امروز 9 اردیبهشت 1403 11:39

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 9 اردیبهشت 1403 11:39

کاغذهایی که در صنعت بسته‌بندی استفاده می‌شوند کدام اند؟

کاغذ در صنعت بسته‌بندی

در زمان‌های گذشته برای مواد غذایی از بسته‌بندی‌های خاصی استفاده نمی‌شد چون نیازی به این کار نبود. انسان‌ها مواد غذایی را به‌صورت تازه مصرف می‌کردند. ظهور انقلاب صنعتی تحول اساسی در جامعه ایجاد کرد. انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد. چینی‌ها که اولین سازنده کاغذ در جهان هستند از این مهارت برای بسته‌بندی و انتقال مواد غذایی استفاده می کردند که اولین نمونه از بسته‌بندی انعطاف‌پذیر در جهان به حساب می آید. برای مدتی طولانی چین سردمدار تولید این نوع از بسته‌بندی بود تا این‌که این مهارت را به غرب واگذار کرد. امروزه کاغذ در صنعت بسته‌بندی یک محصول ضروری در زندگی کنونی است. این محصول سازگار با محیط‌زیست بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسته‌بندی کاغذی و نقش کاغذ در صنعت بسته‌بندی چیست؟

بسته‌بندی کاغذی یک محصول، بسته‌بندی ساخته‌شده از مواد کاغذی است که امروزه در بازار از طرفداران زیادی برخوردار است. این نوع بسته‌بندی برای بسته‌بندی، نگهداری و حمل‌ونقل کالا استفاده می‌شود و گزینه ای بسیار کارآمد و کم‌هزینه برای جابجایی، حمل و نگهداری اقلام مختلف کالا است. علاوه بر این، این نوع بسته‌بندی در هر شکل و اندازه با استفاده از مواد بازیافتی قابل تولید بوده و خطری برای محیط‌زیست ایجاد نمی کند. تقریباً 90٪ بسته‌بندی کاغذی تولیدشده در کانادا برای بازار داخلی، از مواد باقیمانده کاغذ یا تخته بازیافت شده، یا بقایای کارخانه اره ساخته می‌شود.

انواع کاغذ

در صنعت بسته‌بندی با کاغذ، کاغذهای مختلفی استفاده می‌شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت کاغذی بیشترین مقاومت را در بین دیگر انواع کاغذ دارد. این کاغذ از الیاف 100٪ سلولزی با نشاسته ساخته‌شده است و تنها کاغذ مناسب برای کیسه‌های کاغذی است. زیرا هیچ کاغذ دیگری نمی‌تواند وزن‌های زیاد را تحمل کند. بسته به کاربرد موردنظر، کاغذ کرافت با روکش قیر یا پلاستیک نیز وجود دارد. به طور خلاصه کاغذ کرافت دارای مقاومت کششی  و مقاومت در برابر پارگی بالا است. محصولات کاغذی کرافت با استفاده از فرآیند کرافت ساخته می‌شوند که شامل تبدیل شیمیایی چوب به خمیر چوب است. اجزای ساختاری در چوب لیگنین و سلولز است. ازآنجاکه لیگنین کاغذ خوبی تولید نمی‌کند، باید از سلولز جدا شود.

از مزیت های استفاده از کاغذ کرافت می توان به کاهش هزینه ی حمل‌ونقل به دلیل وزن کمتر اشاره کرد. از این نوع کاغذ برای تولید کارتن نیز استفاده می‌شود.  برای ساختن کیسه و لفاف نیز این کاغذ گزینه ی مناسبی است. همچنین برای بسته‌بندی آرد، شکر و میوه‌جات و سبزی‌های خشک نیز از این نوع کاغذ استفاده می‌کنند.

کاغذ کرافت سفید

کاغذ کرافت سفید که به‌تنهایی کاغذ سفید نیز نامیده می‌شود از خمیر چوب سفیدکننده ساخته‌شده است. بسته‌بندی مواد غذایی با کاغذ کرافت سفید مزیت‌های زیادی دارد از جمله سالم بودن، حفاظت از محیط‌زیست، صرفه‌جویی در هزینه‌های اقتصادی و…. تاپ وایت نیز نوعی کاغذ سفید است به شکل کاغذی دو لایه بوده که لایه زیرین آن از کاغذ صد در صد بازیافتی و سطح‌رویی آن از خمیرکاغذ سفید پوشیده شده باشد. مزیت استفاده از این روش داشتن کاغذی سفید با هزینه تمام‌شده‌ی کمتر است. از ویژگی‌ها این کاغذ می‌توان به مقاومت، نفوذپذیری و کیفیت چاپ، کیفیت بالای سطح، عملکرد خوب را نام برد.

کاغذ سنگی

این نوع کاغذ از پودر سنگ ساخته می‌شود و جالب است که در کاغذ سنگ درختی بریده نمی‌شود و مواد اولیه آن از ضایعات کارخانه‌های سنگ و معادن سنگ به دست می‌آید. سطح این نوع کاغذها نسبت به کاغذ معمولی نرم‌تر و صاف‌تر است. هیچ‌گونه اسیدی در فرآیند تولید کاغذ سنگ استفاده نمی‌شود و درنتیجه کاغذ سنگ یک محصول کاملاً غیر سمی و حتی مناسب برای کاربردهای غذایی می‌باشد. از مزیت‌های منحصربه‌فرد این کاغذ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر پاره شدن
  • مقاوم در برابر آتش‌سوزی
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر حشرات
  • چاپ پذیری بالا
  • نرم و لطیف بودن
  • زیست سازگار بودن

از این نوع کاغذ برای بسته‌بندی مواد غذایی و سوپرمارکتی استفاده می‌شود. علاوه بر آن، گزینه‌ای بسیار مناسب، برای بسته‌بندی مواد پتروشیمی، لوازم ‌آرایشی و بهداشتی و همچنین تولید کارتن‌های بسته‌بندی لمینتی و جعبه دستمال‌کاغذی محسوب می‌شود. از کاغذ و مقواها برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل مواد غذایی مایع همچون: شیر، ماست، دوغ، آبمیوه و…نمی‌توان استفاده نمود. زیرا در مواجهه با آب و روغن از بین می‌روند (مگر اینکه با مواد و چسب‌های مخصوصی پوشش دهی شوند. که به‌طور قطع از سلامت آن‌ها اطمینان خاطر نداریم و عموماً نیز به‌صورت درست و اصولی انجام نمی‌شوند.). اما کاغذ سنگی به دلیل اینکه کاملاً ضد آب و روغن است، برای بسته‌بندی مواد غذایی مایع نیز مناسب می‌باشد.

در پایان

یکی از موارد مهم در بسته‌بندی محصولات، مواد مصرفی بسته‌بندی است. این ماده باید بر اساس نوع محصول شما انتخاب شود. کاغذ از کاربردی‌ترین مواد در صنعت بسته‌بندی به‌ویژه بسته‌بندی مواد غذایی است و از طرفی زیست سازگار می‌باشد.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید