امروز 17 اردیبهشت 1403 10:51

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 17 اردیبهشت 1403 10:51

چند نوع غذای رژیمی با پختی آسان

غذای رژیمی- چند نوع غذای رژیمی با پختی آسان

امروزه به دلیل صنعتی شدن جوامع و ماشینی شدن زندگی و کاهش تحرک، بسیاری از افراد دچار مشکل اضافه‌وزن شده‌اند. این وزن اضافی و چربی‌های شکمی نه‌تنها در بزرگ‌سالان بلکه در کودکان نیز بسیار شایع شده است. راه‌های زیادی برای کاهش وزن اضافی وجود دارد مانند ورزش کردن روزانه اما برای تأثیر بیشتر آن الزاماً باید ورزش در کنار رژیم غذایی انجام شود. در این مقاله سعی داریم چند نوع غذای رژیمی که به‌سادگی نیز تهیه می‌شود را معرفی کنیم تا انواع غذاهای رژیمی را شناخته و آن‌ها را تهیه کنید.

محصولات غذایی از بهترین فروشگاه های زنجیره ای در تموک شاپ

یک طرز تهیه از غذایی اصیل و خوشمزه نیاز به مواد اولیه غذایی تازه و با کیفیت خواهد داشت. در فروشگاه های اینترنتی ممکن است مواد اولیه غذایی موردنیاز شما موجود نباشد. تموک شاپ یکی از خدمات رایگان در سوپراپلیکیشن تموک میباشد که میزبان فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور است. شما میتوانید در میان فروشگاه های معتبر مواد غذایی، مواد اولیه موردنیاز خود را انتخاب و سفارش دهید.

رژیم غذایی

ویژگی‌های غذای رژیمی

کالری همه‌ی مواد یکسان نیست و برخی از مواد کالری و انرژی بالاتری داشته و برخی دیگر از کالری کمی برخوردار هستند. غذای رژیمی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • غذای رژیمی باید سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد.
  • مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز بدن را تأمین کند.
  • روغن اشباع‌شده در غذای رژیمی جایگاهی ندارد و باید از روغن‌های مفید و اشباع‌نشده استفاده کرد.
  • اگرچه غذاهای رژیمی باید میزان اندک نمک داشته باشد اما نباید به‌گونه‌ای باشد که فرد از خوردن آن خسته و ناامید گردد.
  • غذای رژیمی به‌منظور ایجاد فرآیند چربی سوزی و عضله سازی بهتر است پروتئین کافی داشته باشد.

انواع غذاهای رژیمی

پیتزا با نان ذرت

بسیاری از افرادی که در حال گرفتن رژیم غذایی هستند از وجود چنین غذای خوشمزه‌ای بی‌اطلاع‌اند و فکر می‌کنند در طول دوران رژیم بایستی خوردن پیتزا را به‌کلی فراموش کنند. اما این‌طور نیست! یک نوع غذای رژیمی پیتزا با نان ذرت است، پیتزایی خوشمزه اما با مقدار کالری پایین! در پخت این پیتزا باید از نان ذرت و پنیر کم‌کالری استفاده کرد. برای مواد دیگر نیز بهتر است سبزی‌ها به‌کاربرده شوند. لازم است توجه شود که برای پیتزای خود از سوسیس و کالباس استفاده نکنید. جایگزین آن‌ها می‌تواند گوشت کم‌چرب و سویا و یا سینه‌ی مرغ در مواد به کار رود.

پیتزای رژیمی

ماهی سالمون تنوری یا کباب شده

به‌طورکلی استفاده از انواع ماهی‌های همواره در رژیم غذایی همه‌ی افراد پیشنهاد می‌شود. این ماده‌ی غذایی مفید نباید از رژیم غذایی افراد حذف شود بلکه باید نوع خاصی از ماهی و به روش ویژه‌ای پخت گردد. بهترین ماهی برای افرادی که تحت رژیم غذایی لاغری هستند ماهی سالمون است. ماهی سالمون حاوی پروتئینی باکیفیت مطلوب بوده و هم چنین غنی از مواد مغذی و چربی‌های سالم است. علاوه بر این، دارای اسیدهای چرب بوده و منجر به کاهش التهابات نیز می‌گردد. افزودن ادویه‌های مختلف می‌تواند طعم خاصی به آن بدهد. در کنار سالمون می‌توانید از گل‌کلم آب‌پز نیز استفاده کنید. این گل‌های کوچک ترد و خوشمزه، فیبرهای بسیار زیادی دارند.

سینه مرغ آب‌پز شده

سینه‌ی مرغ یکی از مواد غذایی با کالری اندک است اما مقدار قابل‌ملاحظه‌ای پروتئین دارد. این غذا نسبت به ماهی سالمون ارزان‌تر است و در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود. سینه مرغ فاقد شکر و نشاسته است (مگر اینکه با نان یا چاشنی مصرف شود)، بنابراین کربوهیدراتی ندارد. شاخص قند سینه مرغ صفر است. سینه مرغ آب‌پز شده همراه با سبزی‌هایی بخارپز مانند هویج و کلم و… غذایی کامل برای یک وعده غذایی فرد است.

انواع سوپ‌ها

کالری در غذاهایی که چگالی انرژی پایینی دارند مانند میوه‌ها و سبزی‌ها کم است. سوپ‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. سوپ‌ها احساس سیری زیادی در فرد ایجاد می‌کنند و مانع خوردن بیش‌ازحد فرد می‌گردند. البته افزودن خامه، شیر پرچرب و یا شیر نارگیل نباید در سوپ‌های رژیمی استفاده شود. از انواع سوپ‌ها می‌توان به سوپ گل‌کلم، سوپ سیر و سبزی‌ها، سوپ عدس قرمز، سوپ پیاز قهوه‌ای، سوپ کلم و… اشاره کرد.

سیب‌زمینی آب‌پز

سیب‌زمینی به هر شکلی که پخت شود خوشمزه و دوست‌داشتنی است. اگرچه سیب‌زمینی سرخ‌شده حاوی مقدار زیادی کالری بوده و برای افرادی با رژیم چاقی پیشنهاد می‌شود اما سیب‌زمینی آب‌پز کالری کمی دارد و افراد تحت رژیم لاغری در یکی از وعده‌های غذایی یا همراه با غذا می‌توانند مصرف کنند. این ماده حاوی مواد مغذی زیادی است مانند پتاسیم.  سیب‌زمینی آب‌پز تنها حاوی ۱۱۰ کالری انرژی به ازای هر سیب‌زمینی است. همچنین پختن آن در فر بهترین روش طبخ سیب‌زمینی برای حفظ مواد مغذی‌اش محسوب می‌شود.

سیب زمینی آبپز

املت رژیمی

تخم‌مرغ یکی از غذاهای سالم حاوی مقدار زیادی پروتئین است. پروتئین تخم‌مرغ دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن می‌باشد. این ماده غذایی به شکل آب‌پز حاوی مقدار اندکی کالری است. در صورت استفاده از روغن‌های اشباع‌نشده نیز می‌توان از تخم‌مرغ، املت‌های رژیمی زیادی تهیه کرد مانند املت سبزیجات. همراه شدن تخم‌مرغ به همراه سبزیجات تازه طعم فوق‌العاده‌ای برای املت خلق می‌کند که می‌تواند یکی از لذیذترین غذاهای رژیمی باشد.

در پایان

امروزه تقریباً تمام افراد به دنبال تناسب اندام می‌باشند. چاقی در دنیای امروز تبدیل به یک معضل اجتماعی شده و تمام افرادی که اضافه‌وزن دارند به دنبال راه‌حلی برای کاهش وزن خود می‌باشند. با ورزش و خوردن غذاهای رژیمی به وزن دلخواه خود برسید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید