یکی از تولیدات آن اتیلن وینیل استات است که مانند دیگر تولیدات صنعت پتروشیمی کاربردهای فراوانی از کاربرد در پوشاک و لوازم ایمنی تا پزشکی دارد. این ماده یکی از کمیاب‌ترین مواد شیمیایی در ایران است. با این وجود تلاش‌های زیادی برای تولید این محصول در داخل از کشور شده است.

در این مطلب شما با ویژگی‌ها و کاربردهای EVA آشنا می شوید و هم چنین به اختصار سایت و اپلیکیشن تموک را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید مواد شیمیایی مورد نیاز خود را به راحتی تهیه نمایید.

اتیلن وینیل استات چیست؟

اتیلن وینیل استات یک ماده نیمه بلوری ترموپلاست است و با نام پلی اتیلن وینیل استات نیز شناخته می‌شود. این ماده یک کوپلیمر از اتیلن و وینیل استات می‌باشد که درصد استات آن از 10 تا 40 درصد متغیر بوده و باقی‌مانده‌ی آن از اتیلن تشکیل شده است.

ویژگی‌های اتیلن وینیل استات

مزیت‌های 

این ماده ی شیمیایی یک ترموپلاست شفاف و انعطاف‌پذیر است که مقاومت شیمیایی خوبی از خود نشان می‌دهد. هم‌چنین از ویژگی کششی و الاستیکی مناسبی نیز برخوردار است.

این ماده دارای مقاومت در دمای پایین، مقاومت در برابر فشار و مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش است.

این ماده با افزودنی یا بدون افزودنی برای کاهش اصطکاک موجود است و به رنگ سفید نیمه شفاف، سیاه و سفید / سیاه (دولایه) است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده می‌توان به زیست سازگار بودن آن اشاره کرد. از دیگر خصوصیت‌های آن:

  • غیر سمی به نسبت ارزان است.
  • وزن سبک (چگالی آن از 91/0 تا حدود 93/0 است)
  • بدون بو (EVA حاوی آمونیاک یا سایر بوهای آلی نیست)
  • فلزات سنگین ندارد.
  • بدون فتالات
  • مقاوم در برابر آب، نمک و دیگر مواد

اتیلن وینیل استات

معایب 

از ویژگی‌های منفی این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت کششی ضعیف
  • مقاومت پایین نسبت به تغییر گرمایی
  • مقاومت شیمیایی پایین

کاربردهای اتیلن وینیل استات

این ماده در چسب، انواع کفش خصوصاً کفش‌های فوتبال، کلاه ایمنی، وسایل ورزشی، تجهیزات ماهیگیری،  کاربردهای پزشکی و… است.

کاربردهای اتیلن وینیل استات

چسب

اتیلن وینیل استات یک چسب کوپلیمر است که بیشتر در صنایع کاغذ ، بسته‌بندی و مونتاژ استفاده می‌شود ، زیرا آن‌ها به انواع مواد سلولزی پیوند خورده و فرمول‌بندی گسترده‌ای دارند. ترکیب چسب مستقیماً روی خصوصیات آن تأثیر می‌گذارد. ازآنجاکه می‌توان آن‌ها را به‌طور خاص برای کاربردهای مختلف فرموله کرد ، انواع مختلفی در بازار موجود است.

اتیلن باعث افزایش چسبندگی به لایه‌های غیر قطبی مانند پلی اتیلن می‌شود و مقاومت مکانیکی ، مقاومت در برابر بلوک و حلالیت پارافین را فراهم می‌کند. از طرف دیگر ، وینیل استات باعث افزایش چسبندگی به لایه‌های قطبی مانند کاغذ می‌شود و انعطاف‌پذیری، چسبندگی و عملکرد بهتر در دمای پایین را فراهم می‌کند.

نحوه فرموله شدن چسب مستقیماً بر خصوصیات آن تأثیر می‌گذارد.

به‌عنوان‌مثال، نسبت بالاتر اتیلن در فرمولاسیون چسب مقاومت را افزایش می دهد، درحالی‌که مقدار بیشتری وینیل استات چسبندگی قوی‌تری به محصولات کاغذی ایجاد می‌کند و انعطاف‌پذیری چسب را بهبود می‌بخشد. فرمولاسیون‌هایی که حاوی مقادیر بیشتری وینیل استات هستند نیز می‌توانند در دماهای پایین عمل کنند ، تر شوندگی (اصطلاح صنعتی) را نسبت به لایه‌ها بهبود بخشند و زمان بازتر و زمان تنظیم کندتری دارند.

چسب‌های آن به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری ، قابلیت اطمینان و دوام بسیار زیاد ، در کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صنایع شامل صنایع کاغذ ، نجاری ، مونتاژ و خودرو می‌باشد. بااین‌حال ، شاید صنعتی که بیشتر از همه از چسب‌های ذوب گرم اتیلن وینیل استات استفاده می‌کند ، صنعت بسته‌بندی است. چسب‌های این ماده به‌طور خاص برای چسبیدن به موم، کاغذ، مواد کاغذی و پوشش‌های مختلف آبی فرموله شده‌اند.

کفش ورزشی

این ماده از هزاران حباب کوچک تشکیل‌شده که هوا را به دام می‌اندازد. این ویژگی امکان جذب شوک و بالشتک سازی عالی آن را فراهم می‌کند و آن را به گزینه اول برای تولیدکنندگان کفش ورزشی تبدیل می‌کند.

اتیلن وینیل استات در کفش ورزشی

این ماده را می‌توان در انواع کفش‌های ورزشی پیدا کرد زیرا این مواد مقاومت بالایی در برابر فشار دارند. درعین‌حال سبک نیز هستند. این ماده برای کفش‌های ورزشی ارزان و گران‌ترین کفش‌های ورزشی به‌طور یکسان استفاده می‌شود. از آن بیشتر برای کف میانی (یا لایه‌ای که بین زیره و قسمت فوقانی قرار دارد) استفاده می‌شود. در صورت خوش ساخت بودن، میانی کف پا از خط پا پیروی می‌کند. میانه‌های کف‌پوش باید بادوام باشند. به همین دلیل است که میانی کف‌پوش‌ها باید از موادی ساخته شوند که توانایی تحمل فشار را داشته باشند. برخلاف تصور عمومی ، این ماده فقط برای میانه‌ها استفاده نمی‌شود.

این روزها ، استفاده از این ماده در تولید کفش متنوع‌تر از گذشته است و پیشرفت در مواد باعث شده در قسمت‌های مختلف کفش قرار بگیرد.

در پایان

تقاضای فزاینده برای مواد اتیلن وینیل استات در صنایع مختلف منجر به ایجاد ظرفیت تولید جدید در جهان شده است. در ایران این ماده جزء کمیاب‌ترین مواد شیمیایی بوده و در بازار به وفور یافت نمی‌شود. یکی از راه‌های خرید و فروش مواد شیمیایی به صورت آنلاین و با استفاده از سایت و اپلیکیشن‌های موجود در بازا است. شاید شما بتوانید این ماده‌ی ارزشمند را در سایت تموک که تامین کننده مواد و کالا است یافته و خریداری نمایید! اپلیکیشن تموک نیز به راحتی و به صورت رایگان از طریق بازار، گوگل پلی، مایکت و وب اپلیکیشن قابل دسترسی است. پس همین حالا برای نصب آن دست به کار شوید!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید